Om je te ondersteunen bij het onderzoeken met de klas hebben we een tijdlijn ontwikkeld. In werkelijkheid is onderzoek doen natuurlijk niet zo’n lineair proces. Bij het doen van interessante ontdekkingen komen weer allerlei nieuwe vragen op, en soms zit je bij het onderzoeken van je onderzoeksvraag op een spannend dwaalspoortje. Dat is helemaal niet erg, maar maakt het onderzoekend leren juist zo interessant!

Toch zijn er een aantal vaste stadia in het onderzoekend leren, welke we hebben uitgebeeld in onze tijdlijn. De tijdlijn biedt houvast tijdens jullie ontdekkingsreis en biedt Pre-U de mogelijkheid jullie hierin in de verschillende stadia te ondersteunen.

Thema Kiezen

Voordat je van start gaat is het natuurlijk handig om eerst een thema te kiezen voor je ontdekkingsreis. Welk thema gaan jullie nader onderzoeken? En vanuit welke kanten kun je zo’n thema dan aanvliegen? Op de pagina Thema lees je er meer over.

verkennen

Een goed gekozen thema zorgt er als het goed is al voor dat het begint te bruisen in de klas. Maar dan moet het onderzoekend leren nog worden opgestart. Door de leerlingen zich te laten verwonderen komen er al allerlei interessante vragen naar boven om te onderzoeken. Op de pagina Verkennen vind je verwonderingsoefeningen, uitleg over mindmappen, en andere tips om je onderzoek op te starten.

onderzoek opzetten

Wanneer je jullie onderzoek hebt opgestart, hebben de kinderen allerlei vragen bedacht om te gaan onderzoeken. Maar wanneer is een vraag ‘onderzoekbaar’? Pre-U heeft een filmpje voor in de klas gemaakt waarin wordt uitgelegd wat een goede vraag is om te onderzoeken Dit vind je op deze pagina. Door vervolgens je onderzoeksvragen aan ons door te geven kunnen wij feedback op de vragen geven en interessante verbindingen met ons netwerk leggen. Misschien willen jullie bijvoorbeeld wel langskomen in een van onze laboratoria of een wetenschapper interviewen?

Onderzoeken & Ontdekken

Vervolgens kan jullie ontdekkingsreis écht beginnen: het is tijd om te gaan onderzoeken en ontdekken! Ook hierin bieden we ondersteuning, zoals verhelderende filmpjes. En wist je dat het Wetenschapsknooppunt van de Radboud Universiteit (WKRU) een handig onderzoeksplan voor basisscholen heeft ontwikkeld?

Ik vind het positief dat de kinderen op een ontdekkende en onderzoekende manier aan het werk gaan.Daphne Oude Wolcherink, Groep 7A van de Aloysiusschool

 Concluderen

Natuurlijk is het Concluderen ook een belangrijk proces. Je bedenkt wat nu het antwoord is op de vragen die je leerlingen hebben bedacht en welke conclusie ze kunnen trekken. In sommige gevallen kan er geen eenduidig antwoord worden gegeven, dit betekent vaak dat de vraag nog verder onderzocht kan worden. Zo kun je dus blijven doorgaan met een thema. Wanneer je wel conclusies kunt trekken, is het leuk om dit te presenteren aan klasgenoten, andere klassen of ouders. Maak een poster, film het proefje of maak een tijdschrift met je hele klas.  

Delen

Om andere scholen en leerkrachten te inspireren, willen we jullie vragen jullie poster/filmpje/tijdschrift met ons te delen. Dit kan via de pagina Delen! Op de pagina Inzendingen kun je inzendingen van andere scholen bekijken.