HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sImproving healthcare by personalized technologiesNieuwsUT onderzoeker Anique Bellos - Grob heeft de KNAW Early Career Award ontvangen
Fotografie: Maarten Nauw

UT onderzoeker Anique Bellos - Grob heeft de KNAW Early Career Award ontvangen

Op donderdag 15 februari ontvingen twaalf jonge onderzoekers uit allerlei disciplines van de wetenschap een KNAW Early Career Award. De award gaat naar onderzoekers aan het begin van hun carrière met vernieuwende originele ideeën. De jaarlijkse prijs bestaat uit een bedrag van 15.000 euro en een kunstwerk voor elk van de laureaten. Vanuit de Universiteit Twente (TechMed Centrum) ontving Anique Bellos – Grob de prijs voor haar onderzoek naar de inzet van innovatieve beeldvorming bij bekkenbodemproblematiek zoals verzakkingen.

Bekkenbodem

Om te bepalen waar de klachten van de bekkenbodem vandaan komen worden vrouwen in liggende positie lichamelijk onderzocht. Eigenlijk is dit heel gek, want de klachten van verzakkingen en incontinentie komen vooral naar voren in staande positie. Daarom gebruik Bellos - Grob in haar onderzoek een staande MRI-scanner, zodat ze de verzakking in de natuurlijk positie kan afbeelden.

DE PRIJS

De KNAW Early Career Award bestaat uit een geldbedrag van 15.000 euro. Dit bedrag mag door de laureaten naar eigen inzicht worden besteed aan hun onderzoekscarrière. Bellos - Grob ontving ook het kunstobject Extended Jewellery van Laura Klinkenberg (1992). Dit is een messing schroef met een ‘twist’. De uitreiking van de KNAW Early Career Award vond plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in het KNAW Trippenhuis op 15 februari 2024.

OVER ANIQUE BELLOS – GROB

Dr. Anique Bellos – Grob is universitair docent in de M3i onderzoeksgroep van de faculteit TNW en het TechMed Centrum. Daarnaast werkt ze als technische geneeskundige in de poliklinische zorg op de afdeling gynaecologie van ZGT. Vorig jaar stond er een uitgebreid interview met haar in het Campus magazine van de Universiteit Twente. Bron nieuwsbericht.

drs. M.M.J. van Hillegersberg - Hofmans (Martine)
Persvoorlichter (aanwezig, ma, di, do)