HomeEvenementenSymposium #SupportTheCause

Symposium #SupportTheCause

Social media, de virtuele plek om goede doelen te organiseren en te steunen: van online petities gericht op grote bedrijven tot Twitter campagnes gericht op het mobiliseren van burgers om gezond gedrag te bevorderen. Zijn deze campagnes alleen symbolisch ('slacktivisme') of dragen ze bij aan sociale verandering? Wat maakt een online campagne effectief wanneer bedrijven en burgers gemotiveerd moeten worden om hun gedrag te veranderen? En hoe kunnen sociale wetenschappers en informatici samenwerken om online campagnes te analyseren?

De Universiteit Twente organiseert het tweedaags symposium #SupportTheCause op 21 en 22 januari 2016 op de campus in Enschede. Het symposium bestaat uit presentaties over de laatste onderzoeksinzichten, praktijkervaringen en discussies over online campagnevoeren. Deelname is gratis.

Op de online protest dag (21 januari, 12:30-17:30,), trapt Tijs van den Broek (NIKOS vakgroep) af met zijn promotie over ‘When Slacktivism Matters: On the Organization and Outcomes of Online Protests Targeting Firms’. Zijn verdediging wordt gevolgd door een interactief symposium over online protest campagnes in markten. Vooraanstaande onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam en de University of California Los Angeles en professionals van TNO, Virtus Communications en Greenpeace zullen recente studies en inspirerende voorbeelden uit de praktijk presenteren.

Op de online goede doelen dag (22 januari, 10:30-14:30) presenteert het Twitter datagrant team de eerstejaars resultaten van het #Datagrant project. Dit multidisciplinaire team won in 2014 een Twitter datagrant om de succesfactoren te bestuderen van kankerbewustwordingscampagnes, zoals de wereldwijde Movember campagne. Het team bespreekt haar resultaten met input van onderzoekers van de University of California Los Angeles en de TU Delft en vertegenwoordigers van Twitter Benelux en Sanquin.

Meer informatie: http://supportthecause.nl/