HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sEngineering for a resilient worldITC ontwikkelt monitoringsystemen op Kaapverdische eilanden
Chris Mannaerts

ITC ontwikkelt monitoringsystemen op Kaapverdische eilanden

Samen met het Nationaal Instituut voor Landbouwonderzoek en Plattelandsontwikkeling van de Republiek Kaapverdië (INIDA) opende de faculteit ITC een nieuw geospatiaal laboratorium in het hart van het eiland Santiago. De premier van Cabo Verde, zijne Exc. Dr. Ulysses Correia e Silva, samen met de Minister van Landbouw en Milieu, Dr. Gilberto Silva, huldigden de faciliteit in op 15 maart.

Het laboratorium maakt deel uit van een samenwerking die gericht is op de ontwikkeling van de nationale capaciteit voor het in kaart brengen van de plattelandsruimte in de Republiek Kaapverdië met behulp van satellietgegevens met gemiddelde tot hoge resolutie. ITC helpt INIDA ook bij het opzetten van een systeem voor de monitoring van water- en voedselzekerheid met satellietwaarnemingen die vrijwel in real time worden uitgevoerd. Dr. Angela Moreno - directeur van INIDA - en aanwezige ITC-medewerkers hielden een korte toespraak over het potentieel van aardobservatie voor het monitoren van natuurlijke hulpbronnen en de ontwikkeling van op aardobservatie gebaseerde informatiediensten voor overheid en samenleving.

Foto's: Chris Mannearts & Radio Televisão Cabo Verde RTCV via Facebook van Office Prime Min./Gvt

Samenwerking tussen INIDA en ITC

De Republiek Kaapverdië - een kleine eilandstaat, 500 km voor de kust van West-Afrika - investeert sinds enkele jaren sterk in digitale technologieën. De regering van Kaapverdië wil de impact van weer en klimaat op de toestand van het plattelandsmilieu op de voet volgen en evalueren. De samenwerking tussen INIDA en ITC biedt ook de nodige instrumenten om toezicht te houden op het welzijn van de plaatselijke bevolking, de watervoorraden en de landbouwproductie van het gebied.

Meer informatie

UT'ers van WRS-ITC en LISA voeren dit project uit. Dr. Chris Mannaerts, universitair hoofddocent bij de vakgroep Water Resources (WRS; Faculteit ITC), is projectleider voor ITC. Het project bouwt voort op de technologieën voor aardobservatiegegevens in bijna-realtime-observatie, ontwikkeld door de Universiteit Twente en ITC - WRS. Het project zal ook innovatieve cloud-based computing-middelen inzetten als een use case voor andere Afrikaanse landen en kleine eilandstaten in ontwikkeling. De UT en INIDA ontwikkelen deze middelen gezamenlijk.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)