HomeNieuwsGrant voor Séverine Le Gac voor vruchtbaarheidsonderzoek

Grant voor Séverine Le Gac voor vruchtbaarheidsonderzoek Merck Serono Grant for Fertility Innovation

Dr. Séverine Le Gac, verbonden aan de BIOS Lab-on-a-chip groep (MESA+) heeft samen met collega-onderzoeker prof. Nils Lambalk van de Vrije Universiteit, een Grant for Fertility Innovation ontvangen van Merck Serono. Met de Award wil de onderneming innovatief onderzoek op het gebied van onder meer IVF bevorderen. Le Gac wil een lab-on-a-chip systeem ontwikkelen om de levensvatbaarheid van embryo’s te monitoren. Aan de Award is een geldbedrag van 200.000 euro verbonden.

Uit 55 aanvragen uit 14 landen zijn vijf projecten uitverkozen tot winnaar van de Grant for Fertility Innovation. Het project van Séverine Le Gac en Nils Lambalk (afdeling Obstetrie/Gynaecologie, VU Medisch Centrum) gaat over de ontwikkeling van een microfluidische chip om embryo's te kweken in een zeer compacte en controleerbare omgeving.

embryo

Dat is eerder gedaan voor muizen, de onderzoekers willen nu ook graag onderzoeken of dit voor menselijke embryo's mogelijk is. Een kweekkamer met een inhoud van niet meer dan een paar honderd nanoliter is een optimale omgeving om de groei en kwaliteit te volgen, onder meer door zuurstofsensoren in te bouwen. Bijvoorbeeld de levensvatbaarheid van het embryo kan in zo'n gecontroleerde omgeving worden gemeten. Zo kan nieuw inzicht worden verkregen in manieren om de overlevingskans en gezonde ontwikkeling van een embryo te verbeteren en zo de slaagkans van in vitro fertilisatie te vergroten.

LeGac1

Séverine Le Gac is onderzoeker in de BIOS Lab-on-a-chip groep van prof. Albert van den Berg. In 2007 startte zij al, samen met het Max Planck Institut in Münster, onderzoek naar vloeistofchips voor de kweek van embryo's.

Merck Serono doet onderzoek en ontwikkelt behandelmethoden voor onder meer oncologie, neurodegeneratieve ziekten, vruchtbaarheid, endocrinologie en hart- en vaatziekten.

Zie ook het persbericht van  Merck Serono over de toekenning van de Grants

Contactpersoon voor de pers: Wiebe van der Veen, tel (053)4894244 of 0612185692 (ook buiten kantooruren)