UTFaculteitenBMSCentrumNieuwsSamen aan de slag met internet-ondersteuning: co-creatie sessie in Enschede

Samen aan de slag met internet-ondersteuning: co-creatie sessie in Enschede

Hoe moet internet-ondersteuning eruitzien voor Enschedese ouders met een laag inkomen? Deze vraag stond centraal in de co-creatie sessie die we afgelopen dinsdag organiseerden. Samen met Enschedese ouders, sociaal professionals en ervaringsdeskundigen gingen we aan de slag. Aan de hand van interactieve werkvormen kwamen de deelnemers gezamenlijk tot mooie en waardevolle inzichten. Een uitgebreider verslag van de resultaten volgt nog. Bent u alvast benieuwd naar een samenvatting van de dag? Lees dan dit blogartikel van Lilian Boerkamp!

Een warm welkom

Voor de bijeenkomst werden we welkom geheten in Het Stroinkshuis, een wijkcentrum in Enschede Zuid. Een fijne en toegankelijke plek waar iedere dag diverse activiteiten worden georganiseerd voor buurt- en wijkbewoners. Op dinsdag 9 april kwamen we hier samen voor de co-creatie bijeenkomst, met 16 deelnemers: Enschedese ouders met een laag inkomen, sociaal professionals en ervaringsdeskundigen. De sessie werd begeleid door Lilian Boerkamp. Zij werd hierbij ondersteund door Ester van Laar, Shenja van der Graaf, Alex van der Zeeuw en Roel Lutkenhaus. De bijeenkomst ging van start met een woord van welkom en een korte introductie, gevolgd door een kennismaking in groepjes.

Het verhaal van…

Na een korte pauze gingen we van start met ronde 1: ‘Het verhaal van…’. Aan de muren hingen grote posters met daarop vijf verhalen. De verhalen waren gebaseerd op gesprekken die wij eerder voerden met Enschedese ouders over hun ervaringen met het internet (met fictieve namen en leeftijden voor de privacy van de ouders). Elk verhaal beschreef een andere vraag over het internet. Zo had moeder Kelsey moeite met internetbankieren, wilde moeder Fatima meer leren over online winkelen, en zou vader Peter graag meer weten over het vinden van goedkope uitjes op het internet. Met gekleurde post-its en stiften liepen de deelnemers door de zaal langs de posters. Op de post-its schreven ze op hoe zij de ouders zouden helpen, of hoe zij zelf geholpen zouden willen worden. Er werden mooie inzichten gedeeld: van de DigiHandig-app tot hulp vragen aan wijkcoaches, en van Klik en Tik cursussen in de bibliotheek tot het aanbieden van hulp in meerdere talen. Na ronde 1 was het weer tijd voor een korte pauze.

Hoe moet ondersteuning eruitzien?

Na het verzamelen van alle ideeën in ronde 1 konden we van start met de volgende ronde. In groepjes werkten de deelnemers een verhaal van een van de ouders verder uit. Aan de hand van een werkblad met vragen deelden de ouders hun ideeën. Vragen als ‘wat is er nodig om met vertrouwen op het internet aan de slag te gaan?’, en ‘hoe moeten vaardigheden aangeleerd worden?’ kwamen aan bod. Na de gesprekken in groepjes bespraken we de uitkomsten plenair. De deelnemers deelden hun ideeën en vulden elkaar aan. De uitkomsten benadrukten het belang van stap-voor-stap oefenen, het eerst beheersen van de taal, en het opbouwen van vertrouwen door het internet vaker te gebruiken. Ook kwamen door de ouders ervaren problemen met apparatuur aan bod. Voor sommige taken op het internet is een laptop namelijk handig. In praktijk hebben veel ouders echter alleen een telefoon. Hoewel kinderen ondersteund kunnen worden in het krijgen van een laptop, is dit voor ouders niet vanzelfsprekend. De deelnemers vonden het belangrijk dat dit in ondersteuning wordt meegenomen.

Onze kinderen die naar school gaan krijgen een laptop. Ouders kunnen dit zelf niet krijgen. Toch is dit wel nodig, ook om er voor onze kinderen te kunnen zijn, en om dingen op het internet te kunnen regelen. Het zou mooi zijn als wij ook een laptop kunnen krijgen.
(Uitspraak van een Enschedese moeder)

Afsluiting en lunch

We eindigden de bijeenkomst met een gezamenlijke afsluiting. Deelnemers waren enthousiast, blij dat ze actief mee konden denken, en gaven aan een leuke ochtend te hebben gehad. Afsluitend werd er een lunch verzorgd. Onze dank aan het DoeMeeHuis Stroinkslanden voor de goed verzorgde catering! We kijken terug op een geslaagde en waardevolle bijeenkomst. Bedankt aan alle deelnemers voor het delen van jullie inzichten en voor jullie enthousiaste deelname!

Deze co-creatie sessie is onderdeel van het promotieonderzoek naar Armoede en Digitale Inclusie, gesubsidieerd door het ING Nederland fonds. Wilt u op de hoogte blijven van de verdere uitkomsten van het onderzoek? Houd dan zeker de website van het Centrum voor Digitale Inclusie in de gaten, of abonneer u op de nieuwsbrief. Heeft u vragen? Neem dan contact op met Lilian Boerkamp.