Succesvolle kick-off voor NWA programma NL-ECO Netherlands Initiative for Energy-Efficient Computing

Op 31 Mei en 1 Juni vond in het U-Park Hotel op de Campus van de Universiteit Twente de kick-off plaats van 'NL-ECO: Netherlands Initiative for Energy-Efficient Computing'. Dit programma, onderdeel van de Nationale Wetenschaps Agenda (NWA), beoogt nieuwe concepten en daarbij behorende materialen te ontwikkelen voor energiezuinige informatietechnologie.

In het NL-ECO programma werken 33 academische, industriële en maatschappelijke instelingen samen aan één van de grote maatschappelijke uitdagingen; hoe kan het sterk toenemende verbruik van energie in informatietechnologie beteugeld worden? Het programma zal zich onder andere richten op de ontwikkeling en toepassing van nieuwe chip-technologieën waarbij elektrische, optische en magnetische effecten worden gecombineerd, naar nieuwe manieren van data-verwerking die geïnspireerd zijn door de werking van de hersenen en naar materialen die zo gestructureerd zijn dat ze vanzelf berekeningen kunnen uitvoeren.

Meer informatie

Het programma, geleid door UT hoogleraar Hans Hilgenkamp, heeft een looptijd van 5 jaar en is met 10,3 miljoen Euro financiering van NWO en een verdere 2,5 miljoen Euro co-financiering van de deelnemende bedrijven één van de grootste NWA programma's. Het zal ook een kiem vormen voor verdere vormen van samenwerking.  Prof. dr. ir. Hans Hilgenkamp is hoogleraar Technische Natuurkunde en Nanotechnologie bij het onderzoekscluster NanoElectronic Materials (Faculteit Technische Natuurwetenschappen, TNW). Daarnaast is hij co-director van het BRAINS Center van het Onderzoeksinstituut voor Nanotechnologie MESA+ en tevens verbonden aan het Digital Society Institute van de Universiteit Twente.

Consortium NL-ECO

Universiteit Twente, Radboud Universiteit, Rijksuniversiteit Groningen, TU Eindhoven, TU Delft, Fontys Hogescholen, Saxion Hogeschool, AMOLF, ASTRON, TNO, ASML, IBM Zurich Research Lab, Toyota Motor Europe, Thales, IMEC Leuven, IMEC Eindhoven, Smart Photonics, LioniX International BV, PITC, VSPARTICLE, Surf, TSST, European Space Agency, Green IT Amsterdam, Gemeente Westerkwartier, Amsterdam Economic Board, HQ Graphene, Örebro University, Uppsala University, Jülich Research Center, Max-Planck Institute for Microstructure Physics, NL Digital en Science LinX