HomeNieuwsInzicht in vakmanschap met zelfassessment voor financieel adviseurs

Inzicht in vakmanschap met zelfassessment voor financieel adviseurs

Wat is vakmanschap precies en hoe ontwikkelt vakmanschap zich? Vanuit deze vragen startten dr. Niels van der Weerdt, Erasmus Universiteit Rotterdam en dr. Mark van Vuuren, Universiteit Twente in opdracht van Avéro Achmea, een wetenschappelijk gefundeerd onderzoek naar het vakmanschap van de financieel adviseur. Avéro Achmea wil de financieel adviseur als vakman weer een podium geven bij zijn klanten. Dit resulteerde in een whitepaper en een wetenschappelijk online zelfassessment voor financieel adviseurs: www.vakspiegel.nl.

De Vakspiegel is een toegankelijke tool om inzicht in het persoonlijke vakmanschap en/of dat van de hele organisatie te krijgen. Ook biedt de Vakspiegel een benchmark, waardoor de resultaten te vergelijken zijn met andere kantoren. Op basis van de uitkomst kunnen financieel adviseurs gericht hun vakmanschap verder ontwikkelen, dáár waar het belangrijk is. Op www.vakspiegel.nl kan de publicatie worden opgevraagd en kunnen adviseurs een inlogcode aanvragen. Hoe de Vakspiegel werkt, wordt uitgelegd in deze informatieve film.

Gerichte voorbereiding op veranderende markt

Uniek aan de Vakspiegel is dat adviseurs een geijkt en verrijkt inzicht krijgen: men reflecteert niet alleen zelf op het eigen vermogen, ook collega’s en klanten geven hun mening. Op basis van de verkregen inzichten kunnen financieel adviseurs zich gericht voorbereiden op de veranderende markt. Bovendien biedt Voorzie van Avéro Achmea in samenwerking met Business School Nederland een leergang aan, toegespitst op de specifieke behoeftes van financieel adviseurs.

Symposium Vakmanschap

De Vakspiegel werd op 25 juni gelanceerd tijdens het symposium De Waarde van Advies. De door Avéro Achmea georganiseerde bijeenkomst had dit jaar als thema vakmanschap. Dr. Niels van der Weerdt: ‘Wat waarderen mensen in een vakman of vakvrouw? Bijvoorbeeld kwaliteiten als verbinder, dit is één van de vier profielen in het model van de Vakspiegel.’ Arno Brons, Managing Consultant Voorzie voegt daaraan toe: ‘Dit assessment is speciaal ontwikkeld voor financieel adviseurs om het niveau van vakmanschap te vergroten. Bovendien is het een middel om vakmanschap eenvoudig bespreekbaar te maken. Vakmanschap wordt steeds belangrijker, vooral ook de ‘zachte’, interpersoonlijke aspecten van vakmanschap, omdat klanten steeds beter weten wat ze wel én niet willen.

Kijk op www.vakspiegel.nl.

De Vakspiegel is een dienst van Inscope Consulting van de Rotterdam School of Management – Erasmus Universiteit, in samenwerking met Universiteit Twente en mogelijk gemaakt door Avéro Achmea.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)