Verandercommunicatie

Language:
NL

Verandering is de enige constante in de wereld, daar is geen twijfel over. Vandaag meer dan ooit, moeten bedrijven de snelheid van complexe veranderingen bij zien te houden. Ook binnen de UT hebben we te maken met veranderingen als (strategie)implementatietrajecten, reorganisaties, (onderwijs)vernieuwing of verhuizingen. Goede interne communicatie is essentieel voor het succesvol doorvoeren van een organisatieverandering. Het draagt via informatie overdracht, dialoog, instructie en overtuigen o.a. bij aan het creëren van vertrouwen en betrokkenheid (draagvlak) als ook het in beweging krijgen van mensen; het beïnvloeden van kennis, houding en gedrag.

Wat kun je als trekker van een verandering zelf aan communicatie doen?

Wanneer je als leidinggevende of trekker voor een veranderopgave staat volgt er automatisch een communicatieverantwoordelijkheid bij deze rol. Maar hoe pak je deze rol en waar moet je aan denken? Hieronder enkele algemene tips voor wanneer je een verandering leidt:

  • Wees je bewust van de grote rol van communicatie gedurende het gehele verandertraject, en niet alleen bij de implementatie!
  • Wees positief en eerlijk; wek niet de indruk dat alles bij het oude blijft wanneer je dit niet kunt garanderen. Liever transparant en eerlijk zeggen waar het op staat dan dat er achteraf verrassingen uit de hoge hoed komen.
  • Wees helder en duidelijk en zo concreet mogelijk; geen wollige taal of abstracte verhalen.
  • Breng impactvolle veranderingen liever persoonlijk dan per mail
  • Wees duidelijk wat nog ter discussie staat en wat niet; wanneer een besluit van bovenaf is opgelegd is het “ ter informatie” en is er (doorgaans) weinig ruimte voor inspraak. Wees hier open over.
  • Wees duidelijk over welke rol medewerkers tijdens (onderdelen van) het traject hebben; met welk doel vraag je medewerkers om input (advies, meedenken, meebeslissen), en koppel ook terug wat je gedaan hebt met de ontvangen input.
  • Ga veelvuldig in gesprek met medewerkers door de hele organisatie heen; voorkom dat (verkeerde) geruchten de boventoon gaan voeren. Wees je ervan bewust dat wat vanuit de optiek van de aanjager van een verandering een kleine verandering lijkt voor medewerkers vanuit beleving en emotie toch een grote impact op hen kan hebben.
  • Een verandering is mogelijk wanneer er bij de spelers motivatie om te willen of kunnen veranderen aanwezig is, er capaciteit is om te kunnen veranderen en er de gelegenheid gecreëerd wordt om de verandering te realiseren. Als trekker van een verandertraject kun je hier o.a. een faciliterende rol in spelen.
  • Vertrouwen in leiders gaat gepaard met consistente communicatie: zeggen wat je doen en doen wat je zegt. Wees je hierbij bewust van impliciete boodschappen: communicatie is niet alleen wat we expliciet zeggen maar ook wat we impliciet aan signalen uitstralen. Het start al bij bijvoorbeeld de samenstelling van een projectteam of stuurgroep. Wie benader je hiervoor en wie ((on-)bewust) niet?

Hieronder enkele voorbeelden om impliciete communicatie te verhelderen:

Vb. Nieuw beleid van een organisatie is gericht op duurzaamheid, alle medewerkers wordt gevraagd hier een bijdrage aan te leveren. De directeur blijft echter wel rijden in een brandstof slurpende SUV. Impliciet geeft de directeur hiermee aan dat hij het duurzaamheidsbeleid niet belangrijk vindt en de regels niet voor hem gelden. Medewerkers hechten meer geloof aan dat het impliciete signaal dan aan de officiële boodschap. 

Vb. “De deur staat altijd open”..(maar nu even niet).

Vb. Het nieuwe werken wordt gepromoot, iedereen moet voortaan flexwerken. Behalve de directie, die behouden hun eigen kantoor. 

Vb. Interne samenwerking tussen afdelingen wordt belangrijk gevonden, maar ze liggen 5 verdiepingen uit elkaar en er is ook geen overlegruimte of koffiehoek.

Waar kan MC bij helpen?

Verandertrajecten wisselen in mate van impact en door de dynamiek in een organisatie is iedere verandering anders, dit maakt een volledige standaard (communicatie)aanpak niet mogelijk.  Afdeling MC Communicatie adviseert en ondersteunt leidinggevenden bij verandercommunicatie. Denk bijvoorbeeld aan het meedenken over communicatiedoelen, strategie, participatie, boodschap, ontwikkelen van tools, communicatiemiddelen, training en coaching. Hoe eerder MC in het proces betrokken is, hoe meer ze kan betekenen. 

