UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsUT lanceert Sustainability Walk

UT lanceert Sustainability Walk Wandel over de duurzame campus

De Universiteit Twente werkt hard aan het verduurzamen van haar bedrijfsvoering. Op allerlei locaties op de campus zijn plekken te vinden waar we met slimme oplossingen energie besparen, zorgen voor meer biodiversiteit of water besparen. Deze maatregelen vallen vaak niet zo op. Om ze toch de aandacht te geven die ze verdienen en om de UT-gemeenschap kennis te laten maken met onze duurzame campus is er nu een nieuwe wandelroute met informatieborden gemaakt: de Sustainability Walk.

Ontdek duurzaamheid op de campus

De Sustainability Walk is een wandelroute van zo’n 4 kilometer over de groene campus van de UT. Op 13 plaatsen langs de route vind je een informatiebord over een bijzonder en duurzaam initiatief op die locatie. Op de borden – gemaakt van uit Twente afkomstig eikenhout van het duurzaam beheerde landgoed Twickel - staat een QR-code, die je kan scannen voor nog meer informatie over dat punt. De route is zelfstandig te lopen. Meer informatie en de volledige route (voor Google Maps en Komoot) vind je op de website van de Sustainability Walk.

Omslag in denken

Coen Nieuwenhuis, directeur van Campus & Facility Management (CFM), is blij met de Sustainability Walk. “Op onze afdeling – en daarbuiten - werken veel mensen vanuit hun eigen expertise aan het verduurzamen van onze bedrijfsvoering, en daar mogen we trots op zijn. Er is echt een omslag in het denken geweest de afgelopen jaren: duurzaamheid is niet iets van een klein groepje, maar het is overal op de UT aanwezig. Ook onder studenten zien we dat dit onderwerp leeft. Bij CFM zetten we de stap van denken naar doen. Het is mooi dat we met de Sustainability Walk kunnen laten zien wat wij allemaal al doen om de duurzame campus te realiseren. Dat is een taak waar we uiteraard ook in de komende jaren mee verder gaan: het liefst plaatsen we in de toekomst extra borden bij nog meer mooie, duurzame oplossingen.”

Coen Nieuwenhuis, Directeur CFM

Bij Campus & Facility Management zetten we de stap van denken naar doen.

Coen Nieuwenhuis, Directeur CFM

De Sustainability Walk is een initiatief van het SEE-programma, dat als doel heeft om duurzaamheid te integreren in de bedrijfsvoering van de UT. Programmamanager Brechje Maréchal organiseert al enkele jaren regelmatig begeleide wandelingen over duurzaamheid op de campus, waaruit het idee ontstond voor de nieuwe Sustainability Walk. “Er zijn zoveel duurzame maatregelen die we kunnen laten zien. We merken dat met de Sustainability Walk mensen geïnspireerd raken. Ook zien studenten bijvoorbeeld mogelijkheden voor onderzoeksprojecten. We hopen dat het bijdraagt aan het nog verder verankeren van duurzaamheid in alles wat we op de UT doen.”

Meer informatie

Nieuwsgierig geworden? Op de website vind je meer informatie over de Sustainability Walk. De volledige route vind je ook hieronder. Je kan op elk punt op de route beginnen en eindigen.

Meer informatie over duurzaamheid op de UT is te vinden op utwente.nl/duurzaamheid.

De route

C.A. van der Kuil (Corjan)
Communicatieadviseur sustainability, energy & environment