HomeNieuwsKoning opent The Gallery

Koning opent The Gallery

Innovatief, technologisch, samenwerken, high tech, kruisbestuiving, silicon valley van Nederland, grootste incubator, bron van nieuwe banen, de grootste etalage. Het is maar een selectie uit de termen die gebruikt werden om The Gallery te beschrijven. Vandaag opende Koning Willem-Alexander officieel dit nieuwe centrum voor innovatie op de campus van de Universiteit Twente.

Uit handen van vijf scholieren die eerder dit jaar de Lego Solar Race wonnen, ontving de Koning een sleutel, die net daarvoor uit een 3D printer was gerold. De toren van The Gallery was voor de gelegenheid ingepakt in een oranje doek, dat naar beneden moest komen nadat de Koning de sleutel had omgedraaid. De spanning bij het publiek steeg even toen het doek niet meteen wilde vallen, maar na ongeveer dertig seconden was het eindelijk zo ver en was de Gallery officieel geopend.

Voordat de Koning de openingshandeling verrichtte was er een bijzondere gast die het massaal toegestroomde publiek vermaakte: de nieuwe Campusrobot van de Universiteit Twente. Deze robot, met een eigen persoonlijkheid, is in staat de omgeving te verkennen en groepjes mensen zelfstandig rond te leiden op culturele plekken. Later dit jaar zal de robot zelfstandig op de campus van de UT gaan rondrijden.

Innovatie en ondernemerschap

Eerder op de dag werden Koning Willem-Alexander en een zaal vol genodigden welkom geheten door presentator Roelof Hemmen. Hij presenteerde een programma waar innovatie en ondernemerschap centraal stonden. De bezoekers werden welkom geheten door Rob de Koning van BTC Twente en door Victor van der Chijs, collegevoorzitter van de Universiteit Twente. Volgens Van der Chijs is The Gallery een aanwinst voor de UT en voor de regio. “De UT is dé ondernemende universiteit. Het ondernemerschap zit in ons DNA. Deze ontwikkeling past daar perfect bij.”

Na een interview met Kees Eijkel, directeur van Kennispark Twente en Wim Boomkamp, voorzitter van het College van Bestuur van Saxion, die de aanwezigen uitlegden wat de meerwaarde van The Gallery is, was het tijd voor de ondernemers. Hemmen interviewde op het podium diverse Twentse ondernemers: van startende ondernemers tot ondernemers die hun sporen al ruimschoots hebben verdiend. Conclusie was dat ondernemerschap vraagt om volharding en doorgaan bij eventuele tegenslagen. The Gallery kan hierbij, door al haar faciliteiten, de nabijheid van de UT en Saxion en de aanwezigheid van andere ondernemers fungeren als een ideaal ecosysteem dat het beste uit ondernemers en ondernemingen haalt.

The Gallery

The Gallery biedt huisvesting en hoogwaardige faciliteiten voor kennisintensieve bedrijven, open innovatiecentra en serviceloketten voor innovatieve bedrijven. Daarmee is het gebouw een 300 meter lange landmark voor innovatie in Twente. The Gallery is gevestigd in het voormalige gebouw voor Chemische Technologie van de Universiteit Twente. Het gebouw is een etalage voor kennisintensieve bedrijvigheid aan de ‘Laan van Innovatie’ in Enschede. Fase I is vandaag officieel geopend en bestaat uit ruim 13.000 m2. Het grootste gedeelte van deze ruimte is inmiddels verhuurd. In totaal zal the Gallery worden uitgebreid tot 45.000 m2.

Klik hier voor een uitgebreidere fotogalerij

Foto's: Eric Brinkhorst & Pollus Fornerod