Neem voor advies en ondersteuning contact op met het MC- aanspreekpunt voor jouw eenheid.

personalised

Sorry, there is no information specified for you.

Contacts for all units

Full list of contacts per unit

Students

There are no specific contacts for students available. Please use the general email addresses listed above or open the 'All teams' list to find programme marketers and communication advisors in your faculty. 

BMS Faculty team

MC-BMS Intranet

M. Seppenwoold (Marly)
M. Seppenwoold (Marly)
Communicatieadviseur faculteit BMS
B. Braamhaar (Birthe)
B. Braamhaar (Birthe)
Marketing en communicatiemedewerker
K. Wessel MSc (Katrien)
K. Wessel MSc (Katrien)
Gast Ondersteunend en beheerspersoneel
M. Nijenhuis (Manon)
M. Nijenhuis (Manon)
Marketing communicatie medewerker
B.B. Groener (Bob)
B.B. Groener (Bob)
Ondersteunend en beheerspersoneel

EEMCS faculty team

MC-EEMCS intranet

C.M. van den Heuvel (Carlijn)
C.M. van den Heuvel (Carlijn)
Communicatiemedewerker (DSI)
C.S. van Nus MSc (Charlotte)
C.S. van Nus MSc (Charlotte)
Marketingadviseur | Faculteit EEMCS
A. Bakker MSc (Aimée)
A. Bakker MSc (Aimée)
Marketing adviseur | Faculteit EEMCS
D. Dalenoord (Diana)
D. Dalenoord (Diana)
Alumni officer EEMCS faculty

ET faculty team

MC-ET Intranet

S.M. Maarse MSc (Stefanie)
S.M. Maarse MSc (Stefanie)
Communicatieadviseur voor HR
drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter/Communicatieadviseur
M. de Kroon MSc BA (Marlyn)
M. de Kroon MSc BA (Marlyn)
Marketingadviseur | Faculteit Engineering Technology

ITC faculty team

MC-ITC intranet. Also first point of contact for UCT members. 

R. Kwakman MSc (Robin)
R. Kwakman MSc (Robin)
Communication Advisor (temporary being replaced by Hinke Mulder)
J. Kalf (Janneke)
J. Kalf (Janneke)
Programme marketeer MSc programmes
P.H. Brouwer (Peter)
P.H. Brouwer (Peter)
Programma marketeer ATLAS

Resarch institute teams

C.M. van den Heuvel (Carlijn)
C.M. van den Heuvel (Carlijn)
Communication officer - DSI
drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Communication advisor - TechMed

General contacts:

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Content creation, websites and other communication tools - DSI/MESA+/TechMed
H. Mulder (Hinke)
H. Mulder (Hinke)
Strategic PR manager - DSI/Mesa+/TechMed

CES



drs. K.R. Bakker (Karina)
drs. K.R. Bakker (Karina)
Communicatieadviseur (Student journey, Studentcommunicatie)

CFM

S. Omari (Saloa)
S. Omari (Saloa)
Communication advisor connected to MC and CFM
C.A. van der Kuil (Corjan)
C.A. van der Kuil (Corjan)
Communicatieadviseur Energie, Milieu & Duurzaamheid

FIN


K. Nijhuis - Nijland (Karin)
K. Nijhuis - Nijland (Karin)
Senior Corporate Communicatie adviseur

EB and SP

drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
drs. B.G. Lankhaar (Bertyl)
Directeur a.i. Kennispark Twente & Communicatie manager UT
K. Nijhuis - Nijland (Karin)
K. Nijhuis - Nijland (Karin)
Senior Corporate Communicatie adviseur

GA

drs. L. Pasqual - van der Landen (Linda)
drs. L. Pasqual - van der Landen (Linda)
Communication advisor Diversity, Equity & Inclusion (DE&I)

HR

S.M. Maarse MSc (Stefanie)
S.M. Maarse MSc (Stefanie)
Communicatieadviseur voor HR
P.W. de Witte MSc (Peter)
P.W. de Witte MSc (Peter)
Online (employer branding) marketeer

LISA

There are no specific contacts at MC for LISA employees. For communication support, please contact your LISA colleagues Heleen Melching or Frank Westerveld for Digital Compentence Centre.

