HomeOnderwijsMasterTwents getinte summer school in China
Shanghai.

Twents getinte summer school in China UT-onderzoeker Lydia Zeng geeft zomercollege aan dertig PhD- en masterstudenten

Onderzoeker Xiangqiong (Lydia) Zeng van de Universiteit Twente geeft deze zomer college aan zo’n dertig werktuigbouwkundige PhD- en masterstudenten van de Shanghai Jiao Tong University (SJTU) in China. Ze gebruikt haar methode uit de mastertrack ‘Surface Engineering for look & feel’ die ze aan haar Twentse studenten geeft. Zeng vertelt bovendien over de mogelijkheden die de UT aan internationale studenten biedt.

“Internationalisering is ontzettend belangrijk voor de UT en alle universiteiten. Ik wil mijn steentje daaraan bijdragen en bovendien iets ‘terugdoen’ voor de academische gemeenschap in China”, vertelt Zeng. De universiteit in Shanghai behoort tot de top 5 in China en staat internationaal hoog aangeschreven, zeker op het gebied van werktuigbouwkunde, waarin Zeng actief is.

Sterk trackrecord

De bijdrage aan de summer school komt niet zomaar uit de lucht vallen. Zeng heeft de afgelopen jaren een sterke band op gebouwd met één van de faculteiten van de SJTU en steekt veel energie in studentenuitwisseling. Binnen haar vakgroep heeft ze inmiddels voor drie promotieplekken gezorgd. Één promovendus heeft zijn onderzoek al afgerond. “Onder Chinese academici is er veel interesse om naar het buitenland te gaan na hun bachelor of master. Ik vertel hen over de onderzoeksfaciliteiten van de UT en dat we op bepaalde vlakken tot de wereldtop behoren. Ze kunnen hier bovendien onafhankelijk werken aan technologieën voor maatschappelijke problemen en krijgen daarin veel vrijheid. De reacties zijn tot nu toe erg enthousiast en ik verwacht dat mijn bijdrage aan de summer school zal aanslaan.”
Zeng geef van 8 tot 30 juli acht colleges die een dagdeel in beslag nemen.

Meer informatie

Lydia Zeng is op de UT aangesteld als UTWIST Tenure track assistant professor. Ze promoveerde in 2006 op het gebied van tribologie en werkte daarna vijf jaar bij Johnson & Johnson Consumer aan huidverzorgingstechnologieën. In 2011 sloot ze zich aan bij de vakgroep Surface Technology and Tribology van prof. Dik Schipper en de leerstoel Skin Tribology van prof. Emile van der Heide van de faculteit CTW. Haar onderzoek richt zich op de rol van wrijving in mens–productinteracties en op tribologie van menselijk weefsel. Tribologie is de tak van de werktuigbouwkunde die onderzoek doet naar het gedrag van contactvlakken, met als doel het wrijvings- en slijtagegedrag van systemen te voorspellen. Hiervoor wordt in Twente kennis ontwikkeld op het gebied van contactmechanica en grenslagen. Dit gebeurt door een groep van zes wetenschappelijk medewerkers en momenteel 27 promovendi. De groep heeft een sterk internationaal karakter.
Zeng geeft haar onderwijs in de masters Mechanical Engineering en Industrial Design Engineering.

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken: