iPhone/iPad voor het eerst instellen

Language:
NL

Zodra je de iPhone/iPad voor het eerst uit de doos haalt en inschakelt, moet je een paar stappen volgen om het apparaat alvast in te stellen. Bij deze stappen stel je de clouddienst iCloud in, stel je de standaardtaal in en verbind je alvast met een Wi-Fi-netwerk. Hieronder leggen we je uit waar je aan moet denken bij iedere gemaakte stap.

LET OP: Als je al eerder een iPhone/iPad in gebruik hebt gehad en je wilt een back-up van deze iPhone terug zetten op je nieuwe apparaat, maak dan van de oude iPhone/iPad een back-up (iTunes/iCloud) zodat deze in stap 6 hier onder terug gezet kan worden. Hoe je een back-up kunt maken kun je verderop in dit document vinden.

In back-ups worden alleen instellingen en geinstalleerde applicaties opgeslagen, wachtwoorden moeten na het terug zetten opnieuw ingevoerd worden. De stappen hier onder voor e-mail en Eduroam mag je overslaan als je een backup terug gaat zetten waar dit al in werkt.

iOs versies ouder dan 9.2 kunnen onderstaande stappen in andere volgordes voorkomen of kun je mogelijk stappen overslaan. Ook kunnen er wat detailverschillen zijn bij een iPhone of iPad, maar onderstaande stappen zijn grotendeels gelijk.

STAP 1: Schakel de iPhone/iPad in door de power knop bovenop of aan de zijkant ingedrukt te houden. Je wordt na het Apple logo begroet door het ontgrendelscherm van je apparaat. Veeg de knop rechtsonder in beeld naar rechts om te beginnen.

STAP 2: Stel in welke taal je wil gebruiken op je apparaat. Dit heeft nog niks te maken met het land waar je in woont: deze geef je aan met de pagina die hierna volgt.

STAP 3: Verbind je apparaat met een Wi-Fi-netwerk bij jou in de buurt en/of eduroam.

  • Voor het verbinden met Eduroam vul je na het selecteren van dit netwerk bij gebruikersnaam je e-mailadres in en in het veld er onder je wachtwoord bij dit account.
  • Druk op ‘Verbind’.
  • Je krijgt een certificaat scherm te zien waar gevraagd wordt radius.utwente.nl toe te voegen. Druk op ‘Vertrouw’. Er zal een vinkje voor Eduroam komen te staan.
  • Druk op ‘Volgende’.
  • Het apparaat zal nu geactiveerd worden. Deze stap gaat geheel automatisch en duurt niet langer dan 1 minuut.

STAP 4: Kies of je wilt dat applicaties je gps-locatie mogen gebruiken. Op basis van deze informatie kan een app zien waar jij je op de wereld bevindt. Zelfs na het instellen van deze optie zal een nieuw geïnstalleerde app moeten vragen of deze optie gebruikt mag worden. Je kunt de optie later ook weer uitschakelen in de instellingen van je apparaat.

STAP 5: Je krijgt de mogelijkheid Touch ID in te stellen, dit is een systeem waarmee je met je vingerafdruk je iPhone/iPad kunt ontgrendelen.

  • Leg zonder de button in te klikken je vinger op de ronde home toets onderaan om te beginnen.
  • Leg je vinger in meerdere posities meerdere keren op je home toets om het toestel je vingerafdruk te leren.
  • Voeg vervolgens een 6-cijferige code in waarmee het apparaat ook te ontgrendelen is (door te klikken op ‘Toegangscodeopties’ kun je hier ook kiezen voor een 4-cijferige of alfanumerieke code).
  • Wil je geen Touch ID instellen kies dan voor de optie ‘configureer Touch ID later’.

STAP 6: Wil je de informatie van een oude iPhone of iPad terugzetten, dan kun je ervoor kiezen een reservekopie gemaakt met iTunes terug te plaatsen. Om dit te doen moet je het apparaat aan een computer met iTunes koppelen en de stappen op het scherm volgen. Gebruikte je op het vorige apparaat de cloud-dienst iCloud, dan is het ook mogelijk om daar in te loggen en je oude informatie via deze dienst te downloaden. Hiervoor is geen aparte computer nodig. Wil je geen back-up terug zetten of is dit je eerste iOs apparaat, kies dan voor ‘Configureer als nieuwe iPhone/iPad’.

Let op: Back-ups gemaakt op een iPad kunnen niet hersteld worden op een iPhone en vice versa.

STAP 7: Geef aan of je het apparaat als een compleet nieuwe iPhone/iPad wil gebruiken, of dat je informatie van een eerder Apple apparaat hier op wil zetten. Als je voor de eerste optie kiest hoef je enkel in te loggen met je Apple ID, het account waar onder meerdere diensten voor de iPhone/iPad aan zijn gekoppeld. Je kunt ook een Apple ID aanmaken (is het duidelijk hoe dit moet?).

STAP 8: Ga rechts onder ‘Akkoord’ met de voorwaarden en in de popup nogmaals.

STAP 9: Siri, ‘Zet Siri aan’ of ‘Schakel Siri later in’ (vrije keuze)

STAP 10: Kies in het scherm Diagnostische info ‘Stuur naar Apple’ of ‘Stuur niet’ (vrije keuze)

STAP 11 (iPhone): In het scherm ‘Weergavezoom’ kun je een standaard of ingezoomde weergave voor het scherm kiezen. Na de gemaakte keuze en het bekijken van het voorbeeld kan rechtsboven op ‘Volgende’ gedrukt worden.

