Train map

WIL JE MEER WETEN OVER DUURZAAMHEID OP DE UT?
Heb je recent voor werk of studie per trein een reis naar het buitenland gemaakt? De UT is nieuwsgierig naar je ervaringen.
Vertel ons over je reis

Door Europa met de trein

Op de Universiteit Twente reizen we zoveel mogelijk met de trein. De Train Map is een hulpmiddel om te checken of een reis vanuit Enschede naar een stad in Europa goed per trein te maken is. Op de kaart staan alle steden waar leden van de UT-community regelmatig naartoe reizen. Deze steden zijn onderverdeeld in drie categorieën: steden waar naartoe de UT reizen per trein als de norm beschouwt, steden waarvoor de trein wordt aanbevolen en steden waarvoor de trein als een uitdagende optie is. Voor elke bestemming toont de kaart de reistijden en CO2-uitstoot van de reis per trein en vliegtuig. De kaart maakt het gemakkelijk om te zien of de trein een goede optie is voor je reis, zodat je gemakkelijk een duurzamere keuze kunt maken.

De kaart

Klik op de afbeelding om de Train Map te openen

Meer informatie


  • Wat is de Train Map?

    Woon-werkverkeer en zakelijk verkeer veroorzaken samen ongeveer 31% van de CO2-voetafdruk van de Universiteit Twente. Daarom is mobiliteit een van de speerpunten om de duurzaamheid van onze organisatie te verbeteren. De Train Map is ontwikkeld als een gemakkelijk te gebruiken gids UT’ers te helpen hun voetafdruk te verkleinen door met de trein te reizen in plaats van met het vliegtuig.

    De kaart toont de steden waar leden van de UT-gemeenschap regelmatig naartoe reizen. Deze steden zijn onderverdeeld in drie categorieën: steden waar naartoe de UT reizen per trein als de norm beschouwt, steden waarvoor de trein wordt aanbevolen en steden waarvoor de trein als een uitdagende optie is.

    De steden op de kaart zijn geselecteerd op basis van het aantal keren dat een werkreis is geboekt via de Travel Unit van de UT, plus steden waar de UT een partnerinstelling heeft (Erasmus, ECIU, CESAER, etc.). Deze lijst is niet volledig, maar beoogt een goed overzicht te geven welke locaties je met de trein kunt bereiken.

  • Waarom is reizen met de trein in plaats van het vliegtuig belangrijk?

    Mobiliteit levert een forse bijdrage aan de CO2-voetafdruk van de UT. In 2019 (dus voor corona) veroorzaaken vliegreizen alleen al 13% van de uitstoot van onze universiteit. In Shaping2030 is het terugdringen van uitstoot door vliegreizen expliciet een doel:

    “In order to reduce travel, our people will be fully accustomed to using digital technologies for conferencing. When travel is unavoidable, we will no longer use airlines for <800km trips.”

    De UT wil dus dat haar medewerkers en studenten waar mogelijk gebruik maken van duurzame manieren van reizen. De treinzonekaart is een instrument om bewustwording te creëren over de milieu-impact van reiskeuzes. Het einddoel is om de CO2-voetafdruk van zaken- en studiereizen te verlagen en bij te dragen aan onze duurzaamheidsdoelstellingen.

  • Hoe worden de reistijden en de CO2-uitstoot bepaald?

    De berekende reistijd is gebaseerd onderstaande aspecten:

    De CO2-uitstoot in dit document is berekend met www.ecopassenger.org, een online tool die het energieverbruik, de CO2-uitstoot en de uitstoot van uitlaatgassen vergelijkt voor vliegtuigen, auto's en treinen voor personenvervoer.

    Voor alle reisopties toont de kaart de snelste optie. De reistijd is gebaseerd op de reis van het centrum van Enschede naar het centrum van de stad van bestemming (station naar station). Aangenomen is dat gevlogen wordt vanaf Schiphol en dat per trein naar het vliegveld gereisd wordt. Daarom wordt uitgegaan van 2 uur reistijd van Enschede naar Schiphol. Voor vliegreizen wordt daarnaast rekening gehouden met inchecken, beveiliging en bagage op Schiphol en de bestemming. Daarom komt er 2,5 uur extra reistijd bij.

    Het aantal transfers is inclusief overstappen van trein naar vliegtuig en van vliegtuig naar trein, auto of taxi op de plaats van bestemming.

    De informatie over de reisduur en het aantal overstappen voor elke vervoerswijze is afkomstig van verschillende bronnen, zoals NS International, Deutsche Bahn, Google Maps en de Trainline. De reisduur per auto en elektrische auto gaat ervan uit dat de reis non-stop is, zonder opladen/tanken van de auto of rusttijd.

    Alle reistijden en emissies zijn een indicatie: ze kunnen afwijken op basis van de dag, het tijdstip van reizen en de exacte route.

Feedback

De UT wil de Train Map verder verbeteren en staat dus open voor feedback. Als je vragen of opmerkingen hebt over de treinzonekaart, stuur dan een e-mail naar sustainability@utwente.nl.