Boosten van verbeterkracht
De UT streeft naar een organisatie zonder onnodige werkzaamheden. Lean en continu verbeteren gaat over het leveren van waarde voor de klant, het waar nodig verbeteren van processen en het ontwikkelen van vaardigheden zodat we een lerende en blijvend verbeterende organisatie zijn. Dat processen goed verlopen en dat de organisatie een goede prestatie levert is natuurlijk de verantwoordelijkheid van het management van de diverse afdelingen en faculteiten, en daarbinnen ons inziens met name van de portefeuillehouders bedrijfsvoering en de dienstdirecteuren. Bij het daadwerkelijk verbeteren van de processen kan de inmiddels ontwikkelde UT lean verbeterkracht echter goed benut worden.
In de afgelopen Corona jaren heeft voor veel mensen het accent gelegen op het leveren van kwaliteit in het dagelijkse werk. Met elkaar verbeteren was vaak lastig, door werkdruk en ook omdat we lang niet altijd met elkaar konden samenwerken. Het verbeteren zelf is echter op veel plekken gewoon door gegaan, vaak wel binnen eigen afdelingen. Ook de lean trainingen hebben we via een online vorm door kunnen laten gaan, waardoor we inmiddels op de UT meer dan 100 gecertificeerde lean green belts hebben, verspreid over de hele organisatie. Resultaat van een recente enquête onder green belts is dat men genoeg mogelijkheden voor verbeteren ziet, dat men graag aan de slag gaat met verbeteren, maar dat het soms lastig is om goed op te starten. Ook is er een groep van ervaren green belts, en een aantal lean black belts, die met alle plezier aan de slag wil gaan om andere afdelingen te ondersteunen met verbeteren.
In deze bijeenkomst kunnen we elkaar weer ontmoeten om te praten over verbeteren. Kunnen green belts aangeven waar ze mee bezig willen gaan. En kan vanuit de organisatie worden aangegeven waar behoefte is aan verbeterkracht.
Resultaat
Elkaar begroeten en ontmoeten.