Printen in UT gebouwen (studenten)

Language:
NL

Deze pagina is beperkt tot een FAQ. Voor de volledige informatie zie de Engelse versie van deze pagina.

  • Tip: Printquotum verhogen kan via de website printquota.utwente.nl (intranet, alleen beschikbaar via UT-netwerk of met VPN)

Eenmalige registratie kaart

Om gebruik te kunnen maken van de printers dien je je medewerkers- of studentenkaart eenmalig te registreren. Je scant je kaart bij de printer (niet op de betaalterminal). De printer print vervolgens een handleiding voor je uit.

  • Uitgebreide stappen voor kaartregistratie

    INLEIDING

    Dit is een handleiding voor het registreren van de collegekaart om op de UT te kunnen printen. Het type printers waarop op deze manier van een USB-stick kan worden geprint zijn:

    • Xerox 7535
    • Xerox 7556

    VOOR JE BEGINT

    • Bij het doorlopen van de handleiding zul je regelmatig handelingen moeten uitvoeren. Hierbij wordt een vaste schrijfwijze gehanteerd: referenties naar tekst en knoppen op schermen zijn cursief gedrukt, gegevens die je zelf moet invullen zijn vet gedrukt.

    Je hebt de volgende zaken nodig:

    • een college- of medewerkerskaart
    • een computer met internetverbinding om in te kunnen loggen

    REGISTREREN VAN COLLEGEKAART VOOR HET PRINTEN

    STAP 1: COLLEGE- OF MEDEWERKERSKAART SCANNEN

    • Ga naar een Multi Functional Printer op de UT.
    • Houd je collegekaart boven het RFID teken totdat het groene lampje brandt.

    RFID unit met lampjes aan de rechter kant

    • Er wordt een document uitgeprint met een code erop. Neem deze code mee naar je computer.

    STAP 2: INLOGGEN OP DE PRINTPORTAL

    • https://printportal.utwente.nl
    • Vul bij gebruikersnaam je (voor medewerkers) domein inlognaam in (bv. Goghv) of (voor studenten) studentnummer in (bv. s0123456).
    • Vul bij Toegangscode het wachtwoord van je domein-account in.
    • Klik op Aanmelden.

    STAP 3: KAART REGISTREREN

    • Selecteer het tabblad Kaart registreren.
    • Vul bij registratiecode de code in die de printer heeft geprint.
    • Klik op Verzenden.

FAQ

  • Waar kan ik alle printer handleidingen en meer informatie vinden?

    Klik hier voor studenten
    Klik hier voor medewerkers.

  • Kunnen studenten printen op alle Xerox printers?

    Nee. Studenten kunnen alleen op de printers printen waar aangegeven is dat studenten er mogen printen.

    Als een faculteit of dienst vindt dat een printer ook beschikbaar moet zijn voor studenten, dan kan door die organisatie hiervoor een verzoek worden gedaan bij de Servicedesk ICT.

    Printers voor studenten zijn herkenbaar aan een betaalpaal naast de printer. 

  • Waar kan ik de MFP printer voor studenten vinden?
    • Bastille - begane grond (projectruimte)
    • Carre - Naast kamer C4625
    • Carre - Naast kamer C4021
    • Carre - Naast kamer C3182
    • Citadel - Hoofdingang (naast de Atlas ingang)
    • Cubicus - Naast kamer B205
    • Cubicus - Naast kamer B300VI
    • The Gallery - DesignLab
    • ITC-hotel (alleen voor gasten van het hotel) - Begane grond in de gang
    • Horstcomplex / Osthorst - Naast kamer OH105
    • Horstcomplex - Naast kamer C107
    • Horstcomplex / Noordhorst - Naast kamer NH202e (naast de koffieautomaat)
    • Horstcomplex / Horsttoren - Naast kamer T800VA
    • Ravelijn - Studielandschap vloer 1
    • Spiegel - Tegenover kamer 102A (bij trappenhuis)
    • Technohal - PTR 063 deze staat op de begane grond bij de open studie werkplekken en een studentenprinter op vloer 2 tegen de ballustrade aan ter hoogte van TL2107.
    • Vrijhof - 2e verdieping (boven Servicedesk)
    • Vrijhof - Bibliotheek
    • Vrijhof - Bibliotheek
    • Zilverling - Naast kamer A126
    • Zilverling - Kamer A220
  • Ik doe werkzaamheden voor de UT en ik wil printen. Hoe kan ik dat regelen?

    Voor studenten is het mogelijk om medewerkersrechten te krijgen voor het gebruik van MFP’s. Dit betekent dat de faculteit verantwoordelijk is voor de kosten die je maakt. Je bent dan niet gebonden aan de studenten MFP’s en kun je ook gebruik maken van de MFP’s van jouw faculteit. Je kunt hiervoor een aanvraag indienen bij jouw verantwoordelijke (docent of leidinggevende). Deze kan zorgen dat je op je eigen account via een uitbreiding op je quotum of unlimited voor een periode van maximaal 1 jaar op alle printers kan printen.

