lesprogramma's in de klas over wetenschap & techniek voor groep 3 t/m 8, plusklassen en po-vo combinaties

Wij bieden op de school verschillende lesprogramma’s over Wetenschap & Technologie. De activiteiten sluiten aan bij het niveau van de leerlingen en de behoeften van de school.

  • Voor wie: groep 3 t/m 8, plusklassen & PO-VO combinaties
  • Wanneer: op aanvraag | serie van vier lessen
  • Tijd: in overleg | 90 minuten per les
  • Locatie: op school of de UT
  • Kosten: € 450,- (max. 30 leerlingen)

Onderwerpen W&T in de klas

In een serie van vier interactieve colleges behandelen we een onderwerp naar keuze. Samen gaan we op zoek naar antwoorden op verschillende vragen en voeren we interessante proefjes uit. Hier onder lees je meer over de verschillende onderwerpen.  

  • Duurzame energie

    Het klimaat op aarde veranderd, maar wat kunnen we hier tegen doen? In dit onderwerp leren leerlingen over de nadelen van fossiele brandstoffen en olie en onderzoeken we de alternatieven. We kunnen bijvoorbeeld behandelen waarom wind- en zonne-energie tot duurzame technieken behoren en hoe die werken, of hoe elektrische auto's en auto's die rijden op waterstof functioneren. 

    Onderwerpen

    • Fossiele brandstof 
    • Elektriciteitsnet 
    • Zonne-energie 
    • Wind energie 
    • Overige energiebronnen 
    • Duurzame auto's
    • Project

    Leerdoelen

    Kerndoel 39

    De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

    Kerndoel 44

    De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.

    Kerndoel 45

    De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

  • Aarde en planeten

    Hoe ziet ons zonnestelsel er eigenlijk uit? Waarom is de aarde een bal en uit welke materialen bestaat de aarde? Dit is een greep uit de verschillende vragen die onze planten met zich meebrengen en die leerlingen gaan beantwoorden. Andere onderwerpen die aan bod kunnen komen zijn het water op onze planeet en hoe andere planeten zijn ontdekt door telescopen en raketten. 

    Onderwerpen

    • Het zonnestelsel
    • De aarde
    • Natuurverschijnselen
    • Water
    • Bekijk de ruimte 
    • Ruimtevaarders

    Leerdoelen

    Kerndoel 42

    De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.

    Kerndoel 46

    De leerlingen leren dat de positie van de aarde ten opzichte van de zon, seizoenen en dag en nacht veroorzaakt.

    Kerndoel 48

    Kinderen leren over de maatregelen die in Nederland genomen worden/werden om bewoning van door water bedreigde gebieden mogelijk te maken.

    Kerndoel 49

    De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren.

  • Menselijk lichaam

    Het menselijk lichaam blijft indrukwekkend, want hoe komt het dat wij de wereld om ons heen waarnemen? En wat gebeurt er met alles wat we op eten? In dit thema nemen we de leerlingen  mee in de wereld van zintuigen en organen. Zo kunnen we bijvoorbeeld behandelen welk effect sporten en gezond voedsel op ons lichaam heeft of hoe ons brein werkt.

    Onderwerpen 

    • Organen
    • Voeding 
    • Gewrichten
    • Spieren en sport
    • Zintuigen en zenuwen
    • Het brein

    Leerdoelen

    Kerndoel 34

    De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

    Kerndoel 35

    De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

    Kerndoel 39

    De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

    Kerndoel 41

    De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.

  • Robotica

    Robots zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, maar hoe werkt een robot nou eigenlijk? Om dit te beantwoorden verdiepen we ons met de leerlingen in kenmerken van een robot. Hierna kunnen de leerlingen zich verder focussen op de benodigde onderdelen, de werking van sensoren en/of het programmeren van een robot

    Onderwerpen

    • Energiebronnen
    • Sensoren
    • Programmeren
    • Project
    • Innovatieve robots

    Leerdoelen

    Kerndoel 45

    De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

  • Design en bouwen

    Mensen hebben de aarde helemaal vol gebouwd. En toch is een goed gebouw niet vanzelfsprekend. We duiken tijdens dit thema dieper in het onderwerp- en bouwproces van een huis of een auto. Hierbij kan worden gekeken naar geschikte constructies, een goed ontwerpproces of naar de duurzaamheid van een design. 

    Onderwerpen

    • Ontwerpcyclus
    • Constructies
    • Duurzaam design
    • Virtual design
    • Aandrijving en beweging 
    • Project: ontwerpen
    • Project: bouwen

    Leerdoelen


    Kerndoel 39

    De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

    Kerndoel 42

    De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.

    Kerndoel 45

    De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

    Kerndoel 44

    De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.

  • Recyclen

    Vervuiling van dea arde is een steeds groter wordend probleem, we produceren nou eenmaal veel afval en een groot deel beland in de oceanen. Hoe pakken we dit probleem aan? Terwijl wij ze handvatten bieden, leren wij leerlingen na te denken over een mogelijke oplossing. Zo behandelen we welke materialen vervuilend zijn voor het milieu, en welke materialen goed te recyclen zijn. 

    Onderwerpen

    • Afvalprobleem, recyclen en hergebruik
    • Afval scheiden 
    • Afval inzamelen
    • Van afval tot grondstof
    • Onnodig veel afval
    • Oceanen opruimen

    Leerdoelen 

    Kerndoel 39

    De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

    Kerndoel 35

    De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

    Kerndoel 34

    De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

Praktische invulling

De inhoud van de lessenserie wordt ontwikkeld door Pre-U Junior, in afstemming met de school. In samenwerking met de leerkracht verzorgen twee studentmedewerkers drie lessen. Één van de lessen wordt door de leerkracht zelf verzorgd, zo kan hij of zij ook ervaring op doen met het geven van W&T onderwijs. 

Doorgaans vindt de lessenserie plaats op de locatie van de school, maar het is daarnaast mogelijk om (een deel van) de lessen op de Universiteit Twente te organiseren. De lessen worden in overleg met de school ingepland in een periode van 4-8 weken.

PO-VO combinatie

Het is ook mogelijk om een lessenserie te ontwikkelen voor PO-VO combinaties. Zo kunnen leerlingen uit groep 8 en 1 vwo samen een onderwijsprogramma volgen, bijvoorbeeld op locatie van de middelbare school. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden via pre-u-junior@utwente.nl. 

Aanmelden & meer informatie

Via onderstaand formulier is het mogelijk om een W&T lesprogramma aan te vragen. Mocht je nog vragen hebben, neem dan contact met ons op via pre-u-junior@utwente.nl.