Gefilterd op:
Digitale vaardigheden van Europese jongeren: resultaten van grootschalige prestatiemetingenHet meten van digitale vaardigheden is een complex en uitdagend onderzoeksgebied. Het zijn niet alleen de dimensies van vaardigheden waar onderzoekers mee worstelen, maar ook de zoektocht naar de meest effectieve methodologie om ze te meten. Terwijl eerder onderzoek zich vooral heeft gericht op het gebruik van enquêtevragen om digitale vaardigheden te meten, komt een minder gebruikte weg, bekend als prestatiemetingen, naar voren als een veelbelovend alternatief. Onderzoekers in het centrum voor digitale inclusie hebben hier al jaren ervaring mee en zijn in het ySkills project verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van dergelijke metingen. In dit bericht gaan we dieper in op de bevindingen van prestatiemetingen. In deze tests bestrijken digitale vaardigheden de volgende drie dimensies: informatienavigatie en -verwerking, communicatie en interactie, en het creëren en produceren van inhoud.
Kinderen en jongeren tussen de 13 en 18 jaar, afkomstig uit zes Europese landen (Estland, Finland, Duitsland, Italië, Polen en Portugal) stonden centraal. Ongeveer 100 jongeren uit elk land voerden praktijktaken uit om hun digitale vaardigheden te meten. Wat prestatietesten zo waardevol maakt, is dat het een genuanceerd beeld geeft van de vele vaardigheidsgerelateerde problemen die kinderen tegenkomen. Het doel van prestatietesten is om te zien hoe kinderen omgaan met specifieke digitale vaardigheidsgerelateerde situaties. Enkele van de belangrijkste bevindingen zullen hieronder worden gedeeld.Lees meer
Onderzoek naar de bijdrage van sociaal werk aan digitale inclusieOp 1 september start Marcha Hartman- van der Laan aan haar promotieonderzoek. Een korte introductie van het project:digitale inclusiepromotiesociaal werkLees meer