HomeOrganisatieNieuws & EventsEvenementen & PlechtighedenSustainability WeekFiDETT: Fieldlab Digitalisering EnergieTransitie Twente

FiDETT: Fieldlab Digitalisering EnergieTransitie Twente Online event

Datum: woensdag 7 oktober
Tijd: 10.30 - 11.30
Locatie: online
Max deelnemers: 300

In deze online workshop met live rondleiding laten we u graag zien wat FiDETT is, wat gaan we doen, en wat we alvast te laten zien hebben.

Programma:

10.30 uur          Introductie – Idee & Motivatie FiDETT
Door Prof. André Dorée, Universiteit Twente, hoofd Construction Management & Engineering
10.40 uur          Belangstelling gemeentes (casus wijk Nijverheid, Hengelo)
Door Marco Lode, Gemeente Hengelo, Procesregisseur particulieren Nijverheid Aardgasvrij
10.50 uur          Digitale omgeving - Informatiebehoefte
Door studenten UT
11.00 uur          Toepassing GIS data(modellen) ter voorspelling energiebehoefte voor verwarming op wijkniveau (casus Hoge Bothofstraat, Enschede)
Door Dr. Ir. Christian Struck, Saxion, Lector Sustainable Building Technology
11.10 uur          Discussie o.b.v. stellingen
11.30 uur          Einde programma

Wij als Twentse onderwijsinstellingen werken samen om de energietransitie te ondersteunen. ROC van Twente, Saxion Hogeschool, en Universiteit Twente bundelen hun krachten om digitale omgevingen te maken. We noemen het FiDETT: Fieldlab Digitalisering EnergieTransitie Twente.

Voor de energietransitie gaat Nederland ingrijpend op de schop. Alle huishoudens zullen hiermee te maken krijgen. Er zijn vele partijen bij betrokken: woningeigenaren zelf, maar ook gemeenten, nutsbedrijven, aannemers, installateurs, en vele anderen zullen hieraan werken.

Tot 2050 wordt de verduurzaming wijk voor wijk aangepakt. Het is belangrijk dat de werkzaamheden van alle betrokkenen zo soepel mogelijk verlopen. Om de hinder te beperken is er veel afstemming nodig.

Het is belangrijk dat alle partijen samen van tevoren in kaart brengen wat er precies moet gebeuren. We moeten de beschikbare gegevens verzamelen en digitaliseren. Alleen dan kunnen we deze unieke complexe uitdaging stroomlijnen. FiDETT gaat daarvoor instrumenten ontwikkelen en mensen opleiden.

In het fieldlab FiDETT werken we met het 4O model: overheden, ondernemers, onderwijs, en onderzoekers. Samen hebben we de sleutel voor het versnellen van leren, innoveren, en digitaliseren.

In de komende jaren is het fieldlab FiDETT ons platform voor het combineren van digitalisering met de energietransitie. Met de pilotwijken gaan we digitale prototypes ontwikkelen en toepassen waarmee we de wijktransitie kunnen versoepelen.

Hierbij nodigen we alle betrokkenen uit mee te doen aan het ontwikkelen van nieuwe beroepen, innovatieve oplossingen, en gestroomlijnde processen.

Wil je meer weten over FiDETT? Kijk op www.fidett.com of neem contact met ons op.

FiDETT: Fieldlab Digitalisering EnergieTransitie Twente Online event
Registreer