Verdiep je in de wereld van media, menselijk gedrag en technologie en ontwikkel communicatiestrategieën waarmee je een positieve verandering bereikt
We denken vaak dat we precies weten waarom we doen wat we doen. Maar wist je dat maar een klein deel van ons gedrag bewust is? Het grootste deel gebeurt zonder dat we het doorhebben, doordat we worden beïnvloed door andere mensen en technologie. In deze bachelor Communicatiewetenschap leer je hoe communicatie beïnvloed hoe we denken en handelen. Dat gebeurt bijvoorbeeld via sociale media, slimme apps of zelfs door hoe een winkel is ingericht. Deze kennis is belangrijk bij het aanpakken van onderwerpen die belangrijk zijn, zoals het bestrijden van fake news, het stimuleren van duurzaam gedrag en het verbeteren van mentale gezondheid. Je ontdekt ook hoe bedrijven en organisaties deze kennis gebruiken, en hoe jij zelf sterke communicatieplannen kunt maken om een positieve verandering in de samenleving te bereiken.
Leer alles over communicatie rond drie actuele onderwerpen
Als communicatiewetenschapper kijk je naar menselijk gedrag en hoe we omgaan met andere mensen, organisaties, onze omgeving en technologie. Denk aan hoe we praten, appen, reageren op sociale media of hoe we beïnvloed worden door slimme systemen. Om vanuit verschillende kanten naar communicatie te leren kijken, draait de opleiding om drie thema’s die nu spelen in de maatschappij.
We kunnen ons bijna geen leven meer voorstellen zonder apps en social media zoals WhatsApp, Instagram of TikTok. Denk maar aan hoe je telefoon, laptop, slimme tv en zelfs je horloge allemaal met elkaar verbonden zijn. Het is duidelijk dat digitalisering veel invloed heeft op onze samenleving, zowel positief als negatief. Denk bijvoorbeeld aan gameverslaving, nepnieuws, digitale ongelijkheid en het verdwijnen van online privacy. Tegelijkertijd is communicatie juist belangrijker dan ooit en ontstaan er veel nieuwe kansen. In vakken over dit onderwerp leer je hoe we ervoor kunnen zorgen dat iedereen in de toekomst mee kan doen in de digitale samenleving en hoe we nieuwe manieren van communiceren goed kunnen gebruiken.
Welke invloed hebben organisaties op de samenleving? En andersom: hoe veranderen organisaties doordat onze behoeften en wensen veranderen? Die wisselwerking staat centraal in dit thema. Voor bedrijven die echt iets willen betekenen, is goede, duidelijke en flexibele communicatie heel belangrijk. Zeker in tijden van crisis. Je leert hoe je daarmee omgaat in een wereld die steeds meer verbonden is. Zo onderzoeken we bijvoorbeeld waarom sommige innovaties wel slagen en andere niet. Je leert ook waarom het belangrijk is om je goed aan te kunnen passen aan veranderingen. Word jij straks de adviseur van een directeur in een bedrijf waar mensen en robots samenwerken?
Stel je een reclamebord langs de weg voor dat je auto herkent en de advertentie aanpast aan jouw profiel. Of denk aan apps en slimme horloges die jouw emoties kunnen aflezen, of sensoren in je telefoon die reageren op je hartslag en lichaamssignalen. Dit zijn voorbeelden van ontwerpen die meerdere zintuigen gebruiken om ons gedrag te beïnvloeden. In dit thema draait het om de relatie tussen mensen, innovatie en ontwerp. Producten en diensten worden steeds slimmer en reageren steeds beter op wat we voelen, horen of zien. Hoe kun je deze ontwikkeling gebruiken om mensen te helpen beter gedrag te vertonen? In dit thema leer je hoe je als communicatieprofessional mensen en groepen op een positieve manier kunt overtuigen met behulp van slimme, zintuiglijke ontwerpen.
Een dag uit het leven van een Communicatie student
Benieuwd hoe het is om Communicatiewetenschap te studeren? Daan geeft je een kijkje in zijn studentenleven.
Welk vakkenpakket heb je nodig?
Met alle vwo-profielen kun je je inschrijven voor de bacheloropleiding Communicatiewetenschap.
Wil je meer weten over het leven van communicatiestudenten? Check dan ook Instagram en TikTok.
In de Keuzegids Universiteiten is onze opleiding al jarenlang één van de beste in de rankings. Onze studenten waarderen vooral de inhoud van de opleiding, organisatie van de vakken en de expertise van de docenten, het niveau en de combinatie van academische en praktische skills, internationalisering, de kwaliteit van de toetsing, en studiebegeleiding en persoonlijk contact.
Communicatiewetenschap studeren aan de Universiteit Twente is net even anders. Communicatie kun je niet meer los zien van technologie, zoals je apps op je telefoon of je smartwatch. Je leert over menselijk gedrag in de context van deze digitale wereld. Daarbij heb je ook de mogelijkheid om sociale experimenten uit te voeren. Kun je bijvoorbeeld een supermarkt optimaal inrichten met Virtual Reality? Of testen hoe mensen zelfrijdende auto’s vertrouwen met behulp van een rijsimulator? Je hoeft hiervoor echt geen techneut te zijn, interesse in hoe mensen met deze technologieën omgaan is genoeg!
Tijdens de teamprojecten koppel je communicatietheorieën aan actuele vraagstukken en zoek je samen met je medestudenten naar duurzame, sociale oplossingen. En je stopt niet bij het bedenken van zo’n aanpak, maar je gaat jouw ideeën daadwerkelijk ontwerpen, maken, testen en zelfs pitchen aan organisaties. Zo maak je heel praktisch kennis met het werkveld. In het derde jaar, bijvoorbeeld, tijdens de module Com@Work, ga je op bedrijfsbezoeken om een idee te krijgen van jouw potentiële werkgevers. Het resultaat: jouw eigen podcast over het vakgebied van communicatiewetenschap!
Onderwijs aan de Universiteit Twente is persoonlijk en informeel, en dat is bij deze bachelor niet anders. We hebben een opendeurenbeleid en je krijgt over het algemeen meer individuele aandacht en begeleiding dan op de meeste andere universiteiten. De sfeer tussen docenten en studenten is laagdrempelig en informeel: je kunt met je vragen altijd bij iemand terecht. Samen met onze actieve studievereniging S.A. Communiqué organiseren we allerlei studiegerelateerde activiteiten. Hier beleef je je studententijd optimaal en groei je op zowel professioneel als persoonlijk vlak!
Als communicatiewetenschapper kun je na je afstuderen een heleboel verschillende kanten op. Tijdens de opleiding bereiden we je daarop voor door je in aanraking te brengen met allerlei mogelijke toekomstige banen. Om je een beeld te geven, vind je hieronder twaalf van de meest voorkomende functies.