HomeNieuws & eventsTwentse Beiaard Dag 2024

Twentse Beiaard Dag 2024 Belletrie & De beiaardiers van de Twentse carillons

Voor de Twentse Beiaard Dag 2024 wordt samengewerkt met studenten van de cultuurvereniging Bellettrie, een bibliotheek op de campus speciaal voor studenten, die ook door studenten wordt beheerd. Sommigen van hen lezen niet alleen, maar schrijven ook zelf. Tijdens het evenement op de campus wordt er voorgelezen uit eigen werk. Als muzikale illustraties bij de verhalen zullen de campusbeiaardiers en hun leerlingen de tekst verlevendigen met korte bijpassende muziekfragmenten. Zo wordt een verhaal waarin de hoofdpersoon Amelie heet geintroduceerd met een fragment uit La Valse d’Amelie van Yann Tiersen.

MUZIKAAL GEÏLLUSTREERDE VERHALEN

1. The Wizard’s Keys – geschreven en voorgelezen door Eveline Koster. Beiaardiers: Hylke Banning, Jonathan Jeuring, Daniël Sidney en Johan Verzijden

2. The Library - geschreven door Elise Korsmit en voorgelezen door Tjalling Hoogendoorn. Beiaardiers: Luc Dekker, Willem Jaap Zwart en Minka Geelen

3. Denkdag - geschreven en voorgelezen door Jan-Willem Dijkshoorn. Beiaardiers: Minka Geelen, Hylke Banning, Joost van Veenhuizen, Esther Schopman, Luc Dekker, Johan Verzijden en Jonathan Jeuring

BELLETTRIE

Een bibliotheek voor studenten, bestuurd door studenten. De collectie van meer dan 10.000 boeken bevat onder andere een groot aandeel Fantasy en Sci-Fi, strips en zelfs Manga! Bellettrie heeft over de tijd naast zijn bibliotheek-functie ook veel andere activiteiten voor studenten georganiseerd, waaronder wekelijkse schrijfavonden. Leden schrijven hier aan hun eigen werk in de gezellige ruimte van de bibliotheek, en wisselen enthousiast ideeen uit. Ook wordt er jaarlijks een gethematiseerde korte verhalenwedstrijd georganiseerd, waarbij alle inzendingen gebundeld worden en gepubliceerd als fysiek boekje.

GESCHIEDENIS

Bij de opening van de Technische Hogeschool Twente in 1964 boden de burgemeesters van de Belangengemeenschap Twente/Oost-Gelderland een uitzonderlijk cadeau aan: een toren met een beiaard van 49 klokken. De grootste 30 klokken dragen de naam van een van de betrokken gemeenten. De toren, een ontwerp van de beroemde architect Gerrit Rietveld, is niet alleen een icoon, maar staat ook symbool voor de verbondenheid van de UT met de regio.