Stef's Ervaring

Kom naar onze Master Open Dag op 21 maart

"Ik ben een geboren wiskundedocent"

Zolang als ik me kan herinneren wilde ik al docent worden. Omdat de PABO-opleiding niet bij mij paste, koos ik echter voor de bacheloropleiding Toegepaste Wiskunde met de optie om later alsnog wiskundedocent te worden.

Onderweg om docent te worden

Tijdens deze bacheloropleiding koos ik voor de minor 'Leren Lesgeven' waardoor ik eerst kon ervaren hoe het is om voor de klas te staan en de schoonheid van het vak wiskunde uit te leggen. Ik behaalde daarmee een diploma om les te geven in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Deze minor is echt geschikt voor iedereen die wil weten hoe het is om docent te zijn.

Ik heb daarna veel geleerd over vakdidactiek en onderwijs tijdens mijn master in Science Education and Communication. Omdat mijn ouders ook in het onderwijs werken, voelden sommige dingen voor mij direct heel logisch. Ik onderzocht wat voor mij het beste werkte en welke tips en tricks ik mee wilde nemen om een goede docent te worden. Wat ik het leukst vond aan deze opleiding was de interactie met de leerlingen en zien hoe goed ze op mij reageerden tijdens mijn lessen. Verdieping in de wiskunde zelf was moeilijker dan het leren van de lesmethoden, het bestuderen van onderwijskunde en het stagelopen op school. Eigenlijk had ik graag een langere stageperiode gehad om nóg meer praktijkervaring op te doen.

Een leven als wiskundedocent - wat houdt dat eigenlijk in?

Ik werk op het Stedelijk Kottenpark, een school die zich richt op havo en vwo onderwijs. Tijdens mijn studie heb ik geleerd hoe ik les moet geven en waar ik op moet letten in de klas. Door mijn ervaring weet ik dat je trouw moet blijven aan jezelf en passie moet hebben voor het vak. Naast een goede kennisoverdracht is een goede sfeer in de klas nodig.  Docent zijn is meer dan alleen lesgeven, je hebt ook mensenkennis nodig om alles goed te laten verlopen. Ik vind het fantastisch om docent te zijn!

Meer dan een wiskundedocent

Ik maak deel uit van een docententeam uit verschillende disciplines dat het traject 'Wetenschap, Design & Techniek' ontwikkelt, waarbij de leerlingen meer dan de standaardlessen krijgen. Leerlingen werken in modules van 10 weken aan een speciaal thema zoals programmeren gekoppeld aan de zorg, waarin ze gamification (het gebruiken van gamedenken, gametechnieken en spelelementen in een niet-game omgeving) toepassen op leven met een lichamelijke beperking. Zo ervaren ze hoe hun onderwijs wordt toegepast in de maatschappij.

Stef

Als wiskundedocent heb je niet alleen liefde voor wiskunde nodig, maar is een klik met je doelgroep even belangrijk

Stef

Kortom, ik raad het lesgeven op een middelbare school zeker aan. Je moet voor groepen durven staan, je altijd afvragen hoe je het leuk en interessant houdt, van mensen houden en een natuurlijke klik hebben met de doelgroep. En natuurlijk moet je enthousiasme en liefde voor het vak hebben. Het is echt een topbaan!

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies