HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sEngineering our digital societyNieuwsERC Proof of Concept-subsidie voor David Marpaung en Sarthak Misra

ERC Proof of Concept-subsidie voor David Marpaung en Sarthak Misra

Twee UT-onderzoekers hebben een Proof of Concept-subsidie ontvangen van de European Research Council (ERC). David Marpaung en Sarthak Misra krijgen 150.000 euro voor de valorisatie van een idee dat is ontstaan tijdens hun door de ERC gefinancierde projecten.

David Marpaung: Veritas

David Marpaung

Met de ERC Proof of Concept Grant zullen David Marpaung, die hoogleraar is in de groep Nonlineaire Nanofotonica van de TNW-faculteit, en zijn team voortborduren op David's eerdere werk, waarvoor hij in 2022 een ERC Consolidator Grant ontving.

Een sterk team van onderzoekers, bestaande uit twee senior promovendi, Kaixuan Ye en Yvan Klaver, samen met postdoc Dr. Akhileshwar Mishra, leidt het project dat zich richt op pathfinding-technologie voor geïntegreerde optica op systeemniveau. In het project wordt gewerkt aan een veelzijdige herconfigureerbare lichtbron, waarbij gebruik wordt gemaakt van recente gepatenteerde technologie.

Het team: Kaixuan Ye, Yvan Klaver, Akhil Mishra en David Marpaung

Het initiatief heeft veel belangstelling gewekt bij industriële partners uit verschillende sectoren. Chilas BV, LioniX International, iPronics (Spanje), Enlightra (Zwitserland), Thales Research and Technology (Frankrijk) en Leonardo (VK) zijn op de een of andere manier als partner betrokken.

Het project heeft de potentie om uit te groeien tot een spin-off voor de productie van hoogwaardige on-chip frequentiekammen . De huidige markt voor deze technologie is aanzienlijk en is stijgende. De wetenschappers hebben de overtuiging dat Veritas de haalbaarheid van deze technologie zal bevestigen en de weg zal vrijmaken voor softwaregedefinieerde herconfigureerbare front-ends in RF-toepassingen die zeer hoge frequenties en grootte/gewicht vereisen.

David Marpaung over de toekenning: “De technologie die we ontwikkelen is al interessant vanuit het oogpunt van de fysica om te proberen een complex systeem te besturen, maar deze subsidie stelt ons in staat om dit idee echt te ontwikkelen tot een werkend apparaat en de weg te verkennen naar vermarkten middels het opzetten van een spin-off.”

Sarthak Misra: APOLLO

Sarthak Misra

De toekenning van de ERC Proof of Concept-subsidie is Sarthak Misra's vijfde bijdrage van de European Research Council en onderstreept zijn expertise in de ontwikkeling van medische technologie. Zijn project getiteld "APOLLO - Advanced Magnetic Probes for Minimally Invasive Endovascular Surgery" (geavanceerde magnetische sondes voor minimaal invasieve endovasculaire chirurgie) laat zien hoe succesvol Misra, verbonden aan de faculteit ET van de Universiteit Twente, is in het ontwikkelen van chirurgische robotica. Dit project bouwt voort op eerder werk van Sarthak Misra, waarvoor hij een ERC Consolidator Grant ontving; MAESTRO.

Endovasculaire ingrepen, die een integraal onderdeel vormen van minimaal-invasieve chirurgie (MIS), maken een nauwkeurige behandeling van hart- en vaatziekten mogelijk door middel van genuanceerde incisies en flexibele instrumentbeheersing. Bestaande instrumenten zijn echter afhankelijk van grote externe magnetische velden, waardoor controle op afstand beperkt is. Het doel van APOLLO is het ontwerpen van een flexibele sonde van klinische kwaliteit die gebruik maakt van intern gegenereerde velden met zorgvuldig geoptimaliseerde magnetische materialen, zodat ongeëvenaarde precisie en wendbaarheid wordt bereikt.

APOLLO komt tegemoet aan de behoeften van clinici en verbetert de efficiëntie en toegankelijkheid van MIS. Het maakt zorgvuldige interventies in anatomisch uitdagende gebieden mogelijk en draagt bij tot de ontwikkeling van magnetische activering tot een commercieel levensvatbare technologie. Het APOLLO-team van het Surgical Robotics Laboratory (SRL) werkt nauw samen met clinici en Flux Robotics B.V., een spin-off van SRL, om de APOLLO-technologie verder te brengen.

Foto: Een prototype continuüm (slangachtig) instrument, dat kan worden ingezet bij endovasculaire operaties, is ontwikkeld in het Surgical Robotics Laboratory.

Professor Misra is verheugd over deze nieuwe stap: "Het ontvangen van een vijfde ERC-subsidie is een erkenning van de toewijding van ons team bij SRL. APOLLO is een belangrijke sprong voorwaarts in de endovasculaire chirurgie en zorgt voor ongekende precisie en toegankelijkheid. Het onderstreept opnieuw de wereldwijde impact en relevantie van ons werk."

Het APOLLO-project versterkt de kennis van Misra en zijn team in magnetisch aangedreven robotica, door gebruik te maken van de vooruitgang in de ontwikkeling van zachte magnetische sondes op macro- en microschaal. Misra was al eerder succesvol in het binnenhalen van een aantal prestigieuze nationale en Europese subsidies, zoals NWO VENI (2010) en VIDI (2015), samen met ERC Starting (2014), Consolidator (2019), en Proof of Concept (2017 en 2020) subsidies.

Over ERC Proof of Concept

Grensverleggend onderzoek genereert vaak radicaal nieuwe en innovatieve ideeën die kansrijk zijn om te vermarkten en zodoende maatschappelijk impact maken. De ERC Proof of Concept-subsidies zijn ingesteld  om de verkenning van het commerciële en maatschappelijke innovatiepotentieel van door de ERC gefinancierd onderzoek te vergemakkelijken en zijn daarom beschikbaar voor hoofdonderzoekers die met deze bijdrage voortbouwen op hun door de ERC gefinancierde onderzoek. Proof of Concept-subsidies worden toegekend op basis van een vast bedrag van 150 000 euro voor een periode van 18 maanden.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)