Vragenlijst over samen beslissen in de zorg

"Samen beslissen in de zorg” betekent dat je samen met jouw zorgverlener keuzes maakt rondom jouw gezondheid. Helaas wordt dit nog niet standaard gedaan. In dit onderzoek willen we weten wat de wensen zijn van mensen met chronisch obstructieve longziekte (COPD) als het gaat over samen beslissen in de zorg.

Waar werken we aan?

Uit onderzoek is gebleken dat zorgverleners en patiënten nog niet altijd samen beslissen. Dit kan leiden tot misverstanden tijdens gesprekken, maar ook tot slecht geïnformeerde en uiteindelijk ontevreden patiënten. Om dit in de toekomst te voorkomen onderzoeken wij of we samen beslissen in de zorg persoonlijker kunnen maken. Dit doen we door te kijken of er verschillende groepen zijn van mensen met COPD met dezelfde wensen voor samen beslissen en informatievoorziening. Daarvoor zijn we opzoek naar mensen met COPD die een vragenlijst willen invullen.

Wat vragen we van jou?

• Tijdens dit onderzoek ga je eenmalig een vragenlijst invullen.
  • In deze vragenlijst stellen we vragen over wat je wensen zijn vóór, tijdens en na een gesprek met uw zorgverlener. Ook zijn we benieuwd op welke manier je graag informatie wilt ontvangen. Is dit bijvoorbeeld via een gesprek of toch liever via tekst. Tot slot sluiten we de vragenlijst af met enkele vragen over leeftijd, geslacht, maar ook bijvoorbeeld over uw ervaring met technologie.
  • Deze informatie hebben we nodig om te kijken of we bepaalde voorkeuren kunnen koppelen aan bepaalde kenmerken, zoals bijvoorbeeld leeftijd. Hoe meer mensen met COPD de vragenlijst invullen hoe nauwkeuriger we kunnen bepalen of bepaalde voorkeuren gekoppeld zijn aan kenmerken.

Wie kan er meedoen en wanneer?

De vragenlijst kan je eenmalig invullen tot en met april 2024.

Je kunt meedoen aan dit onderzoek als:

• Je COPD hebt
  • Je 40 jaar of ouder bent
  • Je Nederlands kan lezen en schrijven

Extra informatie

We zullen vier cadeaubonnen verloten onder de deelnemers die de vragenlijst volledig invullen. Als je kans wilt maken, kan je na de laatste vraag jouw e-mailadres achterlaten. Dit wordt niet gekoppeld aan jouw antwoorden.

Maak kennis met de onderzoekers

Onderzoeker 'Samen Beslissen in de Zorg'
R.M.E. Vaseur MSc (Roswita)
PhD Candidate University of Twente

Hoi! Ik ben Roswita.

Ik ben onderzoeker op de Universiteit van Twente. Ik doe onderzoek naar manieren om het proces van samen beslissen tussen de patiënt met COPD en zorgverleners te verbeteren door middel van technologie en data.

Het onderzoek wordt uitgevoerd als onderdeel van het RE-SAMPLE-project, dat financiering heeft ontvangen van het Horizon 2020-onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie onder subsidieovereenkomst nummer 965315.

Voor informatie over de partners die samenwerken, kun je terecht op de projectwebsite.

Aanmelden

Fijn dat je je wilt aanmelden voor het project Samen Beslissen in de Zorg. Vul hieronder je gegevens in, dan ontvang je direct een email met link naar de vragenlijst.

Belangrijk te weten

• Meedoen aan wetenschappelijk onderzoek is altijd vrijwillig.
  • De vragenlijst is en blijft anoniem.
  • De resultaten van dit onderzoek zal onderzocht worden op groepsniveau en niet op individueel nivueau.
  • Een ethische commissie heeft naar dit onderzoek gekeken en een positief advies gegeven. De commissie zegt hiermee dat het onderzoek wetenschappelijk zorgvuldig is en dat het volgens deelnemersrechten wordt uitgevoerd.
  • Jouw contactgegevens worden alleen gebruikt zoals jij dat wilt. Heb je aangevinkt dat je graag op de hoogte blijft over nieuwe onderzoeken? Dan ontvang je maximaal 1x per maand een bericht. Mocht dit wijzigen, nemen we eerst contact met je op. Lees hier uitgebreid hoe we omgaan met persoonsgegevens.