HomeOnderwijsOnderwijs voor professionalsBlijf samen leren en experimenteren

Blijf samen leren en experimenteren

Na 2,5 jaar vertrekt Monique Docter als onderwijskundige bij de Universiteit Twente (UT). Binnen het Professional Learning & Development Centre werkte zij aan lifelong learning, oftewel; een leven lang leren. Monique ontwikkelde onder andere een interactieve lesmethode voor de Leergang Digitale Transformatie. Met een warm gevoel kijkt ze terug op haar studietijd én loopbaan bij de universiteit.

Na haar masteropleiding Educational Science and Technology bleef Monique verbonden aan de Universiteit Twente. Ze ging aan de slag als junior onderzoeker in de vakgroep Professional Learning & Technology en was daarnaast in diverse functies werkzaam binnen het Professional Learning & Development Centre van de universiteit. Monique: ‘het was een leerzame periode, waarin ik verschillende functies kon uitvoeren en veel verschillende mensen heb ontmoet. Ik heb er een groot netwerk aan over gehouden.’

Krachten bundelen

‘Een van de projecten waar ik het meest trots op ben, is de herontwikkeling van de Leergang Digitale Transformatie,’ vertelt Monique. In deze cursus van 5 maanden leren professionals om slim, veilig en verantwoord gebruik te maken van digitale technologie. De leergang is ontwikkeld als onderdeel voor het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering (CVD), waar de UT deel van uitmaakt. ‘Het CVD is een plek waar krachten gebundeld worden’, legt Monique uit. ‘Zowel onderwijsinstellingen als private en publieke organisaties werken hier samen op het gebied van veiligheid en digitalisering. Een belangrijk onderdeel daarvan is het blijven leren van en met elkaar.’

Partnerschap

De Leergang Digitale Transformatie is ontwikkelt vanuit een partnerschap met de organisaties die onderdeel uitmaken van het CVD. Monique: ‘In dit partnerschap zijn we bewust weggebleven van een verhouding tussen klant en leverancier. We hebben de leergang ontwikkeld in samenwerking met alle partners, zoals de universiteit, bedrijven en overheden. Dit houdt in dat elke partner leverde en betrokken was bij de doorontwikkeling, inhoud en evaluatie van de leergang. Door nauwe samenwerking was het mogelijk om continu bij te sturen en de leergang zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de deelnemers.’

Diversiteit

De Leergang Digitale Transformatie van het CVD is bedoeld voor een brede groep mensen met diverse functies bij uiteenlopende organisaties. Door de snelle ontwikkelingen is het belangrijk dat medewerkers op de hoogte blijven van de risico's en kansen van digitalisering voor hun werk. Tijdens de leergang komen thema's zoals cyber security en datagedreven werken aan bod. ‘Het programma is er voor medewerkers van de bij het CVD aangesloten organisaties die werken met data en digitalisering’, legt Monique uit. ‘De deelnemers zijn heel divers waardoor de lesstof vaak niet aansloot bij de groep. Voor de ene deelnemer was de stof te eenvoudig en voor de ander juist te ingewikkeld. Het is een uitdaging om te zorgen dat de stof voor iedereen passend is en aansluit bij hun werk.’

Monique Docter

Met de herontwikkeling van de leergang wilden we meer interactie tussen de deelnemers creëren en de praktijk en de theorie bij elkaar brengen.

Monique Docter

Interactie en innovatie

‘Met de herontwikkeling van de leergang wilden we meer interactie tussen de deelnemers creëren en de praktijk en de theorie bij elkaar brengen’, vertelt Monique. ‘We betrokken daarom meer experts bij het programma om de vertaling te maken van de theorie naar de werkvloer. Ook ontwikkelden we nieuwe interactieve opdrachten en gebruikten we de methode flipping the classroom. Met deze lesmethode werken de deelnemers door middel van online zelfstudie in hun eigen tijd en tempo aan de lesstof. Tijdens de bijeenkomsten is daardoor meer ruimte voor mooie discussies en het uitwisselen van ervaringen.’

Meerwaarde en geleerde lessen

Inmiddels zijn er twee edities geweest van de vernieuwde leergang. Monique ziet een duidelijk verschil ten opzichte van de ‘oude’ opleiding. ‘We zien dat de inhoud nu beter aansluit bij het kennisniveau van de deelnemers. Ook ligt de nadruk nu meer op elkaar ontmoeten en de uitwisseling van kennis. De meerwaarde van het programma zit voor een groot deel in het opbouwen van een netwerk en begrijpen wat er in andere organisaties speelt.’ Monique beschreef de geleerde lessen van de herontwikkeling van de leergang in de flyer ‘Lessons learned from a lifelong learning redesign’. Deze lessen geven de UT handvatten in het (door)ontwikkelen van andere Lifelong Learning-programma’s. Monique hoop dat de lessen leiden tot meer dialoog over de rol van een universiteit binnen het thema van een leven lang leren.

Bouwen aan een netwerk

Monique denkt dat er ook de komende jaren nog stappen te zetten zijn op het gebied van een leven lang leren. ‘Voor de universiteit is het de uitdaging om onderwijs op zo’n manier in te richten dat het nóg beter aansluit op de praktijk. Dat is een belangrijk thema binnen Lifelong Learning. Blijven leren en experimenteren werkt het beste. Daarbij zou het mooi zijn als er steeds meer partners uit de samenleving aangetrokken worden. Het is een complexe tijd met veel uitdagingen die je niet alleen kan oplossen. Het opbouwen van een netwerk, een community, zorgt dat verschillende partijen samenkomen en samenwerken. Door van elkaar te blijven leren en met elkaar te innoveren wordt Lifelong Learning een belangrijk onderdeel van onze maatschappij.’

Volgende stap

Monique heeft inmiddels een nieuwe baan als onderwijskundig consultant. ‘Ik blijf me bezig houden met onderwijs en ontwikkeling, maar dan vanuit een andere invalshoek. Daarbij neem ik mijn ervaring die ik heb opgedaan binnen de universiteit natuurlijk mee.’ Wil je meer weten over Lifelong Learning binnen de Universiteit Twente? Het Professional Learning & Development Centre biedt masters, masterclasses en andere programma’s aan professionals en managers. 

Meer weten over de Leergang Digitale Transformatie van het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering?
Bekijk leergang!
Chat offline (info)
Om deze functionaliteit te gebruiken:
Accepteer cookies