HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sEngineering our digital societyNieuwsDEI4EAI wint Diversity Initiative Award bij NWO Science Awards 2022

DEI4EAI wint Diversity Initiative Award bij NWO Science Awards 2022

Een team van onderzoekers en studenten van de Universiteit Twente, TU Delft, TUe en Universiteit Leiden heeft de Diversity Initiative Award van NWO gewonnen voor het project DEI4EAI (Diversity, Equity and Inclusion for Embodied AI). De prijs werd uitgereikt tijdens de NWO Science Awards, die dit jaar voor de derde keer werden gehouden. De Diversity Initiative Award is bedoeld voor initiatieven die de diversiteit in het veld vergroten. De initiatiefnemers krijgen 50.000 euro om aan het project te besteden.

Embodied AI

Cristina ZagaDEI4EAI (Diversity, Equity and Inclusion for Embodied AI), dat wordt geleid door UT-onderzoeker Cristina Zaga, die assistant professor is in de Human-Centred Design Group van de Faculteit ET en verbonden is aan het DesignLab van de UT, is een onderzoekscollectief dat zich richt op de ontwikkeling, evaluatie en het beleid van embodied AI en het stimuleren van een diverse en inclusieve cultuur. Het collectief zet een transdisciplinaire aanpak in, overstijgt de disciplines en werkt samen met alle relevante stakeholders om een wenselijke toekomst te definiƫren. De jury gaf aan onder de indruk te zijn van de hoge mate van diversiteit van het collectief en de originele aanpak van de problemen van onbedoelde vooroordelen in AI-toepassingen. De jury prijst de manieren waarop het collectief een breed publiek bereikt en het feit dat het initiatief niet alleen gericht is op onderzoek maar ook op onderwijs.

4TU.NIRICT

Het initiatief wordt gesponsord door het Diversiteitsfonds van het 4TU.NIRICT centre. Met een relatief kleine subsidie heeft het team vier workshops gerealiseerd en open-access middelen geproduceerd die direct beschikbaar zijn voor de academische en maatschappelijke gemeenschap op het gebied van belichaamde AI. De workshops bereikten meer dan 200 deelnemers van de vier technische universiteiten en daarbuiten, en er waren internationale gasten bij, die de aandacht op het onderwerp hielpen vestigen. Ze hebben een open-access boekje, een syllabus en een reeks video's opgeleverd die beschikbaar zijn voor de nationale en internationale gemeenschap. Deze kan je vinden op de website van het project.

Het doel van 4TU.NIRICT is het versterken en ondersteunen van de samenwerking tussen onderzoekers en praktijkmensen van de 4TU-instituten die werkzaam zijn op het gebied van ICT. Het bevordert interdisciplinaire samenwerking over de institutionele grenzen heen, evenals de diversiteit en inclusie van de Nederlandse ICT-onderzoeksgemeenschap.

Over de NWO Science Awards 2022

Van 28 november tot en met 2 december reikt NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) voor de derde keer vijf wetenschappelijke prijzen uit. De jury beschouwt de winnaars als een inspiratiebron op het gebied van maatschappelijke impact, teamwetenschap, excellente wetenschap, diversiteit en communicatie. Het doel van de prijzen is om wetenschappers te belonen die zich op deze gebieden bijzonder inspannen en anderen te inspireren hetzelfde te doen. De negen winnaars ontvangen in totaal 330.000 euro.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)