HomeOnderzoekWetenschappelijke thema'sEngineering for a resilient worldNederlandse waterstofteams organiseren eigen race

Nederlandse waterstofteams organiseren eigen race

Drie deelnemende studententeams uit Nederland nemen het heft in eigen hand, nu de jaarlijkse race van de Shell Eco-marathon onlangs is geannuleerd. Het Eco-Runner Team Delft, Green Team Twente en HAN Hydromotive gaan vandaag de strijd aan tijdens hun eigen georganiseerde competitie om de titel 'meest efficiënte stadsauto op waterstof'. De concurrerende teams werken samen aan hetzelfde doel: het belang van waterstof en duurzame mobiliteit benadrukken.

Een jaar lang legden de studenten van de drie teams hun studies stil om het ontwerpen, bouwen en testen van deze auto's van A tot Z uit te voeren. Er werd veel tijd en energie in gestoken, om het best mogelijke resultaat te behalen. "We zijn dit jaar begonnen, wetende dat de mogelijkheid bestond dat de Shell Eco-marathon niet plaats kon vinden wegens COVID-19," vertelt Reinout Sterk, Chief Engineer van het Eco-Runner team, "Toch zijn we altijd optimistisch gebleven en hebben het hele jaar hard gewerkt om onze waterstofstadsauto te ontwikkelen en voor te bereiden op een race tegen onze tegenstanders. Logischerwijs, maar tot onze teleurstelling werd de competitie toch afgelast."

Daar lieten de studenten het er echter niet bij zitten. "Deze crisis brengt ons nieuwe kansen en uitdagingen, namelijk een alternatief om het jaar alsnog groots af te sluiten: we organiseren een eigen competitie," aldus Mart Nijkamp, Team Manager Green Team Twente ."Hier werken we met man en macht aan door". Op vrijdag 11 juni vindt de 'Hydrogen Efficiency Challenge' plaats bij Circuit Park Berghem in Nederland. Tijdens deze "Challenge" zullen de drie Nederlandse topteams met hun stadsauto's nek aan nek gaan om een track af te leggen op zo min mogelijk waterstof; met andere woorden, om de titel van de meest efficiënte stadsauto op waterstof van Nederland te behalen. Hierbij testen de studenten de innovaties die ze over het afgelopen jaar hebben toegepast op het gebied van waterstof- en autotechniek.

Omdat er geen toeschouwers aanwezig mogen zijn, zal de race voor het publiek te volgen zijn via een liveblog, becommentarieerd door sportcommentator Allard Kalff. "Op deze manier is de race toch op afstand te volgen en kunnen we alsnog een groot publiek bereiken om waterstof en efficiënte mobiliteit onder de aandacht brengen," zegt Elisa Gerritsen van HAN Hydromotive. Door hun innovaties, willen de teams laten zien dat er nog grote sprongen te maken zijn in het verduurzamen van de mobiliteitssector. "We hopen jong en oud op deze manier te inspireren om na te denken over fossielvrij leven."

Contact Pers Green Team Twente: Mart Nijkamp, Team Manager  Tel: +31 681500278o    E-mail: m.nijkamp@greenteamtwente.nl

drs. J.G.M. van den Elshout (Janneke)
Persvoorlichter (aanwezig ma-vr)