Na je bacheloropleiding Communication Science heb je diverse mogelijkheden. Je kunt direct de arbeidsmarkt op of je kennis verder verdiepen via onze perfect aansluitende masteropleiding Communication Studies, of een andere masteropleiding. Welke route je ook kiest, je kunt er zeker van zijn dat je met jouw brede communicatie-expertise een zinvolle bijdrage levert aan de samenleving. 

DOORSTUDEREN

De masteropleiding Communication Studies is een eenjarige, Engelstalige opleiding. Je kunt in deze internationaal georiënteerde studie kiezen uit vier bijzondere en toekomstgerichte masterspecialisaties:

  • Digital Marketing Communication. Met deze specialisatie betreed je het snijvlak tussen marketingcommunicatie, digitale media en big data analytics. Je raakt vertrouwd met het verklaren, voorspellen en beïnvloeden van consumentengedrag, met speciale aandacht voor de rol van digitale marketing strategieën, social media en big data.  Je gaat ook aan de slag met de unieke mogelijkheden die internet en social media bieden, maar ook met de privacy en autonomie van consumenten.
  • Marketing Communication & Design. In deze specialisatie leer je consumentengedrag verklaren, voorspellen en beïnvloeden, met speciale aandacht voor de rol van visuele communicatie en multisensorisch design. Je krijgt grip op de psychologische (en vaak onbewuste) processen die bij marketingcommunicatie een belangrijke rol spelen. 
  • Organizational Communication & Reputation. In deze specialisatie staat de in- en externe communicatie van organisaties centraal. Begrippen als ‘identiteit’, ‘imago’ en ‘reputatie’ spelen een grote rol in corporate communicatie, juist bij moderne organisaties die te maken hebben met nieuwe technologieën en toenemende complexiteit. Je leert wat ervoor nodig is om te zorgen dat het beeld dat moderne organisaties uitdragen in een steeds sneller veranderende digitale samenleving overeenkomt met de gewenste identiteit.
  • Technology & Communication. In onze technologische samenleving is communicatie over technologie cruciaal. Jij leert de vertaalslag maken van ingewikkelde systemen naar simpele uitleg voor de gebruikers. Als technical communicator begrijp je ingenieurs én gebruikers. Daarom word je al vroeg betrokken bij het ontwerpproces van producten. Je wordt expert in de wisselwerking tussen technologie en communicatie – met name rond de ontwikkeling van nieuwe media – en de rol die communicatie vervult bij technologische innovatie.
  • Communication Studies

    MSc1 jaarVoltijdEngelstalig4 specialisaties
    Met deze 1-jarige, Engelstalige master word je een hooggewaardeerde communicatiespecialist, die mensen en organisaties door complexe technologische en maatschappelijke verschuivingen heen kan loodsen.

    specialisaties

    Digital Marketing Communication

    MSc1 jaarVoltijd
    Deze specialisatie richt zich op het voorspellen, verklaren en beïnvloeden van consumentengedrag en de rol die digitale marketingstrategieën, sociale media en big data hierin spelen.

    Marketing Communication & Design

    MSc1 jaarVoltijd
    Deze specialisatie richt zich op het voorspellen, verklaren en beïnvloeden van consumentengedrag en de rol die visueel en multisensorisch design hierin spelen.

    Organizational Communication & Reputation

    MSc1 jaarVoltijd
    Deze specialisatie richt zich op hoe organisaties communiceren in een wereld die steeds verandert en steeds complexer wordt.

    Technology & Communication

    MSc1 jaarVoltijd
    Deze specialisatie richt zich op de invloed van technologie op de maatschappij, en op de rol die communicatie speelt bij de ontwikkeling, de acceptatie en het gebruik van technologie.

ANDERE MASTERS

Je kunt natuurlijk ook een andere vervolgopleiding kiezen, bijvoorbeeld een master in Psychology of Educational Science and Technology. In sommige gevallen zul je eerst een pre-master van een half jaar moeten volgen. 

CARRIÈREPERSPECTIEVEN

Als jij je bachelordiploma Communication Science aan de UT behaalt, ben je een communicatieprofessional die goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Je kunt aan de slag met communicatievraagstukken in de brede context van technologie, design en organisaties. Met jouw kennis en expertise kun je gaan werken in de mediasector, het bedrijfsleven, bij de overheid of in de wereld van wetenschap en onderzoek. 

ARBEIDSMARKT

Tijdens de bacheloropleiding Communication Science word je grondig voorbereid op het vinden van een goede baan. De combinatie van academische kennis, een brede communicatiekundige designaanpak en praktische toepassing is een goede opstap naar de arbeidsmarkt – of je nu een rol ambieert in de marketing en reclame, de PR en communicatie, de consultancy, de (ICT-)dienstverlening of als onderzoeker. Als afgestudeerde communicatiewetenschapper kun je in veel sectoren aan de slag: 

Bedrijfsleven

Bedrijven zijn voortdurend bezig met de vraag hoe ze hun producten, services en innovaties zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken voor klanten. Communicatie speelt hierbij een cruciale rol. Je kunt je bijvoorbeeld bezig houden met in- en externe betrekkingen, public relations, reclame, marketingcommunicatie, sponsoring, perscontacten en voorlichting.

Adviesbureaus

Overheid, bedrijven en non-profitinstellingen schakelen steeds vaker adviesbureaus in voor het ontwikkelen en uitvoeren van hun communicatiestrategie. Als communicatiewetenschapper in deze bedrijfstak houd je je bezig met het ontwerpen van communicatiestrategieën en het oplossen van complexe communicatieproblemen. 

Mediasector

Als communicatiewetenschapper kun je hier aan de slag in de voorlichting, public relations, marketing of onderzoek. Zo kun je bijvoorbeeld marktonderzoek uitvoeren. Op basis daarvan beslis je bijvoorbeeld via welke offline- en onlinekanalen bedrijven met hun stakeholders in contact treden.

Overheid

Bij de rijksoverheid, provincies en gemeenten adviseer je als communicatiewetenschapper over de beste manier om verschillende doelgroepen te benaderen. Daarnaast draag je zorg voor de ontwikkeling en de uitvoering van communicatiebeleidsplannen.

Onderzoeksinstellingen

Je kunt ook solliciteren naar een plaats als promovendus bij een onderzoeksinstelling of universiteit. In Twente afgestudeerde communicatiewetenschappers doen bijvoorbeeld (promotie)onderzoek naar technologieën op de werkvloer; design en gedragsbeïnvloeding; of user support en wetenschapscommunicatie. Ook heel andere onderzoeksrichtingen zijn denkbaar, bijvoorbeeld het alcoholbeleid in Nederland of de invloed van muziek op het eetgedrag van mensen. 

 OUD-STUDENTEN OVER COMMUNICATIEWETENSCHAP

In deze video vertellen vier afgestudeerde communicatieprofessionals tijdens Pauw Academy over hun baan en de toekomst van het communicatie vakgebied. De video is geheel – van script tot en met presentatie – geproduceerd door studenten van onze opleiding Communication Science. Een mooi voorbeeld van het toegepaste karakter van de opleiding! 

WAAR WERKEN AFGESTUDEERDEN?

Onderzoek onder alumni van Communicatiewetenschap 

Chat offline (info)