H. Melching (Heleen)
H. Melching (Heleen)
Communicatieadviseur LISA
F. Westerveld (Frank)
F. Westerveld (Frank)
Ondersteunend en beheerspersoneel

MC

S. Omari (Saloa)
S. Omari (Saloa)
Internal communication advisor MC
A. Heining MSc (Anne)
A. Heining MSc (Anne)
MC websites and MC tools/licences, ICT
K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Tooling/informal communication, websites

SBD

A.H. Tielenburg (Annelies)
A.H. Tielenburg (Annelies)
Communicatiemedewerker SBD

Pre-U

J.V. van der Tuin (Jody)
J.V. van der Tuin (Jody)
Projectleider Marketing & Communicatie Pre-University

FIP-AM@UT

There are no specific contacts at MC for FIP-AM@UT employees. For communication support, please contact your FIP-AM@UT colleague Annemiek Rouchou-Bloemenkamp


Mate van impact

Kenmerken

Waar kan M&C bij helpen?

Low impact

Verandering zonder personele (rechtspositionele) gevolgen en zonder ingrijpende verandering voor de omgeving.

  • Verhuizing van groepen binnen eenheid.
  • Implementatie ICT systeem dat gemak vergroot.
  • Kostenreductie zonder grote gevolgen.
  • Geen ontslagen/ personele gevolgen
  • Geen functie wijzigingen
  • Geen herindeling van taken/ verantwoordelijkheden
  • Medezeggenschap niet actief
  • Geen grote gevolgen voor omgeving/ in dienstverlening (evt. wel ander aanspreekpunt/ locatie)
  • Motivatie om te willen of moeten veranderen is aanwezig
  • Capaciteit om te kunnen veranderen is aanwezig
  • Gelegenheid om verandering te realiseren is hoog

MC denkt mee over de communicatiestrategie, het formuleren van de boodschap, in te zetten communicatiemiddelen, een op de spelers in de verandering afgestemde middelenplanning. Er wordt in afstemming besproken wie de uitvoering op zich neemt.

Medium impact

 Verandering zonder personele (rechtspositionele?) gevolgen, met gematigde impact op de interne UT omgeving.

  • Andere manier van werken (bijv. flex werken, andere systemen)
  • Fusie
  • Verhuizing van eenheden/ huisvestingsplannen UT?
  • Faculteitsraad/dienstraad heeft adviesrecht
  • Mogelijk ontslagen/ personele gevolgen
  • Beperkte functie wijzigingen
  • Beperkte herindeling van taken/ verantwoordelijkheden
  • Beperkte gevolgen voor omgeving/ in dienstverlening
  • Motivatie, capaciteit en gelegenheid om te veranderen zijn niet optimaal.

MC sluit als adviseur aan bij de trekker(s) van de verandering en adviseert vanuit een door MC gemaakte analyse over de te volgen communicatiestrategie, formulering van de boodschap, in te zetten communicatiemiddelen, en middelenplanning. Daarbij zorgt de MC adviseur er voor dat de spelers in de verandering hun (communicatie) rol kunnen pakken, zorgt deze voor procescommunicatie en houdt de MC adviseur de consistentie van communicatie in de gaten en spiegelt dit bij de trekker(s). 

 

 

High impact

 Verandering met personele (rechtspositionele) gevolgen en/of aanzienlijke impact op de omgeving en/of werkwijze van betrokkenen zowel in- als extern.

  •  Reorganisatie of “kostenbesparing” met personele gevolgen.
  • Strategie-implementatie
  • UT breed ingevoerd systeem of organisatie wijzigingen (bijv. ander onderwijsmodel, governance discussie)
  • Cultuurverandering
  • Ontslagdreiging
  • Faculteitsraad/dienstraad heeft advies- en instemmingsrecht
  • URaad/OPUT betrokken
  • Drastisch andere manier van werken gewenst (cultuuromslag)
  • Aangepaste dienstverlening intern met gevolg voor werkwijze van medewerkers en andere output voor “klanten"
  • Werkinhoud aanpassen naar aangescherpte strategie/ doelen
  • Aangepast profiel van UT zorgt extern voor andere aansluiting (onderwijs/onderzoek/bedrijfsleven)
  • Motivatie, capaciteit en gelegenheid om te veranderen zijn niet optimaal.

MC sluit als adviseur aan bij de trekker(s) van de verandering en adviseert vanuit een gemaakt analyse over de volgen communicatiestrategie, formulering van de boodschap, in te zetten communicatiemiddelen, en middelenplanning. Daarbij zorgt de MC adviseur er voor dat de spelers in de verandering hun (communicatie) rol kunnen pakken en houdt de MC adviseur de consistentie van communicatie in de gaten en spiegelt dit bij de trekker(s). Waar wenselijk kan de communicatieadviseur een procesbegeleidersrol pakken.  

Opschaling naar bredere communicatiedisciplines als externe communicatie/ pers is wenselijk.

My favorites

About My Favorites
Use the Bookmark this page button on Service Portal pages to add that page to the My Favorites section. To add web applications, use the star icon in the webapplication list. To add pages outside the Service Portal, use the Add custom bookmark button above. Add your favorite apps to your bookmarks by using the favorite button

Please wait a moment...