  • Als je geen account hebt en je wilt toch ergens op de UT printen, waar kan dat dan?

    Je kunt printen in de Xerox Reproshop. Deze bevinden zich in de gebouwen: Bastille en Carré.

  • Wat kan ik doen als het papier in de printer op is?

    Het papier wordt bijgevuld door de facilitaire dienst in het gebouw waar de printer staat. Als het papier voor de studentenprinter op is kan je dat melden bij de receptie van dat gebouw. Deze kan het papier bijvullen. Voor de medewerkersprinter kunnen de secretariaten bijbestellen.

  • Check voordat je print het papierformaat

    Kies altijd voor A4 of A3

    Klik op de knop “Follow Print”.

    • Selecteer het gewenste document.
    • Klik op de Info knop in het scherm.

    Als je toch andere formaten wilt kijk dan op de handleiding gebruik verschillende papiersoorten.

  • Hoe lang blijft mijn printopdracht bewaard?

    Elke ochtend rond zes uur wordt de printer herstart. De opdrachten worden daarbij gewist.  

  • Hoe kan ik milieubewust printen?

    Kies in het printmenu voor het printen van meerdere bladzijden op één pagina en zorg ervoor dat je altijd dubbelzijdig print.

  • De bestanden zijn uit de wachtrij verdwenen, maar er is niet geprint.

    Je hebt waarschijnlijk het verkeerde formaat papier gekozen in het document dat je wilt printen. Controleer of dit daadwerkelijk het probleem is:

    • Klik op de knop “Follow Print”.
    • Selecteer het gewenste document.
    • Klik op de Info knop in het scherm.

    Kies zoveel mogelijk voor A4 of A3 formaat. Dus geen Legal of Letter formaat. Dit kan in het printmenu van het te printen bestand. 

  • Ik kan niet inloggen op het domein.

    Controleer of je het domein met hoofdletters hebt ingevuld: AD\<inlognaam>. Als je niet weet wat je inlognaam is (meestal achternaam en voorletters), kijk dan op tap.utwente.nl.

  • De functie “Scan to home” werkt niet.

    Studenten hebben geen homedirectory en kunnen dus niet van deze funcie gebruik maken.Je kan wel als alternatief USB kiezen.

    Medewerkers kunnen via de knop “Werkstroom Scannen” controleren of je gebruikersaccount wel ingesteld staat op het AD domein. Daar kan je als alternatief ook voor USB kiezen.

    Via de knop “E-mailen” kan je controleren of je accountgegevens kloppen.

  • Ik kan niet printen vanaf mijn USB-stick.

    Controleer je USB stick:

    • Niet alle USB sticks werken op deze printers.
    • USB sticks met FAT32 worden aanbevolen.
    • Heeft je USB stick een lock systeem?
    • USB sticks met een gedeeltelijk gelocked systeem (hidden) en een niet gelocked systeem kunnen ook niet werken.

    Controleer de te printen bestanden:

    • Bestandsnamen eindigend op: pdf, Pcl6, PS, Pl5, ASCII, jpg, TIFF, xps worden wel geprint. De printer print dus geen office documenten.
    • Sommige PDF bestanden zijn gecodeerd en kunnen niet worden geprint. - Sommige PDF bestanden zijn beschadigd, omdat ze bijvoorbeeld zijn gemaakt met een niet-originele versie van een PDF programma.
    • Sommige afbeeldingen zijn beschadigd en kunnen niet geprint worden.

    Test of de printer nog werkt:

    • Formatteer je USB met FAT32, zet de bestanden er op en probeer het opnieuw.
    • Probeer een eerder geprint .pdf bestand te printen.

printquotum Faq

  • Wat is voor de duur van mijn studie mijn printquotum

    125 printer-eenheden. Meer informatie over o.a. quotum en kosten: klik hier.

  • Kan ik mijn printquotum verhogen?

    Ja dat kan via de website https://printquota.utwente.nl.

  • Waar kan ik zien hoeveel printbudget ik nog heb.

    Op de website https://printquota.utwente.nl kan je inloggen met je domain-account. Daar kan je je print tegoed vinden.

  • De printer geeft de melding “deleted due to insufficient quota,....

    Deze melding krijg je als je onvoldoende quotum hebt om een opdracht af te drukken.

  • Wat te doen bij printer problemen?

    Neem bij betalings en/of quotum problemen contact op met Xerox Service Desk:  

    xos@support.xerox.com, telefoonnummer: 0346-255255.

    Neem bij technische- of afdruk problemen met de printer contact op met Servicedesk ICT.

  • Een printopdracht komt niet uit de printer, wordt de opdracht dan doorberekend?

    Nee.

My favorites

About My Favorites
Use the Bookmark this page button on Service Portal pages to add that page to the My Favorites section. To add web applications, use the star icon in the webapplication list. To add pages outside the Service Portal, use the Add custom bookmark button above. Add your favorite apps to your bookmarks by using the favorite button

Please wait a moment...