UTFaculteitenBMSCentrumNieuwsLancering van het Digitale Polarisatie project (Dutch Search Engine Project)

Lancering van het Digitale Polarisatie project (Dutch Search Engine Project)

Deze maand start het Digitale Polarisatie project. Er is nog weinig bekend is over zoekmachines en het effect daarvan op polarisatie binnen onze samenleving. Met de snelle opkomst van nieuwe digitale platforms en de groei van bestaande platformen hebben mensen meer toegang tot informatie, producten, en het uiten van hun mening. Deze technologische ontwikkeling heeft ons mogelijkheden gegeven die vroeger ondenkbaar waren, maar helaas zit er ook een keerzijde aan het gebruik van deze platforms.

Zoekmachines zoals Google zijn cruciaal in de dagelijkse zoektocht naar informatie. Er wordt gezocht naar allerlei verschillende onderwerpen: van nieuws en actualiteiten tot entertainment en medische informatie. Het is dan ook belangrijk dat de zoekmachines informatie geven die accuraat, relevant en betrouwbaar is. Echter zijn zoekresultaten vaak gepersonaliseerd op basis van jouw persoonlijke data. Hierdoor krijg jij mogelijk andere informatie te zien dan jouw familie, vrienden en collega’s.

Het is belangrijk dat iedereen toegang heeft tot dezelfde informatie en divers geïnformeerd te zijn. Als dit niet het geval is kan je in een filterbubbel of echokamer terecht komen, zonder dat je je daar bewust van bent. Dit resulteert erin dat je alleen maar meningen en nieuws voorgeschoteld krijgt die alleen aansluiten bij jouw mening. Gepersonaliseerde zoekresultaten kunnen dus grote gevolgen hebben op het krijgen van informatie over bijvoorbeeld verkiezingen of gevoelige onderwerpen.

Er wordt gesuggereerd dat het gebruik van digitale platforms zoals Facebook, Google, Twitter en Youtube filterbubbels en echokamers creëren. Hierdoor komen we steeds meer in aanraking met gelijkgestemden en worden andere meningen buitengesloten en mogelijk polarisatie kan ontstaan. Echter bestaat er onenigheid in de wetenschap over het antwoord op de vraag of deze platformen daadwerkelijk polarisatie aanwakkeren. Slechts enkele onderzoekers hebben polarisatie kunnen aantonen, en velen hebben het ontkracht.

Door polarisatie komen steeds meer mensen tegenover elkaar te staan over onderwerpen als vaccins, identiteit, politiek, religie of bijvoorbeeld klimaatverandering.

Om er achter te komen wat de impact van zoekmachines op polarisatie is, hebben wij een browser extensie ontwikkeld. Deze extensie voert zoekopdrachten uit in Google en Youtube op de achtergrond. De verzamelde zoekresultaten van deze platforms zal worden onderzocht en vergeleken worden. Je kan eenvoudig meehelpen als burgerwetenschapper door de browser extensie toe te voegen aan jouw browser. Daarnaast kan jij gedurende het proces suggesties geven voor zoekopdrachten en uiteindelijk zullen de resultaten gepubliceerd worden. Zo draag jij je steentje bij aan de wetenschap en komen we er samen er achter wat de invloed van Digitale Polarisatie is.

Meld je aan voor de pre-test!

Op het moment is zijn wij druk bezig om de browser extensie werkend te maken voor Nederlandse standaarden. Je kunt je aanmelden om mee te doen met de pre-test, deze zal later in de zomer van start gaan. Door deelname en het geven van feedback help je ons de browser extensie te verbeteren. Wij waarderen dit enorm!