HomeEvenementenTwente Alumni Lezing Deventer

Twente Alumni Lezing Deventer

Lezing door: Kerensa Broersen & Marianne Boenink
Universitair Hoofddocent Nanobiophysics groep & Universitair Hoofddocent Techniekfilosofie

Wat is de ziekte van Alzheimer en hoe ontstaat die eigenlijk?

Een op de vijf mensen in Nederland krijgt een vorm van dementie. Zeventig procent hiervan wordt gediagnosticeerd met Alzheimer, een ziekte met een grote impact op onze maatschappij dus. Verwacht wordt dat door de aanhoudende vergrijzing dit aantal alleen maar hoger zal worden. Toch is er nog veel onduidelijk over de ziekte. Waarom krijgt de een wel Alzheimer en de ander niet? Hoe ontwikkelt de ziekte zich in het lichaam? Met haar onderzoek probeert Kerensa Broersen, Universitair Hoofddocent, antwoord te vinden op deze vraag. Vanuit de gedachte dat als je weet hoe het ziekteproces verloopt, je ook op zoek kunt naar de genezing ervan.

Beter zicht hebben op wat er zich in je lijf afspeelt, bijvoorbeeld door een vroegere diagnose, is echter niet alleen maar een voordeel. Is een vroege diagnose van de ziekte van Alzheimer wel wenselijk zo lang genezing niet mogelijk is? Wat voor informatie hebben nieuwe technieken eigenlijk te bieden en wie wordt daar beter van? Marianne Boenink, Universitair Hoofddocent Techniekfilosofie, gaat in op de ethische aspecten van nieuwe vormen van diagnostiek voor de ziekte van Alzheimer. Is er wel zo iets als ‘de’ ziekte van Alzheimer?

Twente Alumni Lezingen

Deze lezing is onderdeel van de Twente Alumni Lezingen waarbij 8 onderzoekers 8 grote steden in Nederland langs gaan. De onderzoekers doen Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Groningen, Zwolle, Deventer, Nijmegen en Eindhoven aan. Alle onderzoekers werken in hun vakgebied; of het nou om nieuwe manieren om energie op te slaan, naaldloze injecties, Alzheimer, het terugdringen van de waterschaarste, of robots op de werkvloer gaat, aan oplossingen voor de wereldwijde maatschappelijke uitdagingen van deze tijd. Door hier als UT community samen in op te trekken, komen we steeds een stap dichterbij de oplossing. Dus sluit je aan!

In het kort:

• Donderdag 25 april 2019 (start 19:00 uur)
  • Saxion (zaal Rollecate), Handelskade 75, Deventer
  • Prijs: vijf euro (inclusief borrel)
  • Taal: Nederlands
TWENTE ALUMNI LEZING DEVENTER