UTDienstenLISACybersafetyNieuwsMulti-Factor Authentication uitgebreid met nummer matching

Multi-Factor Authentication uitgebreid met nummer matching per 08-02-2023

Library, ICT Services & Archive (LISA) activeert op 8 februari 2023 Nummer matching en Applicatie Context in de multi-factor authenticator app voor alle gebruikers medewerkers en studenten.

Extra beveiliging Microsoft Authenticator app

Microsoft heeft de multi-factor authenticatie app (MFA-app) uitgebreid met nummer matching en meer context over de inlogpoging. De nieuwe functies zijn bedoeld om te voorkomen dat er per ongeluk goedkeuring wordt gegeven aan malafide inlogpogingen.

Hoe werkt Nummer matching

Met number matching vraagt de Authenticator-app om een tweecijferig getal in te voeren, dat getoond wordt als iemand wil inloggen. Nadat het getal in de app is ingevoerd gaat het inlogproces verder.

APPLICATIE CONTEXT

Om beter te kunnen beslissen of het inlog verzoek legitiem is, toont de Microsoft Authenticator ook naam van de applicatie. In de meeste gevallen zal de naam duidelijk zijn, soms vermeldt de Authenticator alleen “SURFconext” als applicatie. Dat komt doordat meerdere cloudapplicaties SURFconext gebruiken om de authenticatie af te handelen.

Let op:

• Nummer matching werkt alleen met recente versies van de Microsoft Authenticator-app. Zorg ervoor dat je app up-to-date is. Anders kan er niet ingelogd worden.
  • De Microsoft Authenticator Apple Watch-app werkt niet met nummer matching. Microsoft raadt aan de Microsoft Authenticator Apple Watch-app te verwijderen omdat meldingen via de telefoon goedgekeurd moeten worden.
Meer informatie over MFA en FAQ ga naar onze Serviceportal.
Klik hier

Vaak MFA meldingen goedkeuren in een browser?

Wanneer je vaak MFA meldingen moet goedkeuren in een browser hebben we de volgende tip:

Gebruik Microsoft Edge als browser, klik op je profielpictogram rechts van de adresbalk en klik op "Aanmelden". Meld je vervolgens aan met je werk- of schoolaccount.