Jeroen's ervaring

Naam: Jeroen Minnema
Bachelor: Advanced Technology
Naast de studie: Full-time functie bij Solar Team Twente

“Deel uitmaken van het Solar Team is ontzettend leuk en leerzaam."

Na drie jaar studeren wilde ik een ‘tussenjaar’. Ik koos voor het Solar Team, het leek me ontzettend leuk om te werken aan de Solar Auto. De sollicitatieprocedure was flink, deze bestond onder andere uit intelligentietesten, persoonlijkheidstesten en een case.

Solar Team Twente

Solar Team Twente is een groot team van twintig gemotiveerde mensen met allemaal verschillende achtergronden. Studenten van verschillende opleidingen van zowel de Universiteit Twente als Saxion werken samen in het team. Met al die disciplines samen kunnen we de auto maken, elke discipline is belangrijk. En we willen allemaal winnen. Daarom halen we het maximale uit onszelf en uit elkaar. Dit jaar is de kans dat we winnen groter dan ooit. Vorig jaar waren we tweede, het scheelde maar drie minuten met Delft. Wat zijn nou drie minuten op een afstand van 3000 kilometer? We zijn dus echt heel goed geworden. We werken met 180 partners samen. Het samenwerken met die bedrijven is leerzaam en op deze manier krijg je ook een groot netwerk. Ik doe dit absoluut niet voor mijn CV,  maar omdat ik het leuk vind en er ontzettend veel van leer. Hoewel ik me er van bewust ben dat deze ervaring natuurlijk ook echt iets toevoegt aan mijn CV.

Taken

We ontwerpen en bouwen dit jaar een geheel nieuwe auto, die optimaal gebruik maakt van de zonne-energie. Een hele leuke uitdaging. Ik houd me bezig met de aerodynamica en de strategie. We ontwerpen de buitenkant van de auto optimaal, om te zorgen voor zo min mogelijk luchtweerstand, dus een optimale aerodynamica. De strategie houdt in dat ik bezig ben met een model dat de optimale race snelheid bepaald bij de hoeveelheid zon die er schijnt. Het model dat vorig jaar is gebruikt werkte goed, maar het kan natuurlijk altijd beter.

Studie in de praktijk

In deze functie bij het solarteam heb ik veel aan mijn studie. De vakkennis die ik heb opgedaan pas ik toe in de praktijk. De kennis die ik opdeed tijdens de minor Aircraft Engineering kan ik concreet toepassen hier in het ontwerpen van de aerodynamica van de auto. Bij het Solar Team leer ik vooral om theoretische kennis in de praktijk te brengen. Het valt me op dat je hele mooie theorieën kunt bedenken, maar dat het in de praktijk vaak anders uitpakt dan je bedacht had. Alles moet onder tijdsdruk, waardoor je soms praktische keuzes moet maken.

Ervaring

Door alle ervaring die ik naast mijn studie opdeed heb ik erg veel geleerd. In het eerste jaar van mijn studie organiseerde ik een Europareis bij studievereniging Astatine, de studievereniging van Advanced Technology. Verder was ik  twee jaar studentassistent bij eerstejaars vakken. Ik begeleidde studenten, bijvoorbeeld bij practica en projectgroepen. Ook volgde ik een excellentieprogramma. Dit bood me extra uitdaging en de kans om me maximaal te ontwikkelingen met behulp van wetenschappers en coaches. In het derde jaar werd ik bestuursvoorzitter van studievereniging Astatine. Normaal gesproken is dat een fulltime functie, maar er was geen animo onder de studenten om dit fulltime te doen. Wij hebben toen samen besloten om de studievereniging parttime te besturen. Tijdens dit bestuursjaar heb ik geleerd om te organiseren, presenteren, vergaderen, samenwerken en ga zo maar door. Door hard te werken met veel enthousiasme hebben we allemaal netjes al onze studiepunten behaald tijdens het parttime bestuursjaar. We zijn hiervoor zelfs beloond met een award: ons hele bestuur won de More Than A Degree Award in de categorie beste parttimebestuur. Daarnaast werd ik zelf tweede als meest actieve student in de categorie tweedejaars en ouder.

Advanced Technology

Ik vind heel veel dingen leuk, daarom koos ik voor de brede en multidisciplinaire bachelor Advanced Technology. Je krijgt zowel science- als engineeringvakken: veel natuur- en scheikunde, maar ook werktuigbouwkunde en electrotechniek. Ook volg je onderzoekvakken, nanotechnologie en zelfs nog wat technische bedrijfskunde. In het derde jaar kun je kiezen voor vakken in de richting die je leuk vindt, zodat je daarna een master in die richting kunt doen. Omdat ik zo geïnteresseerd ben in robotica, deed ik mijn bacheloropdracht bij Robird: de robotische valk die een aantal jaren geleden is ontwikkeld en momenteel de wereld verovert. De robotvogel bootst de vlucht van een slechtvalk levensecht na om vogels op natuurlijke wijze te verjagen.

Toekomst

Na mijn studie wil ik denk ik het bedrijfsleven in. Misschien richting de consultancy, zodat ik veel verschillende technische problemen kan oplossen. Dat lijkt me interessant en afwisselend. Het lijkt me ook erg leuk om een eigen bedrijf op te starten. De UT biedt op allerlei manieren ondersteuning bij het opstarten van een bedrijf. Ik weet nog niet of ik in Nederland blijf, misschien wil ik ook wel in het buitenland werken!

Universiteit Twente

De goede sfeer op de Universiteit Twente gaf voor mij de doorslag voor mijn studiekeuze. Het is hier zo leuk, ik woon zelfs op de campus. Met mijn huisgenoten heb ik een goede band. We eten samen en doen veel leuke dingen zoals wintersporten.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: