Tijdlijn

THEMA

Voor je kunt starten met ontdekken moet je natuurlijk wel een thema kiezen voor jullie ontdekkingsreis. Een thema moet breed genoeg zijn om vanuit verschillende kanten aan te kunnen vliegen. Een thema als ‘voetbal’ is te beperkt: hier zijn maar een beperkt aantal onderzoeksvragen bij te bedenken en voetbal spreekt waarschijnlijk niet bij alle leerlingen tot de verbeelding. Je kunt dan beter voor het thema ‘Sport’ kiezen.

Ga je samen met de leerlingen een thema bepalen, dan zou je dit op de volgende manier kunnen aanpakken:

  • Bespreek met de leerlingen: Wat zijn onderwerpen waar je meer over wilt weten? Waar wil je onderzoek naar doen? Je kunt gebruik maken van inspiratiemateriaal zoals kranten, tijdschriften en social media.
  • Verdeel de klas in groepjes (ongeveer 4 leerlingen per groep). Laat de leerlingen de onderwerpen die ze willen onderzoeken op een post-it schrijven en in het midden van de tafel plakken. Laat ze hardop zeggen wat ze opschrijven.
  • Inventariseer de post-its en plak ze op een muur/deur. Kunnen de leerlingen de onderwerpen groeperen? Plak ze per thema bij elkaar, probeer de thema’s te benoemen.
  • Laat de leerlingen het gezamenlijke thema kiezen. Welk onderwerp is breed genoeg om verschillende onderzoeksvragen bij te stellen?
  • Hebben de leerlingen moeite met kiezen? Je zou ze vier, drie, twee en één punt toe kunnen laten kennen aan de onderwerpen die ze interessant vinden. Het onderwerp met de meeste punten wordt door de meeste leerlingen interessant gevonden.
Het is belangrijk om tijdens wetenschap & technologie goed aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen.Marjan Koop, Groep 4/5 van de Aloysiusschool

Hebben jullie een thema gekozen, of heb jij als leerkracht het thema bepaald, dan is de volgende stap om dit thema samen met de leerlingen te verkennen. Hierover lees je meer onder de stap Verkennen.

Twijfels of extra hulp nodig bij het kiezen van het thema? Neem dan contact op met Pre-U via pre-u-junior@utwente.nl.