HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sImproving healthcare by personalized technologiesNieuwsTechMed Centrum en ECIU-partner Tampere organiseren gezamenlijke onderzoeksdag

TechMed Centrum en ECIU-partner Tampere organiseren gezamenlijke onderzoeksdag

Op 4 april organiseerden de twee ECIU-partners, het Technisch Medisch Centrum van de Universiteit Twente en de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidstechnologie van de Universiteit van Tampere een gezamenlijke onderzoeksdag om hun partnerschap op het gebied van onderzoek, onderwijs en innovatie op het gebied van biomedische techniek, gezondheidstechnologie en biowetenschappen te versterken.

Meer dan honderd onderzoekers namen deel aan de gezamenlijke onderzoeksdag, die de gelegenheid bood om nieuwe samenwerkingsprojecten op te starten. Het evenement was bedoeld om de samenwerking te bevorderen en hun bestaande relatie te verdiepen op basis van de eerste samenwerkingsgebieden die zijn vastgesteld tijdens een bezoek van een delegatie van het TechMed Centre aan de MET-faculteit in oktober 2022. Tijdens het online-evenement presenteerden dertig jonge onderzoekers van beide instellingen (vijftien van elke universiteit) hun onderzoeksvelden in vijf thematische sessies. Dit waren Organ-on-a-chip, eHealth & Data Science, Oncologie, Cell Tissue & Biomaterials Engineering en Biomedical Sensors & Systems.

Inspirerende sessies

In de inspirerende en diverse sessie over eHealth & Data Science, gemodereerd door dr. Monique Tabak van de UT, gaven onderzoekers bijvoorbeeld een presentatie over 'het volgen van neurodegeneratie bij ouderen', 'het ontwikkelen van beslissingsondersteunende systemen voor ouderen of voor gepersonaliseerde interventies', 'het voorspellen van de ontwikkeling van aneurysma's' en 'eHealth-ondersteuning voor mensen met een CVA'.
Prof. Robert Passier van de UT, de moderator van de Organ-on-a-chip sessie, prees het evenement als een goede gelegenheid om korte wetenschappelijke presentaties van beide universiteiten te horen en suggereerde dat de reisvouchers een grote stimulans waren om gezamenlijke onderzoeksprojecten op te starten.

Samenwerkingsvouchers

Na het evenement werden alle deelnemers uitgenodigd om samenwerkingsvouchers van TAU-UT ter waarde van elk 5.000 euro aan te vragen ter ondersteuning van bezoeken en korte verblijven van onderzoeksgroepsleden aan de andere universiteit en om eerste gezamenlijke onderzoeks-experimenten uit te voeren die leiden tot een gezamenlijke publicatie of subsidieaanvraag. Meer informatie over de sessies, pitches en travelvouchers is te vinden op de website van het evenement.