WIL JE MEER WETEN OVER DUURZAAMHEID OP DE UT?

De impact van de mobiliteit op onze CO2-voetafdruk is aanzienlijk. Woon-werkverkeer en zakenreizen dragen samen zo'n 10.000 ton aan CO2 bij. Dit is 31% van de totale UT CO2-voetafdruk. Aangezien de UT ernaar streeft om haar CO2-voetafdruk in 2023 met 15% te verminderen, moeten we richtlijnen ontwikkelen en maatregelen nemen zodat medewerkers en studenten van de UT dit doel samen kunnen bereiken.  

 

Richtlijnen

Elementen van het Corona-mobiliteitskader van de UT (alle details staan op het coronaportaal) die we zullen blijven promoten (ook nadat we een vaccin hebben en we terug zijn in een stabiele situatie voor het woon-werkverkeer):

  • Gebruik de fiets voor afstanden tot 15 km
  • Werkreizen < 800km, neem de trein
  • Thuiswerken
  • Vermijd reizen tijdens de spits

FIETSMISSIE: 10% MEER MENSEN KOMEN MET DE FIETS NAAR DE UT

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lanceert een missie voor het hoger onderwijs om 10% meer mensen op de fiets naar het werk te krijgen. Het gebruik van de fiets als onderdeel van het woon-werkverkeer (of om naar een station te reizen) wordt ook aangemoedigd. Kijk op: www.kiesdefiets.nl of www.rij2op5.nl/.

Fietsen voor internationale studenten & medewerkers

De meeste Nederlanders leren al op jonge leeftijd fietsen. Voor veel buitenlanders die in Enschede komen studeren is dat niet het geval. Tijdens de introductieweek voor nieuwe studenten organiseert Faculteit ITC een leuke sessie in het Van Heekpark waar studenten een fiets kunnen uitproberen in een verkeersvrije omgeving. Ook nodigen zij een politieagent uit om de verkeersregels in Nederland uit te leggen. Voor een sfeerimpressie kun je deze video bekijken.

De UT wil alle studenten stimuleren om zelfverzekerd te fietsen en gebruik te maken van de meest duurzame manier van reizen. Daarom organiseert de universiteit een cursus 'fietsen voor beginners' gericht op internationale medewerkers en studenten. Meer informatie is hier te vinden.

zakenreizen

Zoals vermeld in de UT-strategie Shaping 2030, is de trein voor reizen onder de 800 km de aangewezen vervoerswijze. We zullen werken om een routekaart en beslissingsboom te ontwikkelen om mensen te helpen bij het maken van de keuze die het meest duurzaam is en die past bij hun situatie. Kijk vooralsnog naar de UU Train Zone Map en de UU travel check  .

Bewegingen op de campus 

De UT stimuleert maatregelen die het aantal transportbewegingen op de campus verminderen.

  • Post en logistiek

    Alle non-food artikelen die door medewerkers van de universiteit worden besteld, worden centraal ontvangen bij de Centrale Goederen Ontvangst. Na controle van het aantal pakketten en beschadigingen wordt voor ontvangst getekend. Dagelijks worden de pakketten verdeeld over de verschillende afdelingen.

  • Afvalinzameling

    In 2013 zijn half-ondergrondse afvalcontainers op de campus geplaatst. De meeste van deze bakken hebben een capaciteit van 5000 liter, enkelen hebben een capaciteit van 3000 liter. Deze nieuwe bakken hoeven slechts twee keer per week geleegd te worden, terwijl er bij gebruik van kleinere containers drie keer per week geleegd moest worden. Door het verminderen van het aantal verplaatsingen van grote vrachtwagens wordt ook de veiligheid op de campus verbeterd.

  • De Buren

    Online aankopen kunnen worden geleverd aan onbemande kluisjes in 'De Buren' in het gebouw Sky. Herhaalde leveringspogingen worden zo vermeden.

  • Healthy campus

    Er wordt een plan ontwikkeld om een gezonde geest en een gezond lichaam te stimuleren. Enkele aspecten hiervan zijn regelmatige lichaamsbeweging en regelmatige pauzes van het werk. Lunchwandelingen (maak regelmatig afspraken met je collega's), het nemen van de trap (minimaal tot de 4e of 5e verdieping of loop altijd naar beneden) en fietsen of wandelen van en naar de gebouwen zijn aan te bevelen. Naast deze mogelijkheden biedt het Sportcentrum een grote verscheidenheid aan sporten die bijdragen aan een gezondere levensstijl.

SAMENHANG DOOR MIDDEL VAN EEN MOBILITEITSPLAN

De mogelijkheid om een fietsvriendelijke route te gebruiken beïnvloedt het plezier tijdens het fietsen naar het werk. Hetzelfde geld voor de mogelijkheid om goedkoper een fiets te kopen door het optionele model te gebruiken. Ook de fietsenstalling en de beschikbare parkeerplaatsen beïnvloeden het woon-werkverkeer.

Daarom zullen we een mobiliteitsplan ontwikkelen waarin de verbindingen van de verschillende mobiliteitselementen worden samengebracht en waarin aspecten worden geïdentificeerd die de keuze voor duurzame mobiliteitsopties belemmeren.

Onderdeel van het mobiliteitsplan is een onderzoek naar het woon-werkverkeerspatroon dat we zullen uitvoeren zodra er na Corona een stabiel woon-werkverkeerspatroon is.

Huidige plannen GERELATEERD aan mobiliteit

  • 30KM/U zone op de campus

    In de zomer van 2020 is een onderzoek uitgevoerd naar de ontwerpmogelijkheden voor infrastructurele veranderingen op de campus die nodig zijn om van de campus een 30 km/u zone te maken (momenteel is dit een 50 km/u zone). Deze plannen zijn opgenomen in de . 

