UTDienstenLISACybersafetyNieuwsSluit de deur voor hackers: waarom veilige wachtwoorden zo belangrijk zijn

Sluit de deur voor hackers: waarom veilige wachtwoorden zo belangrijk zijn

Phishingmails zijn een groeiend probleem en het is makkelijk om erin te trappen. Onlangs werd er een phishingsimulatie uitgevoerd en bleek dat veel mensen het verschil niet konden zien tussen een echte en neppe mail. Sommigen klikten zelfs op de link om hun wachtwoord te wijzigen (lees hier het interview van UToday). Dit toont aan hoe belangrijk het is om veilige wachtwoorden te gebruiken en te voorkomen dat hackers toegang krijgen tot onze persoonlijke informatie en accounts.

In het verleden hebben we allemaal wel eens een saai wachtwoord gebruikt zoals "password1" of "1234", maar nu is het tijd om serieuzer te zijn over onze online beveiliging. De dreiging van cyberaanvallen is groter dan ooit tevoren en daarom is het belangrijk om te weten hoe je veilige wachtwoorden kunt maken. Gelukkig kun je binnenkort deelnemen aan een online training over dit onderwerp, waar je handige tips zult krijgen over het maken van sterke wachtwoorden en hoe je deze kunt onthouden.

Wanneer hackers toegang krijgen tot onze persoonlijke informatie en accounts kan dit leiden tot identiteitsdiefstal en financieel verlies. Dit geldt niet alleen voor individuen, maar ook voor organisaties zoals universiteiten. Wanneer een hacker toegang krijgt tot de account van een medewerker of student, kan hij ook toegang krijgen tot alle gegevens en onderzoeksdata van de organisatie. Dit willen we natuurlijk voorkomen.

Dus hoe kun je een veilig wachtwoord maken? Hier zijn alvast een paar tips:
  • Gebruik bij voorkeur een aantal woorden en voeg cijfers en symbolen toe
  • Gebruik een wachtwoord van minimaal 4 woorden, die onthoud je makkelijker
  • Vermijd het gebruik van persoonlijke informatie, zoals je naam of geboortedatum.

Het goede nieuws is dat het straks niet meer verplicht is om jaarlijks je wachtwoord te wijzigen bij de UT. We hebben de afgelopen jaren nieuwe beveiligingsmaatregelen genomen, waardoor het één keer aanpassen van je wachtwoord volgens de nieuwe richtlijn  (minimaal 14 tekens) voldoende is.

Wat wordt er nu van jou verwacht?
Binnenkort ontvang je een uitnodiging voor een online training over veilige wachtwoorden van ‘Security Education’. Na een paar minuten weet jij de basis van het maken van veilige wachtwoorden en krijg je ook tips om deze te onthouden. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een wachtwoordenkluis.

Op de serviceportal is al meer informatie beschikbaar voor wie nog meer wil weten. Laten we samen werken aan een veiligere online omgeving door veilige wachtwoorden te gebruiken en te voorkomen dat hackers toegang krijgen tot gevoelige informatie. Sluit de deur voor hackers en zorg voor veilige wachtwoorden!