HomeEvenementenKIVI CEO lezing Martin van den Brink ASML

KIVI CEO lezing Martin van den Brink ASML

Op woensdag 12 oktober komt Martin van den Brink, één van de meest gelouterde UT-alumni, terug naar onze universiteit om over zijn loopbaan te vertellen. Victor van der Chijs, voorzitter van het College van Bestuur zal dagvoorzitter zijn tijdens dit evenement. Tijdens de lezing is er de mogelijkheid om zelf vragen te stellen aan Martin van den Brink en na afloop zal de discussie verdergaan onder het genot van een drankje. Zowel de lezing als de borrel zijn gratis.

Martin van den Brink is Chief Technology Officer (CTO) en President van chipmachinefabrikant ASML. Samen met CEO Peter Wennink staat hij aan het hoofd van deze elektronicagigant, waar hij al vanaf de opstartfase werkzaam is. Het verhaal van ASML kan worden omschreven als een succesverhaal van Amerikaanse proporties. In 1984 werkte er een klein aantal mensen in een houten keet; tegenwoordig is het een wereldleider met veel aanzien overal ter wereld.

Na in Twente technische natuurkunde en in Arnhem elektrotechniek te hebben gestudeerd, ging Martin van den Brink in 1984 bij het net opgerichte bedrijf werken. Medewerkers van toen vertellen met verve over hoe een jonge Martin van den Brink in de beginjaren op een flip-over-bord één van de eerste succesvolle litografiemachines uittekende. Sindsdien is hij dus opgeklommen tot President en CTO. In die functies geeft hij leiding aan de technische ontwikkeling van ASML, waar inmiddels meer dan veertien duizend mensen werken. Binnen ASML en ver daarbuiten wordt hij enorm gewaardeerd: zowel als mens en bestuurder, en vanwege zijn enorme technische kennis. Hij heeft hiervoor, als geroemd innovator en pionier, inmiddels een groot aantal onderscheidingen mogen ontvangen. Er is sinds een aantal jaren zelfs een award die zijn eigen naam draagt!

Deze volgende lezing op 12 oktober is de eerstvolgende editie van de zogenoemde KIVI CEO-lezingen, welke een aantal maal per jaar georganiseerd worden door KIVI Students Twente, de Twentse studentenafdeling van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI). Deze lezingen worden neergezet in samenwerking met studieverenigingen, in dit geval Arago, Scintilla en Astatine, en met het MESA+ instituut. Tijdens de CEO-lezingen vertellen topmannen en –vrouwen over hun carrière’s en hun weg naar de top, met als doel studenten, promovendi en jonge ingenieurs te stimuleren en te inspireren.

Je kan je opgeven bij deze link.

Zorg dat je erbij bent!

Locatie: DesignLab, Universiteit Twente