HomeOnderwijsPre-UniversityPro-UActiviteitenInspiratiemiddag scheikunde 2023

Inspiratiemiddag scheikunde 2023

Scheikunde inspiratiemiddag

De opleiding Chemical Science and Engineering en de lerarenopleiding Scheikunde met Pro-U organiseerden op 12 oktober 2023 een inspiratiemiddag voor eerste- en tweedegraads scheikundedocenten en TOA’s op de campus van de Universiteit Twente. De verschillende inhoudelijke onderdelen werden verzorgd door professionals van de Universiteit Twente. 

De middag stond volledig in het teken van het opdoen van nieuwe ideeën, welke vervolgens weer in het klaslokaal toegepast  kunnen worden. Daarnaast was het een mooie kans om collega's uit de regio te ontmoeten!

Vakdidactus Talitha Visser verwelkomde de grote groep docenten en de middag begon met een keynote van dr. Sissi de Beer waarin zij meer vertelde over ReCoVR: Recovery and Circularity of Valuable Resource. Vervolgens heeft Thijs Olde Hampsink een lezing gegeven over hoe hij tijdens zijn afstuderen de vertaalslag heeft gemaakt en een module ontwikkeld genaamd ’Scheikunde voor Circulariteit’ die zich richt op een van de targets van het ReCoVR project, namelijk koolstofmonoxide. Thijs Olde Hampsink vertelde hoe hij dit heeft gedaan en over zijn ervaringen met het materiaal. Aan het eind van de middag hebben de deelnemers deelgenomen aan een workshop naar keuze.

Hieronder treft u een overzicht van alle keynotes en workshops. 

Keynotes en workshops 

  • Keynote | ReCoVR: Recovery and Circularity of Valuable Resources | Sissi de Beer

    Als gevolg van de groeiende wereldbevolking worden grondstoffen steeds schaarser. Daarom heeft Nederland als doelstelling om in 2050 een circulaire economie te hebben waarin alle grondstoffen herbruikbaar zijn. Hiervoor zijn nieuwe scheidingstechnologieën nodig waarmee waardevolle stoffen kunnen worden gewonnen uit stromen die anders als afval zouden zijn geëindigd. 

    Binnen het programma ReCoVR ontwikkelen onderzoekers nieuwe materialen en processen voor elektrisch aangedreven scheidingstechnologieën die energie-efficiënter, schoner en mogelijk zelfs specifieker zijn dan de huidige scheidingsmethoden. De haalbaarheid van deze nieuwe klasse van scheidingstechnologieën wordt  uitgewerkt en bewezen voor vijf verschillende ‘targets’: 1. eiwitten; 2. schoon water; 3. suiker, zout en carboxylic acids; 4. koolstofmonoxide en; 5. smaakmoleculen.

    In deze presentatie neemt Sissi de Beer (universitair hoofddocent Universiteit Twente en tevens projectleider van het ReCoVR project) jullie mee in de eerste behaalde resultaten voor een aantal van deze targets.

    Dr. Sissi de Beer nieuwe OLD bij Technische Natuurkunde

    Sissi de Beer, universitair hoofddocent Universiteit Twente en tevens projectleider van het ReCoVR project. 

  • Keynote | Vertaalslag naar de lespraktijk | Thijs Olde Hampsink

    Het ReCoVR project heeft als subdoel om de nieuwe generatie onderzoekers op te leiden voor het ontwerpen van technologische ontwikkelingen voor een circulaire economie. De nieuwe generatie onderzoekers zit nog op de middelbare school, dus docenten spelen hier een cruciale rol. Thijs Olde Hampsink heeft tijdens zijn afstuderen de vertaalslag gemaakt en een module ontwikkeld genaamd ’Scheikunde voor Circulariteit’ die zich richt op target 4, koolstofmonoxide. Thijs Olde Hampsink verteld ons in het kort hoe hij dit heeft gedaan en over zijn ervaringen met het materiaal.  

    Thijs Olde Hampsink docent scheikunde op Het Erasmus in Almelo

  • Workshop 1 | Lesgeven in de chemie innoveren met systeemdenken | Albert Wong & Leonie Krab-Hüsken

    Workshop: Lesgeven in de chemie innoveren met systeemdenken

    Systeemdenken is een belangrijke vaardigheid om complexe mondiale problemen aan te pakken die niet opgelost kunnen worden door de traditionele benadering van 'om te zien hoe dingen werken, halen we ze uit elkaar'. Bij de opleiding Scheikundige Technologie aan de Universiteit Twente hebben we onderzocht hoe conceptueel modelleren kan helpen om studenten deze vaardigheid aan te leren. Studenten die hebben leren systeemdenken zijn beter voorbereid om de uitdagingen van de samenleving aan te pakken. Conceptueel modelleren is een wetenschappelijke methode waarbij modellen worden gebruikt om experimenten te ontwerpen.

    In deze Masterclass bespreken we hoe we dit hebben aangepakt in ons eerstejaarsonderwijs en welke resultaten we hebben behaald en maken we de vertaalslag naar het voortgezet onderwijs. 

