- Digitale Inclusie programma van startWoensdag 6 november vond de kick-off bijeenkomst van het programma 'Samen wegwijs op het internet' plaats. Deze wetenschappelijk onderbouwde interventie voor internet-ondersteuning is gemaakt voor én door Enschedese ouders die moeite hebben met rondkomen, als onderdeel van het promotieonderzoek naar het thema digitale inclusie en armoede. Het programma, gefinancierd door het ING Nederland fonds, is tot stand gekomen na een proces van kwalitatief onderzoek en co-creatie.Lees meer
- Prestatiemetingen voor het meten van digitale vaardighedenIn het Europeese ySkills project ontwikkelden onderzoekers van het Centrum voor Digitale Inclusie een taakgebaseerde prestatiemeting waarmee digitale vaardigheden van kinderen tussen 12 en 17 jaar oud worden gemeten. Zij baseerden zich hierbij op jarenlange ervaring met het ontwikkelen van dergelijke metingen. Drie verschillende vaardigheden worden gemeten: (1) informatienavigatie en -verwerking; (2) communicatie en interactie; en (3) het creëren en produceren van content. Deze drie vaardigheden hebben diverse subdimensies, waarmee samen een gedetailleerd beeld wordt gegeven van het niveau van vaardigheden van kinderen.Lees meer
- Digitale Inclusie programma van start
- Prestatiemetingen voor het meten van digitale vaardigheden
- Het internet in de levens van huishoudens in armoede:
- De digitale samenleving: niet voor iedereen
- Slimme apparaten vereisen vaardige gebruikers
- Samen aan de slag met internet-ondersteuning: co-creatie sessie in Enschede
- Openingstoespraak op de 2-daagse EU-conferentie over digitale inclusie
- Hindernissen in het gebruik van internet bij huishoudens in armoede: Een literatuurstudie
- Lezing 'Digitale Inclusie' door Alexander van Deursen
- Unicef: Digitale Leefomgeving kinderen
- Digitale inclusie in kaart gebracht
- Trendrapport Digitale Inclusie: Kerncijfers en beleidsaanbevelingen