HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sImproving healthcare by personalized technologiesNieuwsBiosensing Team Twente start als negende studententeam van de Universiteit Twente
Veduci Media & Rob Lipsius

Biosensing Team Twente (BTT) is vanaf dit jaar officieel een studententeam van de Universiteit Twente. De multidisciplinaire groep studenten wil een bijdrage leveren aan het bloeiende ecosysteem van biosensingtechnologie in Twente. Het nieuwe studententeam ondersteunt het UT-team dat meedoet aan de internationale studentencompetitie SensUs, met als thema sensortechnologie voor gezondheid.

De Universiteit Twente deed al mee aan de laatste vier edities van de internationale SensUs competitie, georganiseerd door de TU/e. Dit jaar krijgt het deelnemende team officiële erkenning als studententeam. Diana S. Andreoli, UT SensUs team co-captain, research team lead, mede-oprichter en bestuurslid van het nieuwe team, zegt: "Na een jaar onvermoeibaar werken, met als resultaat een prijs tijdens de competitie, zijn we er trots op dat we dit jaar officieel het negende studententeam van de Universiteit Twente worden. Dit is een belangrijke mijlpaal onderweg naar ons doel om de zichtbaarheid van studenten op de UT op het gebied van biosensing te vergroten.

UT-brede inspanning

Bij hun inspanningen om een baanbrekende biosensor te maken, maakt het studententeam gebruik van de laboratoria en onderzoeksgroepen die deel uitmaken van het MESA+ Instituut voor Nanotechnologie. De studenten waarderen dat ze hand in hand konden werken met onderzoekers van verschillende groepen op de UT. Diana voegt hieraan toe: "Hun expertise en ondersteuning hebben onze inspanningen voor de ontwikkeling van onze biosensor gestimuleerd en we zijn deze gewaardeerde groepen oprecht dankbaar".

Een business case maken

Elk jaar ontwikkelen de studenten niet alleen een nieuw biosensingconcept, maar werken ze ook aan de ontwikkeling van een business case voor de vertaling naar de kliniek. Daarom werken de studenten samen met belanghebbenden, experts en bedrijven om een probleem te analyseren, de use case te begrijpen en een innovatieve oplossing voor te stellen. Nu, met de oprichting van Biosensing Team Twente, openen zich nieuwe mogelijkheden voor samenwerking met de industrie. "We willen onze eerste industriële sponsors aantrekken met een strategische rol in het team en het ecosysteem", zegt Thomas J. Martens, co-captain van het UT SensUs team, business team lead en medeoprichter van het nieuwe team.

Pionierende teams

Roman Koval, UT SensUs 2023 core student, medeoprichter en bestuurslid van Biosensing Team Twente, reflecteert op de unieke aantrekkingskracht van de studententeams van de Universiteit Twente: "Twee jaar geleden, toen ik op zoek was naar een universiteit in het buitenland, werd ik aangetrokken door UT's dynamische studententeams die pionieren met technologie. Nu, samen met mijn medestudenten in het bestuur, zijn we trots om zo'n nieuw studententeam aan onze universiteit te beginnen!"

Biosensing Team Twente

Biosensing Team Twente wil vooroplopen op het gebied van de biosensingtechnologie, point-of-care diagnostiek, de continue promotie van biosensing promoten en daarnaast het UT-ecosysteem op dit gebied versterken. Biosensing Team Twente is het negende officiële studententeam van de Universiteit Twente. Diana S. Andreoli, Roman Koval, Thomas J. Martens en Jan Pieter de Rie, vier toegewijde studenten die integraal deel uitmaakten van het team van vorig jaar, hebben hun passie en betrokkenheid voortgezet. Dit jaar vormen zij het oprichtingsbestuur van BTT en werken zij hard aan de oprichting van BTT als officieel studententeam van de universiteit.

Meer informatie

Voor de SensUs Competitie 2023 moest het team een biosensor ontwikkelen die traumatisch hersenletsel (TBI) kan detecteren door een molecuul genaamd GFAP te meten. Het 2023 team ontwikkelde een open-source apparaat met geïntegreerde bediening op een touchscreen, dat in staat is om een assay uit te voeren, de biomarker te monitoren door de impedantierespons te meten en geïntegreerde gegevensanalyse uit te voeren. Samen met hun begeleiders van de UT ontwikkelden de studenten een levensvatbare businesscase op het gebied van topsport. In veel sporten blijft traumatisch hersenletsel onopgemerkt, maar het leidt wel tot blijvende gevolgen. De biosensor van Biosensing Team Twente kan TBI vroegtijdig detecteren en de diagnostiek toegankelijker maken, zodat topsporters zo snel mogelijk optimale zorg kunnen krijgen.

SensUs Competitie

Vanuit hun enthousiasme voor biosensoren is het team van 2024, bestaande uit vijftien studenten met verschillende achtergronden, actief bezig met het plannen van hun deelname aan SensUs 2024. SensUs is een jaarlijkse internationale studentenwedstrijd over sensoren voor gezondheid. Door studenten, de industrie en gezondheidspartners te betrekken, streven we ernaar de ontwikkeling van sensoren voor een betere gezondheidszorg te versnellen. Het gekozen thema van de SensUs Challenge 2024 is nierfalen, of acute nierschade (AKI), waarbij de nadruk ligt op diagnose door het monitoren van creatinine als biomarker. Deelnemende teams worden uitgedaagd om een continue biosensor te ontwerpen die in staat is om AKI vroegtijdig op te sporen en te monitoren, wat een belangrijke vooruitgang betekent voor de diagnostiek in de gezondheidszorg en de patiëntenzorg.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)