Zie Verhalen van studentes

Hanna Reijeneveld (BSc CSE/MSc CSE & NanoTechnology)

DROMEN, STUDEREN EN EEN WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL OP JE NAAM!


‘Dromen zijn bedrog’ zong Marco Borsato. Maar op de University of Twente komen de dromen van Hanna Reijneveld, derdejaars studente Scheikundige Technologie, wel degelijk uit. Zij droomde er van om chemicus te worden. Binnenkort verschijnt, nog tijdens haar studie, haar eerste wetenschappelijke artikel.

Hoe fraai is het om als bachelorstudent een eerste artikel te publiceren?

Het komt niet vaak voor dat bachelorstudenten een wetenschappelijk artikel schrijven en publiceren in een wetenschappelijk tijdschrift. Hanna echter, slaagde hier – samen met enkele politechnika lodzka wetenschappers uit Polen – in aan het eind van haar minor (een onderwijspakket, waarmee je je kunt specialiseren of je kennis op een ander vakgebied kunt verbreden). “Ik heb voor mijn minor een project gekozen binnen de nanotechnologie. Zo kon ik mij alvast oriënteren op de masteropleiding die ik zou willen doen”, legt Hanna uit. “Mijn minoropdracht heb ik uitgevoerd aan de technische universiteit in Łódź in Polen. Ik heb er katalysatoren onderzocht die de energiewaarde van biodiesel kunnen verhogen. Hierbij hebben we gekeken naar de invloed van edele metalen en chloor op de katalysatoren. En binnenkort komt ons artikel erover uit.”

En dan studeer je Scheikundige Technologie aan de University of Twente

Op het vwo vond Hanna Scheikunde al het leukste vak dat er was. Hanna: “Ik vind het heel boeiend om te zien hoe dingen anders zijn op extreem kleine schaal. Ook leek het me leuk om te leren over grootschalige chemische processen. Dit alles leer je tijdens de bacheloropleiding Scheikundige Technologie in Twente, waar ik dus voor heb gekozen. Toen ik eenmaal aan deze opleiding begonnen was, merkte ik dat mijn interesse verschoof van procestechnologie naar de materiaalkunde. Zo kan het soms lopen”, lacht Hanna.

Hoe ziet het onderwijsleven van een Scheikunde studente eruit?

Hanna: “Binnen het Twents Onderwijsmodel volg je een aantal vakken die je helpen bij het uitvoeren van het module-project. In het eerste jaar ben je vooral druk met de basisvakken en proeven doen. Tijdens de tweede module gingen we aan het werk met procestechnologie en rekenden een fabriek met chemische producten door. Hierbij letten we natuurlijk op de verschillende (chemische) producten en de reacties die dit veroorzaakten bij het samenvoegen van de producten, denk aan vrijgekomen energie of giftige stoffen. Wij zochten uit hoe je met deze gegevens om moest gaan en hoe we de vrijgekomen gassen konden wegwerken om eventuele ontploffingen te voorkomen. Een hele realistische opdracht om als eerstejaars aan te werken.” vertelt Hanna en vervolgt: “Aan het einde van het tweede jaar maak je een keuze tussen de procestechnologie en materiaalkunde. Mijn keuze was gevallen op het laatste. Het is ontzettend interessant hoe je op hele kleine schaal eigenschappen van materialen kunt veranderen door warmte of kou toe te voegen of de mal van een product of materiaal te veranderen. Denk bijvoorbeeld aan goud, dat is normaal goudkleuring, maar als je heel kleine deeltjes hebt, op nanometerschaal (een nanometer is een miljoen keer kleiner dan een millimeter), is de kleur paars en krijgt het compleet andere eigenschappen en is het voor hele andere toepassingen bruikbaar.  In het tweede jaar kreeg ik te maken met een nanotechnologieproject: Quantumdots. Dit zijn hele kleine deeltjes die verschillen van kleur naarmate ze van grootte veranderen. Dit gebruik je in de medische wereld en voor toepassingen in televisies, uiteraard op nano-niveau. Het is gaaf om zelf hiermee te experimenteren en te zien wat er daadwerkelijk gebeurt wanneer je er ook nog eens UV-licht op zet. Het doel van dit project was om te kijken hoe je deze quantumdots oplosbaar in water kunt maken, voor o.a. de medische beeldvorming. Zo ben je met een multidisciplinaire opdracht bezig, waar je toch je eigen onderdelen hebt waar jouw expertise ligt: de scheikundige gaat aan het werk met het oplosbaar maken van het product en de Biomedische Technologie of Technische Geneeskunde studenten pakken de medische toepasbaarheid op. Dit project heeft mijn interesse in de nanotechnologie wakker geschud. Ik denk dat ik daarom na het behalen van mijn bachelordiploma de masteropleiding Nanotechnologie ga doen, of wellicht een dubbelstudie met de master Molecular and Material Engineering. Het derde jaar, waar ik nu mee bezig ben, bestaat uit een half jaar uitvoeren van een Minor en het andere half jaar gebruik je om een bacheloropdracht uit te voeren.”

