HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sCreating intelligent manufacturing systemsNieuwsA' Design Awards voor duurzame doe-het-zelfstoelen UMA en IDA

A' Design Awards voor duurzame doe-het-zelfstoelen UMA en IDA

De stoelen UMA en IDA, die zijn voortgekomen uit het onderzoek van dr. Jairo da Costa Junior (Faculteit Engineering Technology), zijn in de prijzen gevallen bij de uitreiking van de A’ Design Awards 2023. De stoelen stimuleren de transitie naar alternatieven voor serieproductie, doordat ze toegang bieden tot duurzame processen voor circulaire en gedistribueerde doe-het-zelfproductie en geschikt zijn voor mensen met uiteenlopende vaardigheidsniveaus.

De A' Design Award and Competition is een van de grootste, meest prestigieuze en invloedrijkste ontwerprijzen ter wereld. Het A' Design Award Winner-logo staat voor uitzonderlijke ontwerpkwaliteit, of het nu gaat om producten, projecten of diensten.

Video: Mason Roberts @mr.masonroberts

De stoel Uma is bekroond met een Bronze Award Design in de categorie Recycle, Reuse, Repurpose, Restore, Repair and Upcycle Design. De stoel IDA is eveneens bekroond met een Bronze Award Design, maar dan in de categorie Furniture.

“De stoelen zijn een cruciaal onderdeel van een projectvoorstel waarmee ik een bijdrage wil leveren aan de discussie omtrent duurzame peer production middels circulaire distributiesystemen. Ik onderzoek hoe doe-het-zelfproductie kan functioneren als een alternatief productie- en consumptiemodel, dat nieuwe, duurzame methodes bevordert en mensen helpt duurzamere leef- en werkomgevingen te creëren,” zegt Da Costa.

Doe-het-zelfproductie

Door de opkomst van technieken op het gebied van doe-het-zelfproductie is het maken van eigen producten eenvoudiger dan ooit tevoren. Ons inzicht in de omvang en effecten van doe-het-zelfproductie als vorm van gedistribueerde productie zijn echter nog beperkt. De massale omarming van doe-het-zelfproductie zorgt in elk geval voor de nodige hoofdbrekens op het gebied van duurzaamheid, omdat het maken van fysieke spullen onlosmakelijk verbonden is met het gebruik van materialen en de productie van afval.

UMA en IDA

UMA en IDA zijn twee doe-het-zelfstoelen die zorgvuldig zijn ontworpen op basis van circulaire beginselen en duurzame ontwerpstrategieën. De gedachte achter de stoelen is om mensen een centrale rol te geven in het creëren van duurzamere leef- en werkomgevingen voor individuen, gemeenschappen en organisaties waar zij deel van uitmaken of anderszins een persoonlijke of professionele band mee hebben.

De stoelen zijn de eerste in een lijn van meubilair dat speciaal ontworpen is voor duurzame doe-het-zelfproductie, met als doelgroep gemeenschappen met lage inkomens in ontwikkelende en opkomende markten.

De stoel UMA is gemaakt van lokaal metaal en biobased materialen (bijvoorbeeld gras, schimmels en hout), met een natuurlijke, niet-giftige afwerking. De stoel IDA is een veelzijdig meubelstuk dat uit één soort duurzaam gewonnen materiaal en slechts acht onderdelen bestaat, die in zeven eenvoudige stappen in elkaar kunnen worden gezet zonder dat er spijkers, schroeven of lijm nodig zijn. Deze circulaire stoelen zijn ontworpen om iedereen overal ter wereld in staat te stellen duurzaam meubilair te maken en zo een betere leef- en werkomgeving te creëren. Het onderzoek is in lijn met het 12de Duurzame Ontwikkelingsdoel (Verantwoorde consumptie en productie) van de VN omdat het draait om duurzame methodes, circulariteit en onderwijs, en omdat het een belangrijke verandering op zowel individueel als gemeenschapsniveau bevordert.

Meer informatie

Dr. Jairo da Costa Junior werkte samen met dr. Rosangela Tenorio (Bio-Based Materials Design Lab van de School of Design van de Universiteit van West-Australië), prof. dr. Aguinaldo do Santos (Federale Universiteit van Paraná) en David Morgan (Bower Architecture) aan een nieuwe toekomst van het maakproces. Dit transdisciplinaire project brengt verschillende expertisegebieden samen om te verkennen hoe opkomende technologieën, traditionele kennis en betaalbare bronnen mensen in staat kunnen stellen om een actieve rol te spelen in de transitie naar gedecentraliseerde, eerlijkere en duurzamere productiesystemen.

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)