Studenten

Ervaringen van studenten

Jeroen Mulder 

2e jaars student Communicatiewetenschap 

Jeroen over module 5: Technische, professionele en interculturele communicatie 

Een applicatie die blinden en slechtzienden kan helpen te navigeren in gebouwen is natuurlijk hartstikke mooi. Maar een iemand die slechtziend is kan pas wat doen met die applicatie als deze ook daadwerkelijk gebruiksvriendelijk is. En dat is nu precies waar wij in de module technische, professionele, en interculture communicatie mee bezig zijn geweest: het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van een product. Je kan dit bijvoorbeeld doen door een handleiding te schrijven die je kan gebruiken bij het product. Maar een geschreven handleiding is niet echt handig voor mensen die slechtziend zijn. Wij moesten dus proberen om op andere creatieve manieren een handleiding te maken die zowel nuttig als bruikbaar en het liefst ook nog leuk is om te gebruiken. Want als je handleiding leuk maakt dan wordt de kans groter dat je deze ook daadwerkelijk gaat gebruiken. 

Allerlei aspecten van communicatie komen samen

Maar je kan het ook anders aanpakken: wat nou als je dat product zó gebruiksvriendelijk maakt dat je helemaal geen aparte handleiding nodig hebt? Is dat mogelijk en zo ja, hoe ga je dat realiseren? Wellicht heb je hulp nodig van de ontwerpers van die applicatie, maar willen zij het niet aanpassen. Je moet dan je opgedane communicatieve vaardigen gebruiken om ze te overtuigen van je gelijk. En dat is nu precies het leuke aan deze module: allerlei aspecten van communicatie komen samen. Je moet goede en duidelijke teksten kunnen maken, een project kunnen leiden, onderzoek kunnen doen (waarom werkt een bepaalde oplossing wel of niet?), en met verschillende culturen kunnen werken (wat nu als je een handleiding moet maken voor iemand uit China?). Alle opgedane kennis en vaardigheden van de afgelopen jaren heb ik in deze module kunnen toepassen en daarom vond ik deze module zo interessant.  

Uiteindelijk heeft de projectgroep waar ik bij zat besloten om op veel verschillende manieren informatie over de applicatie aan te bieden aan doelgroep. Iedere persoon is namelijk uniek en heeft zijn eigen voorkeur voor het verkrijgen van informatie. Instructies konden in de applicatie worden afgespeeld, vergroot worden weergegeven op de mobiele telefoon, of worden opgezocht in een zo minimalistisch mogelijke handleiding die we op zo’n manier hebben ontwerpen dat deze zo leesbaar mogelijk is voor mensen die slechtziend zijn. 

Chat offline (info)