Wat maakt scheikunde in Twente zo bijzonder?

“In Twente zijn docenten heel erg betrokken en je kunt zo even langslopen om wat te overleggen als je tijdens een project vastgelopen bent. De bereidheid om je te helpen is erg groot, en dat waardeer ik enorm. We werken in kleine groepen waardoor je geen nummer bent, maar meetelt in het proces... En vergeet niet het enthousiasme waarmee de vakken gedoceerd worden, je hulp geboden wordt en de interesse in jou als persoon. Echt super!”, legt Hanna uit. Ook al lijkt scheikunde een mannenwereld, dames passen er ook prima! “Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik bij Scheikundige Technologie een mannenwereld ben binnengetreden. Wij begonnen met 20% meiden, maar het wordt eigenlijk wel hoog tijd dat er meer stoere meiden trek krijgen in zo’n coole opleiding als de mijne” glimlacht Hanna. Tegenwoordig wordt de opleiding Scheikundige Technologie in de Engelse taal gedoceerd en draagt de opleiding de naam ‘Chemical Science and Engineering’. 

Een leven naast je studie!

“Je bent natuurlijk niet alleen maar met je opleiding bezig, zo heb ik op verschillende momenten tijdens mijn bachelor diverse activiteiten opgepakt of ben ik lid geweest van verenigingen.” vertelt Hanna. “Ik ben lid van de studievereniging van Scheikundige Technologie Alembic. Zij organiseren niet alleen gezelligheidsactiviteiten, maar leggen ook contacten met bedrijven waar je soms een excursie naar toe kunt maken of zij komen naar ons om een lezing te verzorgen. Het is niet alleen gezellig bij Alembic, maar zij er ook voor dat je meer te weten komt over hoe het is om als chemicus in het bedrijfsleven te staan. Ik ben daarnaast ook lid van een vrouwendispuut Femmeus. En ik hockey; ons damesteam bestaat uit hele leuke, gezellige en natuurlijk super sportieve meiden. Dus aan vrouwelijke contacten kom je echt niet te kort hoor, mocht je daar nog aan twijfelen.” Hanna is ook werkzaam bij Pre-U, een organisatie binnen de UT dat een uitgebreid onderwijsprogramma voor leerlingen op de basis- en middelbare school aanbiedt. Hanna: “Ik word de nieuwe projectleider voor de pool Natuur & Techniek en zorg ervoor dat er voldoende studenten ingezet kunnen worden om de projecten binnen deze pool te begeleiden. Ik wou dat, toen ik nog op het vwo zat, deze activiteiten had kunnen volgen. Pre-U organiseert zulke leuke, interessante en leerzame projecten en ze geven leerlingen ook nog eens goede handvatten om juiste keuzes te maken wat betreft de profielkeuze of zelfs een vervolgopleiding. Een leuke nieuwe uitdaging om het komende jaar mijn tanden in te zetten.” 

Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies