HomeEvenementenCOP27 Klimaattop: Succes of mislukking? Het perspectief van een insider

COP27 Klimaattop: Succes of mislukking? Het perspectief van een insider

Dit event is voor UT studenten en medewerkers

Afgelopen zondag (20 november) eindigde de COP27 Klimaattop in Sharm el Sheikh, twee dagen over tijd, waarbij een nieuw fonds werd opgericht om ontwikkelingslanden te compenseren voor "verlies en schade" als gevolg van klimaatverandering, maar waarbij geen overeenstemming werd bereikt over nieuwe maatregelen om de uitstoot te verminderen.

Maarten van Aalst, hoogleraar klimaat- en rampenbestendigheid bij de faculteit ITC, woonde COP27 bij als onderdeel van de IFRC-delegatie naar de UNFCCC, en was getuige van de hectische onderhandelingen tot in de laatste nacht. In deze lunchlezing geeft hij een blik achter de schermen van deze internationale onderhandelingen, en geeft hij een perspectief op de uitkomsten van COP27, wat deze betekenen voor de wereld, en wat er nu komt (inclusief de rol van de wetenschap).

Studium Generale: De Toekomst van ons klimaat

Op dinsdagavond (19:30 - 21:00) gaat Jaime de Bourbon de Parme (klimaatgezant voor Nederland) in discussie met Maarten van Aalst over internationale klimaatdiplomatie. Wat speelt zich achter de schermen af bij grote klimaatconferenties? Hoe kom je van vergaderen tot concrete actie? Dit programma is, net als de lunchlezing, in het Engels, zie voor meer informatie onze Engelstalige pagina.