    Albert Wong - Assistant Professor - University of Twente | LinkedIn

    Dr. Albert S.Y. Wong, Assistent Professor Universiteit Twente

    Chemical Science & Engineering verwelkomt nieuwe opleidingsdirecteur

    dr.ir. Leonie E. Krab-Hüsken, Programme Director Chemical Science & Engineering at University of Twente

  • Workshop 2 | Recent wetenschappelijk onderzoek gebruiken in de lespraktijk | Tim van Dulmen

    Workshop: 

    In het kader van zijn promotieonderzoek heeft Tim van Dulmen lesmateriaal ontwikkeld dat gebaseerd is op onderzoek dat recent op de UT heeft plaatsgevonden. De module is getiteld “Vroege kankerdiagnose” en het onderwerp dat in het lesmateriaal aan bod komt, is chemische binding. Tim van Dulmen heeft onderzocht waar het lesmateriaal aan moet voldoen om leerlingen te enthousiasmeren en leerlingen én docenten te laten leren. In het eerste deel van deze workshop neemt hij je mee in de belangrijkste bevindingen van zijn onderzoek. In het tweede deel van de workshop ga je zelf aan de slag met een deel van het ontwikkelde lesmateriaal. Je krijgt na afloop het volledige lesmateriaal en de bijbehorende docentenhandleiding mee.

    Bekijk hier alvast de introductievideo van de module (tinyurl.com/vkd-intr):

    Tim H.H. van Dulmen — University of Twente Research Information

    Tim van Dulmen. Docent scheikunde, NLT en wetenschapsoriëntatie op het Gymnasium Apeldoorn. Zijn vakdidactisch promotieonderzoek aan de UT heeft hij bijna afgerond

    .

  • Workshop 3 | Aandacht en focus bij de uitleg: een onderzoek naar de werking van een '(Vind-je-)chemie-schrift' | Hannie Lensink & Remco Oskam

    Herken jij dit ook? 

    • 'Mag ik een blaadje, ik ben mijn schrift vergeten'. Na afloop van de les vind ik een blaadje met wat losse aantekeningen. Of ik zie het als harmonicamodel in de tas verdwijnen. 
    • 'Ik snap wat u zegt, ik zou het zelf niet kunnen', zegt een leerling die naar het bord kijkt met een lege tafel voor zich. 
    • Of: 'Mag ik een foto maken van het bord?'

    In deze workshop nemen we je mee in het onderzoek dat Hannie en Remco hebben gedaan over het maken van aantekeningen volgens de Cornell-methode. In leerjaar 3 HV hebben 3 klassen een 'Vind-je-Chemie-schrift' gekregen om daarin hun aantekeningen en opdrachten uit te werken in een vaste structuur. De controlegroepen werkten 'gewoon' in hun eigen schrift op hun eigen manier. Wat zijn de effecten van deze aanpak? Wat waren de ervaringen van de leerlingen en de docent?

    Hopelijk ga je geïnspireerd de deur uit met ideeën om jouw leerlingen ook te helpen bij het leren om focus aan te brengen en te structureren.




    -------------------------------------------------------------------

    Hannie Lensink, vakdidacticus lerarenopleiding ELAN, onderwijskundige en docent natuur- en scheikunde Marianum

    Remco Oskam, docent natuur- en scheikunde bij Stichting Carmelcollege

  • Workshop 4 | Hoe koppel je burgerschap aan scheikunde? | Judith Rotink

    Tijdens deze workshop vertelt Judith Rotink je over de nieuwste inzichten over het onderzoek naar de integratie van burgerschap en scheikunde. We bespreken waar geschikte contexten aan voldoen en hoe je deze kan inzetten. Hier gaan we mee aan de slag zodat je ze zelf kan gebruiken.

     

    Judith Rotink, promovendus Universiteit Twente

  • Workshop 5 | Green Team

    Green Team Twente (waterstofauto), RoboTeam Twente, Solar Boat Twente, A3T (drone) en Electric Superbike Twente (elektrische motor).....deze teams bieden een kijkje in hun keuken door een rondleiding in hun werkplaats. Het geeft een goed beeld hoe interdisciplinaire ontwerpteams werken. Ook laat het u de mogelijkheden zien voor een Pre-U workshop met uw leerlingen

OVERZICHT PRO-U ACTIVITEITEN

Naast de Inspiratiemiddag Scheikunde, organiseren we bij Pro-U ook nog andere activiteiten op het gebied van docentprofessionalisering en onderwijsontwikkeling. Het Pro-U programma ontstaat door co-creaties van UT-onderzoekers, vakdidactici van de UT-lerarenopleiding en docenten uit het voortgezet onderwijs. UT-medewerkers ontwikkelen programma’s op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten, met als doel deze direct in de lespraktijk toe te kunnen passen. Tevens is het Pro-U aanbod sterk verweven met de UT-lerarenopleidingen en dat zorgt voor een doorlopende lijn van ‘samen opleiden’ naar ‘samen professionaliseren’.

Het aanbod van Pro-U wordt weergegeven in verschillende expertises. Binnen een expertise kunnen activiteiten worden aangeboden (bijv. een Inspiratiemiddag of conferentie), maar delen we ook relevante wetenschappelijke artikelen en mogelijkheid tot maatwerk op de eigen school waarbij Pro-U bijvoorbeeld als sparringspartner kan worden ingezet. Tevens hebben we de beschikking over een eigen assessmentcentrum: Assessmentcentrum Twente (ACT). Vanuit het assessmentcentrum wordt advies en richting gegeven aan de professionalisering van (toekomstige) docenten door de beoordeling en ontwikkeling van onderwijstalent. Kijk op deze webpagina voor ons volledige aanbod!