HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sShaping our world with smart materialsNieuwsSustainable Polymer Chemistry gaat nieuwe biologisch afbreekbare inkapselingstechnologieën onderzoeken

De onderzoeksgroep Sustainable Polymer Chemistry (SPC; Faculteit TNW, MESA+ Instituut) met Prof. Frederik Wurm als projectleider, neemt deel aan een nieuw Europees project met een totale financiering van 6,9 miljoen euro. Het hoofddoel van het project, getiteld SPIN-FERT, is het integreren van geoptimaliseerde en gevalideerde innovaties in bodembeheerpraktijken en het verbeteren van turfvrije substraten om de bodemgezondheid in groente-, fruit- en siergewassen te verbeteren.

Voor het project zal een promovendus in de SPC-groep nieuwe biologisch afbreekbare inkapselingstechnologieën voor biologische stoffen ontwikkelen. SPC heeft ruime ervaring met biogebaseerde en biologisch afbreekbare polymeermaterialen. De onderzoeksgroep zal verschillende biogebaseerde polymeren gebruiken om verschillende biologische organismen in te kapselen, zoals schimmelstammen en bacteriën. Deze zullen agrochemicaliën voor gewasbescherming vervangen en de vaste eigenschappen verbeteren. Dit laatste is de belangrijkste reden om het gebruik van turf in de landbouw te verminderen, aangezien turf een koolstofdioxideput is en daarom een essentieel onderdeel van de strijd tegen klimaatverandering.

MEER INFORMATIE

Voor het project SPIN-FERT (Innovative practices, tools and products to boost soil fertility and peat substitution in horticultural crops) is in totaal ruim 6,9 miljoen euro beschikbaar. Daarvan gaat vijfhonderd duizend euro naar het UT-deel van het project. SPIN-FERT wordt gecoördineerd door het InHort Instituut (Polen), met twintig partners uit de academische wereld en het bedrijfsleven. Sustainable Polymer Chemistry (SPCFaculteit TNW / MESA+ Instituut) is een onderzoeksgroep binnen de afdeling Molecules and Materials.

K.W. Wesselink - Schram MSc (Kees)
Wetenschapscommunicatiemedewerker (aanwezig ma-vr)