Bart's ervaringen

Kom naar onze Master Open Dag op 21 maart

"Ik leg graag uit hoe natuurkunde met ons leven verbonden is."

Van jongs af aan denk ik na over waarom de dingen om ons heen gebeuren. Waarom is de lucht blauw? Hoe kan het dat een leeg en vol flesje tegelijk op de grond vallen? Hoe werkt een zonnepaneel? Die vragen over natuurkundige verschijnselen maakten het voor mij logisch om voor Technische Natuurkunde (en later Applied Physics) te kiezen.

Ook je eigen passies kun je aan natuurkunde koppelen, zoals muziek, sport of fotografie.

De natuurkunde

Natuurkunde is super interessant omdat natuurkunde overal om ons heen te vinden is. Bijvoorbeeld de lucht die je inademt of de telefoon die je in je handen hebt. Natuurkunde is dus altijd relevant. Ook je eigen passies kun je aan natuurkunde koppelen, zoals muziek, sport of fotografie. Als natuurkundige kun je dus met veel verschillende onderwerpen bezig zijn. Dit maakt het ook mogelijk om met veel andere experts samen te werken. Hoe meer je over natuurkunde leert, des te meer je ontdekt wat er nog te leren valt.

Toegepaste natuurkunde

De masteropleiding Applied Physics geeft je niet alleen het ‘waarom’. De opleiding laat je ook verder kijken, individueel of samen met collega-wetenschappers. Mijn specialisatie richt zich op materialen. Hierbij kun je denken aan de werking microchips in je mobiele telefoon of het onderzoeken van de nieuwe batterijtechnieken. Wist je bijvoorbeeld dat zonnepanelen maar zo’n 20% efficiënt zijn? Hier wil je als natuurkundige het fijne van weten. Door je kennis toe te passen kunnen we er ons voordeel mee doen in ons dagelijks leven.

Naast het vinden van de antwoorden op het ‘waarom’ en ‘hoe’, leg ik anderen graag uit hoe natuurkunde een onderdeel van ons leven is. Tijdens mijn studie heb ik meegewerkt aan Open Dagen, meeloopdagen voor studiezoekers, ben ik practicumbegeleider geweest en heb ik de minor ‘Leren Lesgeven’ gevolgd.

2e en 1e graads bevoegdheid

Met afronding van de minor ‘Leren Lesgeven’ heb ik de tweedegraads lesbevoegdheid behaald. Het lesgeven beviel erg goed, dus ik vervolgde met de masteropleiding Science, Education and Communication voor mijn eerstegraads lesbevoegdheid. Ik wil voor de klas staan en de middelbare scholieren laten zien hoe geweldig interessant en uitdagend natuurkunde is. Wat ik tijdens mijn masteropleiding Applied Physics leer, nam ik regelmatig mee de klas in om specifieke onderdelen uit te leggen. Ik had het dan niet alleen over mijn eigen expertise in materialen, maar natuurlijk ook de andere thema’s, Optica (bijvoorbeeld met licht kanker opsporen) en Vloeistoffen (o.a. injecteren zonder naald). Het is ontzettend mooi om te zien hoe scholieren verbaasd en geïnspireerd raken over natuurkundige onderwerpen.

Een voorbeeld van een experiment is het blazen over een velletje papier, zodra je dat doet, hangt het papier niet meer slap naar beneden, maar beweegt het zich horizontaal in de lucht. In eerste instantie lijkt dit vreemd, want je zou denken dat je, om dit resultaat te krijgen, ònder het velletje moet blazen. Met de kennis die je opdoet bij het onderzoek hiernaar, kijk je in de praktijk bijvoorbeeld hoe vliegtuigvleugels het beste ontworpen kunnen worden. De luchtstroming is bij de bouw van vliegtuigen en de -vleugels van groot belang.

Toekomst

Het beroep leraar is prachtig, ook al kan de werkdruk soms hoog zijn. Ik overweeg om na het behalen van mijn masterdiploma’s twee dagen in de week op een middelbare school te gaan werken en daarnaast aan de UT of een bedrijf complexe onderwerpen uit te leggen of te onderzoeken. Het lijkt me ook mooi om vakdidactische vaardigheden over te brengen op toekomstige docenten. Maar ook een PhD opdracht waarmee ik met anderen onderzoek doe, lijkt me een interessante uitdaging.”

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies