Tijdlijn

concluderen

In deze fase is het belangrijk dat de resultaten van je onderzoek verzameld worden zodat je een antwoord op je vraag kunt geven. Ook als je onderzoek niet helemaal gelukt is, kan dit een antwoord opleveren. Vaak heb je dan iets uitgesloten, of ben je erachter gekomen hoe iets niet moet.

Een antwoord op een onderzoeksvraag wordt ook wel een conclusie genoemd. Hiermee bepaal je wat je te weten bent gekomen door je onderzoek en op welke manier. Soms leiden conclusies weer tot nieuwe vragen, waardoor je weer verder kunt met onderzoeken. Ook kan het zijn dat je een antwoord krijgt dat je totaal niet had verwacht. Probeer dan eens na te gaan hoe dit kan. Heb je je onderzoek wel uitgevoerd zoals gepland? Het is goed om ook tijdens de stap kritisch terug te blikken op je onderzoek.

Tip! Wees altijd voorzichtig met het trekken van conclusies. Ben je er bijvoorbeeld achter gekomen dat de jongens uit jouw klas harder kunnen rennen van de meiden uit jouw klas? Dan kun je alleen een conclusie trekken over jouw klas, niet dat alle jongens harder rennen dan meiden.  

De kinderen vergeten nooit meer wat ze zelf onderzocht hebben.Henriëtte Tielenburg, Groep 7B van de Aloysiusschool

presenteren

Naast het beantwoorden van vragen en trekken van conclusies is het net zo belangrijk om deze bevindingen te presenteren. Dit kun je doen aan klasgenootjes, andere klassen of ouders. Zo leren anderen ook van je onderzoek. Je kunt bijvoorbeeld een poster maken, een film of een tijdschrift waarin alle onderdelen van je onderzoek samenkomen. Zo kun je precies laten zien welke stappen je hebt genomen tijdens je onderzoek. Dit is ook voor jezelf handig, zo weet je voor een volgende keer namelijk wat je wel en niet moet doen.

Heb je jullie ontdekkingsreis vastgelegd? Wij zijn erg benieuwd. Om andere scholen en leerkrachten te inspireren willen we je vragen je dit met ons te delen via deze pagina. Lukt het niet? Mail ons dan via pre-u-junior@utwente.nl