    Naar verwachting zal het ontwerp in 2021 worden uitgevoerd.

  • Fietsvrij O&O plein

    Er is een evaluatie van de fietsvoorzieningen op de UT-campus uitgevoerd. Een van de resultaten was dat de fietsenstallingen op het O&O-plein verbeterd moeten worden en dat het O&O-plein fietsvrij kan worden. Een fietsvrij O&O-plein zou een meerwaarde hebben voor een rustigere en veiligere buitenrecreatieplek. Deze plannen zijn opgenomen in de Langetermijn Huisvestingsstrategy . Fietsen zouden kunnen worden geparkeerd op nabijgelegen locaties waar de capaciteit kan worden vergroot door het gebruik van dubbellaagse fietsenstallingen.

HUIDIGE MAATREGELEN EN VOORZIENINGEN

  • Elektrische auto's

    De bedrijven die zorgen voor het groenonderhoud en de schoonmaak maken gebruik van elektrische voertuigen. De post wordt ook verdeeld met behulp van een elektrische minibus.

     

  • Fietsdeelsysteem

    Met het Go About fietsdeelsysteem kun je fietsen ophalen van (en terugbrengen naar) verschillende locaties op de campus, zoals het station, voor de Coop, de Witbreuksweg, het O&O-plein en de Spiegel. Om erachter te komen waar je deze fietsen precies kunt ophalen, kijk hier en voor info over de app kijk hier.

  • Laadpunten elektrische auto's

    Er zijn 31 oplaadpunten voor elektrische auto's op de campus. Deze worden opgeladen met een snelheid van 11kWh, 21kWh of 22kWh. Je kunt de oplaadpunten vinden bij de huisartsenpraktijk, de Linde, de Faculty Club, de Spiegel en de Garage, P2 bij Cubicus en de parkeergarage The Es. Het opladen kost € 0,25 per kWh. Kijk op de website van New Motion om de exacte locatie van de oplaadpunten te vinden, om hun laad snelheid te vinden en om te zien welke beschikbaar zijn.

  • Laadpunten elektrische fietsen

    Als je een elektrische fiets gebruikt voor je woon-werkverkeer en je deze op de campus wilt opladen, dan kun je in verschillende fietsenstallingen oplaadpunten voor e-bikes vinden. Medewerkers van de UT kunnen hun fiets opladen bij de medewerkersfietsenstallingen bij het Sportcentrum, de Vrijhof, de Spiegel, het Paviljoen, de Citadel, de Waaier en de Horst. Buiten bij de Spiegel kan iedereen zijn fiets opladen met zonne-energie.

  • NS business card

    Werkreizen per trein worden vergemakkelijkt en aangemoedigd door het verstrekken van een NS-Business Card. Voor het woon-werkverkeer wordt ook het openbaar vervoer aangemoedigd.

  • Keuzemodel arbeidsvoorwaarden (KAT)

    Het keuzemodel arbeidsvoorwaarden biedt fiscale voordelen in relatie tot mobiliteit. Er zijn fiscale voordelen om een fiets aan te schaffen, voor het onderhoud van de fiets en - onder bepaalde voorwaarden - kunt u kiezen voor een fiscale omruiling van de reiskosten voor het woon-werkverkeer. Het belastingvoordeel bedraagt € 0,19 per kilometer.

  • Parkeersensoren

    De UT test parkeersensoren en autodetectielussen op verschillende parkeerterreinen op de campus. De sensoren werken beter, maar niet alle parkeergarages zijn uitgerust met deze sensoren, sommige hebben detectielussen en andere hebben (nog) geen enkele vorm van meting. Het idee achter het gebruik van sensoren of lussen is om onnodige voertuigbewegingen te voorkomen tijdens het zoek naar een parkeerplek, omdat lege parkeerplaatsen zichtbaar zouden kunnen worden gemaakt in de campus app.

  • Fietsenmaker

    De UT campus heeft een fietsenmaker genaamd "De Versnelling" . Bij deze fietsenmaker werken (jong) volwassenen met een (licht) verstandelijke beperking en/of een afstand tot de arbeidsmarkt, waar zij onder begeleiding leren en werken in de werkplaats.

Eerdere initiatieven 

  • Elektrische auto's

    Van oktober tot november 2019 is samen met UT's autoverhuurbedrijf Munsterhuis een pilot uitgevoerd om een volledig elektrische auto te leveren aan UT-personeel dat regelmatig een auto huurt voor het werk. Deze medewerkers kregen een account voor een app waarmee ze een Renault Zoë konden boeken en openden. Deze auto heeft een actieradius van 275 km.

  • Probeer een speed pedelec uit - oktober 2019

    In samenwerking met Twente Mobiel en Munsterhuis Lease boden we medewerkers die met de auto reizen voor woon-werkverkeer en meer dan 15 km van hun werk wonen de mogelijkheid om een week lang een speedpedelec te testen. Een speedpedelec is een elektrische fiets met een maximum snelheid van 45 km/u, waarbij je verplicht een helm moet dragen. De meeste mensen die zich bij deze pilot hebben aangesloten wonen tussen 15-20 km of 20-40 km van UT.

  • Mobiliteitsbattle - 2017

    In juni 2017 heeft een groep UT medewerkers zich aangesloten bij de mobiliteitsbattle. De auto's van alle deelnemers werden uitgerust met een box die het rijgedrag gedurende vier maanden bewaakt. Dankzij deze Ecobox was het mogelijk om te zien of mensen te snel optrokken of te snel door bochten reden. De deelnemers hadden toegang tot deze informatie via een online dashboard. De conclusie was dat deze feedback over het rijgedrag wel degelijk leidt tot veranderingen in de rijstijl.