H.V. Ockham

Week of Inspiration 2024

In mei viert de Universiteit Twente haar 63-jarig bestaan. In de week voorafgaand aan de Dies Natalis trakteert de UT u op een programma boordevol inspiratie en gezelligheid. Kom samen met je vrienden en luister naar sprekers van nationale en internationale faam. We hebben verrassende onderwerpen variërend van dinosauriërs tot ruimtevaart, en van smartphoneverslaving tot de volgende president van de VS.

Iedereen is welkom bij deze gratis en duurzame lezingen: studenten, niet-studenten, mensen uit de regio en daarbuiten!

Powered by Studium Generale, Honours Programme and Honours Association Ockham

Raak geïnspireerd, bezoek de Week of Inspiration 2024 op 21, 22 & 23 mei!

• Dinsdag lunch: David Hordijk - Naar het einde van de wereld (Eng)

Tuesday 21 May | 12:45-14:00 | Around 13:30 there’s a short break, followed by Q&A | Vrijhof/Agora

David Hordijk is student als hij stopt met zijn studie en op pad gaat om van Nederland naar Finisterre te lopen, het ‘einde van de wereld’ en doel van de pelgrimsroute van Santiago de Compostella. Hij vertelt over deze tocht van 2500 kilometer en of het hem gelukt is zich los te maken van alle routines van alledag. Hij had veel betekenisvolle en grappige ontmoetingen. Via crowdfunding zamelde hij geld in om ervoor te zorgen dat hij zijn eigen piano zou vinden op de kliffen van Finisterre. Je hoort zijn eigen composities, ziet prachtige beelden en hoort zijn bijzondere verhaal. Is hij geïnspireerder teruggekomen?

Dit programma is in het Engels.

Moderator: Hiska Bakker (Studium Generale)

• Dinsdag avond: Maartje Bregman - Klimaatoptimisten gezocht! (NL)

Dinsdag 21 Mei | 19:30-21:00 | Vrijhof/Agora

Soms zakt je de moed in de schoenen als je denkt aan de stijgende mondiale temperatuur. Gaat de wereld snel genoeg actie ondernemen? Of gaan we ten onder aan overstromingen, hitte of hongersnood? Maartje Bregman is een klimaatoptimist, een greenfluencer die hoop geeft: ook met kleine individuele acties kun je samen iets goeds doen. Op het gebied van duurzaamheid en klimaat, ongelijkheid en onrecht. Haar positieve insteek is een tegenwicht tegen de negatieve teneur van een duurzaam leven waarin je jezelf van alles moet ontzeggen: je moet niet vliegen, geen vlees eten, de auto laten staan. Met haar enthousiaste optredens en op sociale media benadrukt zij juist wat je wél kunt doen. In samenwerking met de Green Hub UT.

Moderator: Dan Hartenberg (Green Hub Twente)

• Woensdag lunch: André Kuipers - De ruimte ontdekken (Eng)

Wednesday 22 May | 12:45-14:00 | Around 13:30 there’s a short break, followed by Q&A | Vrijhof/Agora

De Nederlandse ESA-astronaut André Kuipers woonde en werkte 204 dagen in het internationale ruimtestation. Hoe is het om zo lang in de ruimte te leven? Hoe heeft het Kuipers' wereldbeeld veranderd? Volgens Kuipers zijn we in feite allemaal astronauten, op een fragiel ruimteschip dat Aarde heet. Welke waardevolle inzichten levert ruimtereizen ons op, zodat we beter voor onze planeet kunnen zorgen? En wat brengt de toekomst: duurzame raketten en een bemande missie naar Mars? In samenwerking met KIVI Students Twente and Space Society Twente.

Dit programma is in het Engels.

Moderator: Jennifer Herek, Decaan van de Faculteit Technische Natuurwetenschappen

• Woensdag avond: Eelco Bosch van Rosenthal - Wie wordt de volgende president van de VS? (Eng)

Wednesday 22 May | 19:30-21:00 | Vrijhof/Agora

Ruzies over de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november 2024 hebben de afgelopen jaren het nieuws gedomineerd. Wie zal Joe Biden opvolgen als de 47e president? Opnieuw Biden? Of zal Donald Trump alle aanklachten overleven en weer opstaan? Of zal een nieuwe kandidaat ons verrassen? De verkiezingen zijn belangrijk omdat Amerika een machtig  land is. Eelco Bosch van Rosenthal geeft een actuele stand van zaken. Hij is een vooraanstaand journalist die Amerikanistiek studeerde, jarenlang NOS-correspondent in de VS was en maakte in aanloop naar eerdere verkiezingen de televisieseries Droomland Amerika (2016) en De slag om Texas (2020). In samenwerking met Sirius.

Dit programma is in het Engels.

Interviewer: dr. Nolen Gertz, Associate Professor of Applied Philosophy (UT)

• Donderdag lunch: Hans Schnitzler - Digitale detox – een filosofie van de digitale onthouding (NL)

Donderdag 23 mei | 12:45-14:00 | Rond 13:30 is er een korte pauze, gevolgd door Q&A | Vrijhof/Agora

Zijn we allemaal in smartphonezombies aan het veranderen? Deze prangende vraag stelt filosoof Hans Schnitzler in zijn boek Digitale detox (2023). Als experiment liet hij studenten een digitale detox van een week ondergaan. Hun getuigenissen roepen ongemakkelijke en fundamentele vragen op over onze verhouding tot de schermwereld. ‘Ik besef nu pas hoe verdoofd ik altijd ben,’ verklaarde een van zijn studenten. Staat de smartphone eigenlijk nog wel ten dienste van ons, of staan wij ten dienste van de smartphone?

Moderator: Peter Timmerman (Studium Generale)

• Donderdag avond: Melanie During - De laatste lente van de dinosauriërs (Eng)

Thursday 23 May | 19:30-21:00 | Vrijhof/Agora

Tyrannosaurus rex en Brachiosaurus. Hun namen klinken bekend, maar toch weten we alleen wat hun botten ons over hen vertellen. Waarom zijn we zo gefascineerd door deze reuzen en waarom intrigeert hun massale uitsterving ons zo? Paleontoloog Melanie During MSc (promovendus aan de Universiteit van Uppsala) ontdekte dat de meteoriet die de dinosauriërs deed uitsterven, 66 miljoen jaar geleden in de lente moet zijn ingeslagen. Hoe deed ze deze verbluffende ontdekking? During is auteur van het boek De laatste lente van de dinosauriërs.

Dit programma is in het Engels.

Moderator: dr. Eric Mulder, voormalig curator museum Natura Docet en docent 'Origins' @Honours program (UT).