STAP 12: De tekst ‘Welkom bij de iPhone/iPad’ verschijnt. Druk op ‘Aan de slag’ om verder te gaan

STAP 13: Als je de e-mail van de Universiteit Twente in wilt stellen kun je onderaan in het scherm drukken op ‘Mail’. Kies vervolgens de optie ‘Exchange’. Voer het UT e-mailadres, wachtwoord en een beschrijving van het account in. Door te drukken op ‘Volgende’ krijg je een scherm te zien waar in je kunt kiezen wat je wilt synchroniseren. Druk op ‘Bewaar’ rechts boven om je keuze op te slaan (dit kan later alsnog aangepast worden in instellingen).

Het maken van een backup

Aandachtspunten bij het maken van een back-up van een Apple apparaat

  • Er kan op 2 manieren een back-up van een Apple apparaat worden gemaakt: via iCloud of via iTunes. Voor het maken en terugzetten van een back-up van een Apple apparaat verwijzen wij je naar de handleidingen van Apple:
  • Er kunnen problemen optreden wanneer uw iPhone of iPad meer geheugen heeft dan je iCloud, u kunt dan uw back-up niet maken. Hiervoor zijn 2 oplossingen:
    • Je kunt tegen betaling (dit dient u zelf te regelen) uw iCloud ruimte uitbreiden zodat u de volledige back-up wel kunt maken;
    • Je kunt een back-up via iTunes maken. Maar: deze iTunes back-up kan alleen worden gemaakt en teruggezet vanaf de PC waarop de oorspronkelijke iTunes back-up is aangemaakt.
    • Library, ICT Services & Archive (LISA) heeft geen andere back-up faciliteiten voor Apple devices met een groot intern geheugen.
  • Houd er rekening mee: back-ups kosten tijd (16 GB kost ongeveer 15 minuten, 32GB ongeveer 30 minuten, 64 GB kost 45 minuten en 128GB kost ongeveer een uur).
  • Een back-up kan alleen teruggezet worden tijdens de allereerste installatie van een nieuw apparaat. Anders moet het apparaat teruggezet worden naar fabrieksinstellingen.
  • Voor een goede iCloud back-up via wifi dient u op één plek zitten om de wifi verbinding optimaal te houden.
  • Een back-up via iTunes kan alleen bekabeld worden gemaakt en alleen worden teruggezet vanaf de PC waarop de oorspronkelijke iTunes back-up is aangemaakt.

Het overzetten van contacten van Android naar iPhone/iPad

Het overzetten van contacten verloopt via onderstaande instellingen:

Stap 1: zorgen dat je contacten in de cloud komen

  1. Zorg dat Gmail geïnstalleerd is op het Android apparaat.
  2. Open de applicatie lijst, ga naar instellingen en open ‘Accounts en synchroniseren’
  3. Zorg dat ‘Automatische synchronisatie’ aan staat.
  4. Selecteer het account ‘Google’ en tap op je Gmail adres.
  5. Zorg dat ‘Contacten’ aan gevinkt is.
  6. De ‘Contacten’ zullen nu automatisch vice versa met Gmail en de telefoon gesynchroniseerd worden.

Stap 2: zorgen dat je contacten uit de cloud op het iPhone apparaat worden geplaatst

  1. Ga naar Instellingen op de iPhone.
  2. Selecteer ‘Mail, Contacten, Agenda’
  3. Selecteer ‘Nieuwe account’
  4. Selecteer ‘Anders’
  5. Selecteer ‘Voeg CardDAV Account toe’
  6. Vul in de velden je Gmail account informatie in:
  7. Server: Vul in ‘google.com’
  8. Gebruikersnaam: Vul je Google Account of je Google Apps e-mail adres in
  9. Wachtwoord: Vul je Google Account of je Google Apps account wachtwoord in (Als je 2 staps verificatie hebt ingesteld, vul hier een gegenereerd applicatie specifiek wachtwoord in)
  10. Beschrijving: Vul een beschrijving van het account in (Bijv. Persoonlijke Contacten)
  11. Druk op ‘Volgende’
  12. Je zult de contacten die je eerder op je Android toestel hebt gesynchroniseerd nu terug vinden onder ‘contacten’ op je iPhone

Apps installeren

Wil je graag meer op je apparaat doen dan op het moment mogelijk is, dan kun je er applicaties (apps) op installeren. Deze apps kun je kopen of gratis downloaden uit de App Store, Apple’s verzamelplek voor alle iOS-apps. Om een app te downloaden maak je gebruik van je eerder gemaakte Apple ID, waar je bijvoorbeeld een creditcard aan kunt koppelen. Heb je in de eerdere stappen geen Apple ID gemaakt, kun je dit via iTunes (zie ZenWorks) of op appleid.apple.com meteen regelen.

Je bezoekt de App Store door op het blauwe icoon op het beginscherm van je iPhone/iPad te tappen.

Met de tabbladen onderin beeld kun je aangeven hoe je de App Store wil bekijken. Zo vind je in het ‘Uitgelicht’-tabblad alle apps die volgens Apple de moeite waard zijn, terwijl je bij ‘Populair’ de meest gedownloade applicaties van het moment ziet.

Je kunt op een app tappen om meer informatie te bekijken, waarna je hem kunt kopen of downloaden door twee keer op de prijs te drukken.

Bij sommige applicaties zie je een plusje naast de prijs staan. Dit betekent dat hij niet alleen op je iPhone kan worden geïnstalleerd, maar ook in volle resolutie op de iPad gebruikt kan worden. Apps die enkel zijn bedoeld voor de iPad kun je niet op de iPhone downloaden.

My favorites

About My Favorites
Use the Bookmark this page button on Service Portal pages to add that page to the My Favorites section. To add web applications, use the star icon in the webapplication list. To add pages outside the Service Portal, use the Add custom bookmark button above. Add your favorite apps to your bookmarks by using the favorite button

Please wait a moment...