UTDienstenCFMDuurzaamheidNieuwsWeek van de Duurzaamheid: Saxion, UT en ROC van Twente gaan samen voor duurzaam

Week van de Duurzaamheid: Saxion, UT en ROC van Twente gaan samen voor duurzaam

Saxion, UT en ROC van Twente slaan de handen ineen op het gebied van duurzaamheid. De drie onderwijsinstellingen organiseren van 27 november t/m 1 december 2023 opnieuw samen de Week van de Duurzaamheid voor hun studenten en medewerkers. Een week vol activiteiten, inspiratiesessies en workshops.

Met de Week van de Duurzaamheid inspireren ROC van Twente, Saxion en Universiteit Twente studenten en medewerkers om duurzaamheid te omarmen. Samen organiseren de onderwijsinstellingen activiteiten waarmee studenten kennis opdoen over duurzaamheid, nieuwe onderwerpen ontdekken en oplossingen bedenken voor complexe uitdagingen op het gebied van duurzaamheid.

Bekijk alle activiteiten op de UT op utwente.nl/sustainabilityweek
Ga naar de website

Activiteiten

De hele week door zijn er duurzame activiteiten op de locaties van Saxion, Universiteit Twente en ROC van Twente.

Op de UT kun je onder meer meedoen aan verschillende workshops, varierend van leren over plantaardig koken tot de transitie naar een circulaire economie, en van hoe je je eigen carbon footprint kunt verlagen tot een ‘walkshop’ over het effect van groene infrastructuur in steden. Ook wordt een nieuwe ‘Sustainability Walk’ op de campus gepresenteerd, kun je samen met een expert je fiets repareren en is er een kringloopmarkt.

Studenten van ROC van Twente gaan zich buigen over het verbeteren van het imago van voedsel in blik of glas, een vraagstuk van Zwanenberg Food Group. Na verschillende gastlessen presenteren ze hun ideeën op de slotdag aan een deskundige jury. Verder serveren horeca-studenten een duurzame lunch in restaurant Wijzer in Almelo en maken mode-studenten kleding van afvalmateriaal.

Bij Saxion bundelen verschillende afdelingen de krachten onder het motto ‘Wij ondersteunen jouw carrière en welzijn op een duurzame manier’. Saxion studenten kunnen zich inschrijven voor bijvoorbeeld een CV of LinkedIn check, meedoen aan workshops en activiteiten rondom de mentale gezondheid, of deelnemen aan de menstruatie challenge.

Het volledige programma is te vinden via www.weekvandeduurzaamheid.nl of www.sustainabilityweek.nl. Alle UT-evenementen zijn te vinden op utwente.nl/sustainabilityweek.

Historie

De eerste Week van de Duurzaamheid vond in 2019 plaats op de Universiteit Twente. In 2020 ontstond de samenwerking met Saxion en ROC van Twente om zo meer studenten te bereiken. Ook dit jaar werken de drie onderwijsinstellingen samen om duurzaamheid zo breed mogelijk onder de aandacht te brengen.