UT, EMN en Qredits ontvangen onderzoeksbeurs

Het samenwerkingsverband tussen Universiteit Twente (UT), het European Microfinance Network (EMN) en Qredits is door de Europese Investeringsbank (EIB Institute) uitgekozen als ontvanger van de felbegeerde EIB University Research Sponsorship ofwel  EIBURS. Deze beurs wordt ingezet om onderzoek te doen rond het thema 'Bouwen aan de toekomst van ‘inclusive finance’: de rol van Fintechs en digitalisering'. Het project wordt ondersteund door de Technische Universiteit van Berlijn, de Nord University, Triodos Bank en Youth Business International.

EIBURS verstrekt beurzen - tot 100 000 EUR per jaar voor een periode van drie jaar - aan universitaire afdelingen of onderzoekscentra verbonden aan universiteiten in de EU en in (potentiële) kandidaat-lidstaten die zich bezighouden met onderzoeksthema's die van groot belang zijn voor de EIB.

Voor het academische jaar 2019/2020 was het EIBURS-programma op zoek naar voorstellen voor een nieuw onderzoeksthema: 'Bouwen aan de toekomst van inclusieve financiering: de rol van Fintechs en digitalisering'.

Hoewel de intensiteit van het debat over de ongelijkheid in inkomen de laatste jaren enigszins is teruggelopen, is de kwestie zelf nog altijd zeer relevant. Aanhoudende en grote inkomensverschillen bedreigen het sociale weefsel van de Europese samenleving en vereisen een passende beleidsreactie.

‘Inclusive Finance’ is een beleidsinstrument dat is bedoeld om armoede te bestrijden en de ongelijkheid in inkomen te verminderen. Doel van dit onderzoeksproject is het in kaart brengen van het potentieel van technologische en financiële innovatie om de efficiëntie van de ‘inclusive finance’ sector te vergroten. Deze sector biedt zowel financiële als niet-financiële steun aan kwetsbare mensen in onze samenleving.

De samenwerkende partijen zijn trots

Na de bekendmaking, laat dr. Michel Ehrenhard, hoofdonderzoeker van het project en universitair hoofddocent Strategisch Ondernemerschap aan de UT, het volgende weten: “We zijn zeer vereerd dat we met deze kans bij kunnen dragen aan de toekomst van ‘inclusive finance’ in Europa. Een aandachtsgebied dat naadloos aansluit bij de ‘high tech human touch’ focus van de UT.”

dr. Michel Ehrenhard, universitair hoofddocent Strategisch Ondernemerschap

dr. Michel Ehrenhard, universitair hoofddocent Strategisch Ondernemerschap

Prof. Petra de Weerd-Nederhof, hoofd van de vakgroep NIKOS en hoogleraar Organisatie van Innovatie voegde daaraan toe: “Deze sponsoring van EIBURS sterkt ons op het gebied van onderzoek naar ‘inclusive business models’, sociaal ondernemerschap en veerkracht in de digitale werelden zoals met onze partneruniversiteiten in Duitsland en Noorwegen. Samen met de steun vanuit het bedrijfsleven van Qredits, EMN, Triodos en Youth Business International zorgt dit voor een uniek ‘Living Lab’.”

Prof. Petra de Weerd-Nederhof, Hoogleraar Organisatie van Innovatie

Prof. Petra de Weerd-Nederhof, Hoogleraar Organisatie van Innovatie

Jorge Ramirez, EMN General Manager: “Dit is fantastisch nieuws, niet alleen voor EMN maar ook voor de Europese microkrediet sector. Deze sector is dagelijks op zoek naar digitale oplossingen om hun werkwijze te optimaliseren en zo hun impact blijvend te vergroten.”

Elwin Groenevelt, CEO Qredits: “Als sociale kredietverstrekker zijn we constant op zoek naar technologische innovaties die ons kunnen helpen om de startende en bestaande ondernemer nog beter te ondersteunen. Deze EIBURS biedt Qredits een fantastische kans om op het gebied van technologie volledig op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen.”

Bron: persbericht Qredits

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)