HomeEvenementenTwente Alumni Lezing Eindhoven

Twente Alumni Lezing Eindhoven

Lezing door: Léon Olde Scholtenhuis
Universitair Docent afdeling Construction Management & Engineering

hoe 'smart' zijn smart cities?

Wat maakt een Smart City zo Smart? En, hoe wordt een stad eigenlijk Smart? Essentieel hierbij is om kritieke infrastructuur optimaal te laten functioneren en om netonderbrekingen te beperken. In dit kader voltooide Léon olde Scholtenhuis zijn PhD. Hij ontwikkelde bouwprocesvisualisaties waarmee binnenstedelijke bouwprojecten kunnen worden gestroomlijnd en overlast wordt beperkt.

Sindsdien (2015) is Léon universitair docent en tevens leider van de onderzoeksgroep ZoARG|ReDUCE die zich richt op planning, veilige aanleg en onderhoud van ondiepe stedelijke infrastructuur (www.zoarg.com). De groep maakt onder andere 2D/3D visualisaties, beslissingsondersteunende systemen, datamodellen, trainingen en simulaties om de projectmanagement te verbeteren en maatschappelijke ontwrichting te beperken. Léon zal tijdens zijn lezing in gaan op het fenomeen smart cities, hoe deze term veelal gebruikt wordt, en welke implicaties dit heeft voor lopend onderzoek naar binnenstedelijke infrastructuurprojecten.

Twente Alumni Lezingen

Deze lezing is onderdeel van de Twente Alumni Lezingen waarbij 8 onderzoekers 8 grote steden in Nederland langs gaan. De onderzoekers doen Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Groningen, Zwolle, Deventer, Nijmegen en Eindhoven aan. Alle onderzoekers werken in hun vakgebied; of het nou om nieuwe manieren om energie op te slaan, naaldloze injecties, Alzheimer, het terugdringen van de waterschaarste, of robots op de werkvloer gaat, aan oplossingen voor de wereldwijde maatschappelijke uitdagingen van deze tijd. Door hier als UT community samen in op te trekken, komen we steeds een stap dichterbij de oplossing. Dus sluit je aan!

In het kort:

• Donderdag 23 mei 2019 (start 19:00 uur)
  • De Zwarte Doos, Den Dolech 2, Terrein Technische Universiteit Eindhoven

• Prijs: vijf euro (inclusief borrel)
  • Taal: Nederlands
TWENTE ALUMNI LEZING EINDHOVEN